-
Jonas Jacobsson
Jonas Jacobsson, VD Visit Värmland
Så arbetar vi med att stärka besöksnäringen
Hej Jonas, du har nyligen tillträtt som VD för Visit Värmland. Hur kommer det sig att du sökte den tjänsten?
Jag är övertygad om tillväxtpotentialen i Värmlands besöksnäring och är gärna med och utvecklar den.Vad har du jobbat med tidigare?
Jag kommer närmast från Visit Karlstad AB som driver Karlstad CCC och Karlstad Convention Bureau där jag har arbetat som försäljnings- och marknadschef. Innan det var jag vd för en av divisionerna inom utbildningsföretaget EF med placering i Stockholm, Hong Kong, London och Zurich. I grunden är jag utbildad civilekonom och har en MBA-examen inom Management från USA.Vad ser du för utmaningar för Visit Värmland?
Vi som arbetar på Visit Värmland har bra kunskaper och erfarenheter och ser nu fram emot att stärka varumärket, få fler medlemmar och utveckla våra fem fokusområden inom den värmländska besöksnäringen, nämligen natur, kultur, vinter, möten och evenemang.Hur många medarbetare är ni på Visit Värmland?
Vi är i dagsläget sex medarbetare men hoppas bli fler framöver.Vad har ni i pipeline just nu?
Vi har två projekt som är igång, ett inom hållbar besöksnäring och ett inom internationalisering och destinationsutveckling. Det finns också planer för att starta fler projekt. Under hösten och våren kommer vi också fokusera på att värva fler medlemmar för att ytterligare ena och stärka Värmlands röst inom besöksnäringen. Vi har i dagsläget drygt 100 medlemsföretag samt alla värmländska kommuner och ett par paraplyorganisationer med på tåget men vi räknar alltså med att bli betydligt fler med tiden.Ett evenemang som är viktigt för oss och våra medlemmar är nomineringen och prisutdelningen av Årets Turismpris och Årets Uppstickare 2016 som vi delar ut den 6 oktober. Det skall bli spännande att se vilka nomineringar vi får in i år.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Visit Värmland
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riksdagen.
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Födelsedagen bjuder in till ett maxat kalas.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
-
Gästbloggare
-