-
Fler satsar på att locka turister på höstlovet
Fler och fler företag inom svensk besöksnäring försöker hitta möjligheter att förlänga säsongen. Turismnytt har tittat närmare på två satsningar.
Åre – satsar på aktivitetsvecka med familjen
Åre Destination har de senaste åren sett antalet gästnätter under höstlovet öka och nu vill man ta vara på detta. Nu lanserar man evenemanget Höstlov i Åre. Enligt VD Therese Sjölundh vill man testa hur detta evenemang tas emot av turisterna för att, om det visar sig vara en lyckad satsning, bli ett årligt återkommande evenemang.Under höstlovsveckan kommer gästerna kunna välja mellan många olika slags aktiviteter. Några av de aktiviteter som erbjuds är pyssel på fritidsgården, bad på äventyrsbad, lära sig att göra upp eld eller åka zipline. Gästerna behöver inte göra någon föranmälan och aktiviteterna är kostnadsfria.
”- Höstlov i Åre ska upplevas som härligt och avslappnande utan vardagens krav på samordning och skjutsande mellan aktiviteter. Här ska hela familjen få tid att verkligen umgås och ha roligt tillsammans”, säger Thomas Berglöf, projektledare Höstlov i Åre.
Örebro satsar på spöken
Under höstlovet blir Örebro en spökstad. Genom ett stort samarbete mellan företag i besöksnäringen har denna aktivitetsvecka blivit verklighet. Besökarna kan bo lite kusligare än vanligt, på Gustavsvik bad anordnas spökbad och man kan gå skräckvandringar på Örebro slott. Aktiviteterna finns på olika skräcknivåer – småläskigt, läskigt och asläskigt – så att det skall passa alla åldrar.Veckan inleds med ett motionslopp ”Run for your lives” där löparna jagas av spöken och zombies i 6,5 kilometer.Källa: Åre Destination AB, Visit Örebro- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Visit Örebro
-
Parks and Resorts gör gemensam satsning med First Camp på Skara Sommarland
First Camp förvärvar campingverksamheten på Skara Sommarland och ingår ett långsiktigt samarbete med Parks and Resorts.
-
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt går mot strömmen – kan inte ses på mobilen
Swedish Lapland Visitors Boards valde att bara göra sin nya sajt Care for the Arctic tillgänglig om du använder webbläsaren på en dator.
-
Varberg möter framtidens besökare digitalt och stänger turistinformationen
Besöken till turistinformationen i Brunnsparken har minskat med omkring 80% de senaste 10 åren. En förflyttning görs till en starkare digital närvaro.
-
Skapa inspirerande bilder och illustrationer med AI-verktyget Midjourney
Upptäck kraften i det bildgenererande AI-verktyget Midjourney med Bianca Brandon-Cox i hennes nya blogginlägg för Turismnytt.
-
Liseberg vinner pris vid nöjesparkernas Oscar – THEA Classic Award
Vid en prisceremoni den 16:e Mars fick Liseberg ta emot en THEA Classic Award. Det är tredje gången i prisets 30-åriga historia.
-
Gigantisk donation till Rörstrand Museum i Lidköping
Rörstrand Museum har fått ett erbjudande om att ta emot en gåva som kommer komplettera en del i Lidköpings historia som porslinsstad.
-
Peab planerar en ny satsning i Bara tillsammans med Ästad Vingård och The National
Peab, Ästad Vingård och The National ingår ett gemensamt utvecklingsbolag med planer att utveckla en destination i Bara.
-
Scandic – vinnaren i svenska sömnmästerskapet har korats
Sveriges första rikstäckande sömnmästerskap som arrangerats av Scandic har lockat deltagare från hela landet. Vinnaren har nu korats.
-
Granö Beckasin blir en del av Svenska Turistföreningen
Nu ansluter Granö Beckasin, en framstående aktör inom ekoturism längs Umeälven, sig till Svenska Turistföreningen.
-
Nu inleds rivning- och saneringsarbeten på Liseberg Oceana
Nyligen färdigställde parken och NCC en plan för rivnings- och saneringsarbete på Liseberg Oceana efter branden.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Detta kan besöksnäringen lära sig från Kosta
Härom veckan fick jag (Marcus Ståhl) äran att föreläsa i Kosta på uppdrag av Smålands Turismnäring med Småland Tu...
-
Måltidsupplevelser blir allt viktigare för turism till Sverige
Intresset för gastronomi och måltidsupplevelser är stort bland globala resenärer som vill resa till Sverige. Hela...
-
Nya nöjeskryssaren Birka Gotland är helt rätt i tiden
Pandemi, inflation och en orolig omvärld är några exempel på faktorer som påverkat svenskarnas sätt att resa. Nu ...
-
En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home
Föreställ dig världens bästa plats. Tänk dig sedan att den är hotad Här, i den arktiska delen av Sverige, går kli...
-
-
Gästbloggare
-