-
268 miljarder är ett uruselt resultat
Turismens omsättning redovisas av Tillväxtverket varje år och följs med intresse för alla aktörer som har någonting med turism att göra. För att inte tala om de som har förbundit sig nationellt eller regionalt att fördubbla sin omsättning till 2020. För 2014 uppgår omsättningen till 268,5 miljarder vilket är 5,2 procent mer är 2013. Mest ökar, som vanligt, omsättningen för våra utländska besökare (plus 12,5% vs 2013), restaurangbesöken (plus 13,2% vs 2013) samt handel (plus 9,1% vs 2013).
Mer uppmärksammande är dock nedskrivningen av turismens omsättning från 2008 till 2013 vilket gör att uppgången på 5,2 procent ändå inte gör att den kommer upp till fjolårets redovisade omsättning (284 miljarder). Nedskrivningen innebär en nedjustering av i stort sett samtliga nyckeltal för turismens omsättning och betydelse för svensk ekonomi. Inte bara omsättning utan också till exempel antal anställda som konsekvens av turismens omsättning. Skälet till nedskrivningarna är delvis en konsekvens av en EU-förordning men också en metodförändring för beräkning av resevaluta hos SCB.
Konsekvensen blir att turismens genomsnittliga omsättning ökar långsamt. I stort sett i samma takt som ekonomin i övrigt. Turismens omsättning som andel av BNP var 2,8 procent 2014 vilket har i stort sett varit oförändrat sedan år 2000 (2,7%). Turismens omsättning växer med andra ord i samklang med ekonomin i övrigt vilket kan betyda att den också får en något långsammare tillväxt kommande fem år än de föregående precis som svensk ekonomi i stort (min prognos).
En annan konsekvens blir kraftigt förändrade målbilder för ett stort antal destinationer som i sitt strategiarbete mot år 2020 har valt målsättningen att fördubbla sin omsättning i samklang med den nationella. Det måste vara en av de vanligaste inledande raderna vid bidragsansökningar hos Tillväxtverket och andra bidragsgivare den senaste femårsperioden. Dessutom blir det en fråga om trovärdighet. Inte bara mot bidragsgivare och beslutsfattare utan framför allt hos riskkapitalet.
I ett nafs stryker vi fördubblingsmål, gamla siffror gäller inte längre och ändå kommunicerar vi samma sak. Ska vi kritisera Tillväxtverket för sifferdribblingen? Absolut inte! Detta är nationalekonomi och inte företagsekonomi. Här förändras förutsättningar ofta och omsättningen bygger på konsument och inte producent. Don’t shoot the messenger!
Vi måste en gång för alla ta bort turismens omsättning som målbild. Vi har svårt att påverka den, att följa upp den lokalt och avståndet mellan nationalräkenskaper och enskilda småföretagare i turistnäringen har aldrig varit så stort.
Ska vi kritisera rapporteringen för någonting så är det själva budskapet! Det är i stort sett samma upprepning av budskapet varje år (det kan vara 15e gången detta redovisas på samma sätt). Turismen är ”Jättestor”, den ”Växer enormt” och det är de utländska besökarna som är ”Motorn”.
I själva verket är det ett uruselt resultat, näringen har fel styrmedel, svag statistik generellt, låga investeringar och stort bidragsberoende. Vilket kort och gott, om man vill vara positiv, betyder att det finns gott om åtgärder kvar. För att bygga upp en trovärdighet och hög svansföring de kommande åren krävs faktiskt något helt nytt!
Under tiden reser vi mer än någonsin!
Follow RazorBjorn
http://www.linkedin.com/in/razorbjorn
https://twitter.com/RazorBjorn
https://www.facebook.com/RazorBjorn
https://RazorBjorn.wordpress.com070-5941930
- Text: Maria Lindqvist
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-