-
Destinationerna som är fjällresenärernas favoriter
Vilken destination tycker de svenska fjällresenärerna bäst om och vilka faktorer spelar in när de väljer destination? Detta och mycket mer kan man läsa i en undersökning som analysföretaget Nordic Bench har tagit fram.
Det är 2.800 svenskar som besökt den svenska fjällen under de senaste två åren som har fått tycka till om sina favoritdestinationer i den svenska fjällvärlden.
De mest populära fjälldestinationerna är Tänndalen och Funäsdalen som får dela en första plats. På andra plats tätt efter kommer Ramundberget. Åre kommer på fjärdeplats.
Den destination i Sverige som sammantaget har flest besökare är Sälen men då Sälen består av flera skidområden har en uppdelning gjorts i undersökningen. Bäst ut av Sälens områden kommer Tandådalen som får ett NPS på 43 följt av Lindvallen på 35. Vad besökarna till Tandådalen framförallt trycker på är att man upplever skidområdet som barnvänligt.
Representanter från både Tänndalen och Funäsdalen välkomnar resultatet:
”- Det här är ett tydligt bevis på att vi har lyckats i vår ambition att erbjuda ett brett men ändå personligt utbud till våra besökare oavsett om de vill åka utför, på längden eller om de t ex reser med barn”, säger Peter Jonasson, Anläggningschef Tänndalen.
”-Vart man åker på sin fjällsemester verkar ligga svenskar varmt om hjärtat. I studien får fjälldestinationerna genomgående väldigt starka NPS-resultat vilket indikerar att vi också gärna vill förmedla våra positiva upplevelser från fjällresan till vänner och bekanta”, säger Jan Ogner, VD Nordic Bench.
För dem som driver fjällverksamheter är destinationens rykte, hur besökaren upplever att man blir behandlad samt möjligheterna till både utförsåkning och längdskidåkning avgörande för om man kan ta marknadsandelar.
Det är också viktigt att kontinuerligt följa upp hur man ligger till i jämförelse med andra orter/anläggningar.I undersökningen har man tagit fram Net Promoter Score – som är ett sorts lojalitetsmått där man kan avläsa hur många ambassadörer respektive kritiker fjällorten har. Detta kan man som företagare använda för att nå rätt målgrupp i sin marknadsföring.
”- Det har varit mycket roligt och intressant att göra denna undersökning”, säger Jan Ogert VD Nordic Bench. Han fortsätter: ”- Intresset för fjällen har ökat och utvecklingen i fjällen går fort fram just nu och det är många som vill dela på kakan”.
Rapporten har tagits fram av Nordic Bench och är oberoende.
Fjälldestinationer som finns med i rapporten
Branäs
Hemavan/Tärnaby
Idre
Orsa/Grönklitt
Ramundberget
Romme Alpin
Sälen-Hundfjället
Sälen-Lindvallen
Sälen-Tandådalen
Trysil
Tänndalen/Funäsdalen
Vemdalen
Åre (inkl. Björnen)För att ta del av rapporten klicka här.
- Text: Maria Lindqvist
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
-
Gästbloggare
-