-
I destinationen är alla vinnare (Destinationen – ett gemensamt lyft)
Vad är en destination? Enkelt uttryck – en plats, ett resmål, ett område som är intressant och konkurrenskraftigt med ett tillräckligt brett och variationsrikt utbud för att locka och erbjuda besökarna en helhets-
upplevelse.Vad är en bra destination? En destination som besökarna längtar till, pratar om, är i ständig utveckling och som växer. Hit måste vi bara åka!
Att bygga en destination är ett noggrant, långsiktigt, tålamods-
krävande arbete men framförallt väldigt roligt, utmanande och
lönande med målfokus att skapa verksamheter som bygger på uppdrag och affärer stabilt vilande på egna ben.Förståelse och insikt om vikten av samverkan och samarbete är grundbultar i destinationsbygget. Att släppa rädslan, se varandra
som kompanjoner istället för konkurrenter ger en härlig växtkraft. Genom att samarbeta kring marknadsföring och destinationens turistutbud inom mat, boende, upplevelser och offentliga tjänster
kan man locka fler turister, få de att stanna en dag till och genom
det spendera mer pengar på orten. Det är bra!Företagare som vinnare
Ur näringslivsperspektiv är målsättningen att lokala företag
stimuleras och gynnas när de marknadsför och lyfter fram
varandras olika verksamheter. Direkta vinster är möjlighet
till bredare marknadsföring, kompetenshöjning och ökad
kännedom om varumärket. Nya vänner, trygghet och
stimulans kommer på köpet.Det offentliga som vinnare
Fler besökare skapar fler arbetstillfällen som i sin tur gynnar levnadsvillkoren på orten. Den goda spiralen är igång.Med en väl utarbetad strategi för hur tillväxten i besöksnäringen
ska ske bildas en god jordmån för att öka destinationens attraktionskraft. Här kan människor bo leva och verka.
Här vill vi vara!Läs även del 2 i vår artikelserie om destinationsutveckling – Samverkan är motor som publiceras den 17 oktober.
Författare: gästskribenterna Peter & Peter, Destinationsbyggarna
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Illustration: Annika Stårner
-
Parks and Resorts gör gemensam satsning med First Camp på Skara Sommarland
First Camp förvärvar campingverksamheten på Skara Sommarland och ingår ett långsiktigt samarbete med Parks and Resorts.
-
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt går mot strömmen – kan inte ses på mobilen
Swedish Lapland Visitors Boards valde att bara göra sin nya sajt Care for the Arctic tillgänglig om du använder webbläsaren på en dator.
-
Varberg möter framtidens besökare digitalt och stänger turistinformationen
Besöken till turistinformationen i Brunnsparken har minskat med omkring 80% de senaste 10 åren. En förflyttning görs till en starkare digital närvaro.
-
Skapa inspirerande bilder och illustrationer med AI-verktyget Midjourney
Upptäck kraften i det bildgenererande AI-verktyget Midjourney med Bianca Brandon-Cox i hennes nya blogginlägg för Turismnytt.
-
Liseberg vinner pris vid nöjesparkernas Oscar – THEA Classic Award
Vid en prisceremoni den 16:e Mars fick Liseberg ta emot en THEA Classic Award. Det är tredje gången i prisets 30-åriga historia.
-
Gigantisk donation till Rörstrand Museum i Lidköping
Rörstrand Museum har fått ett erbjudande om att ta emot en gåva som kommer komplettera en del i Lidköpings historia som porslinsstad.
-
Peab planerar en ny satsning i Bara tillsammans med Ästad Vingård och The National
Peab, Ästad Vingård och The National ingår ett gemensamt utvecklingsbolag med planer att utveckla en destination i Bara.
-
Scandic – vinnaren i svenska sömnmästerskapet har korats
Sveriges första rikstäckande sömnmästerskap som arrangerats av Scandic har lockat deltagare från hela landet. Vinnaren har nu korats.
-
Granö Beckasin blir en del av Svenska Turistföreningen
Nu ansluter Granö Beckasin, en framstående aktör inom ekoturism längs Umeälven, sig till Svenska Turistföreningen.
-
Nu inleds rivning- och saneringsarbeten på Liseberg Oceana
Nyligen färdigställde parken och NCC en plan för rivnings- och saneringsarbete på Liseberg Oceana efter branden.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Detta kan besöksnäringen lära sig från Kosta
Härom veckan fick jag (Marcus Ståhl) äran att föreläsa i Kosta på uppdrag av Smålands Turismnäring med Småland Tu...
-
Nya nöjeskryssaren Birka Gotland är helt rätt i tiden
Pandemi, inflation och en orolig omvärld är några exempel på faktorer som påverkat svenskarnas sätt att resa. Nu ...
-
En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home
Föreställ dig världens bästa plats. Tänk dig sedan att den är hotad Här, i den arktiska delen av Sverige, går kli...
-
Vad är på gång hos Kairos Future och hur kan det hjälpa er?
Vi på Turismnytt har frågat Kairos Future hur de kan hjälpa företag, organisationer och destinationer i besöksnär...
-
-
Gästbloggare
-