-
Kristian Olsson
Kristian Olsson, förläggare på Olsson Lilja Guide Förlag
Kristian, du skriver ju guideböcker. Hur kom det sig att du började med det?
Vändpunkten kom för några år sedan i ett EU-Leaderprojekt åt destinationen MittSkåne. Där gavs jag fria händer att agera skrivande lokal magasin-redaktör med personligt tonfall och viss redaktionell beslutsrätt. I uppdraget ingick att designa en karta. Snart upptäckte jag hur guidningens kvalitet radikalt höjdes av möjligheten att kontrollera kartans detaljer. Jag flätade då samman mina tidningsartiklar med kartans formgivning. Och året därpå startade jag mitt guideförlag.
Hur tar du fram innehåll till din bok ”Sveriges Bästa Utflykter”?
Det är nästan som en doktorsexamen. Jag dammsuger nätet dagligen i två månader. Länstyrelsens alla naturreservat i området. All text på alla turistbyrå-websidor (vilket kan bli 3-4 stycken olika då jag alltid slår ihop större turistområden). Jag läser även fria bloggares texter som kartlagt området. Och studerar framgångsrika Leaderprojekt. Till slut filtreras allt genom hotell, pensionat och campingkoncentrationens geografi. Jag ringer och pratar med lokalbefolkningen, som också korrekturläser enskilda utflykter. Det är ett monumentalt material där ALLT ska finnas med innan jag börjar komponera dagsprogram på allvar.
Vad är syftet med en guidebok?
För mig handlar det som sagt om att skapa heldagsprogram i närområden som inte missar något. Jag berättar helt enkelt om perfekta dagar med startpunkt från specifika parkeringsplatser. Oftast i ett naturreservat, en fiskehamn eller bykärna med intilliggande skog. Förmiddagen ska i princip vara gratis. Därefter har jag alltid en strategiskt avgörande fika på eftermiddagen – som ofta förflyttar sällskapet en kort bit. Och sen kommer plånboken fram med gårdsbutiker, platsunik shopping, museer och avslutande restaurangbesök. Alla mina utflykter ser ut på detta sätt, samma recept hela tiden, och i materialet använder jag ofta grepp som ger olika målgrupper alternativa vägval.
Vilka är dina kunder?
I nuläget är Sveriges Bästa Utflykter en bokhandelsprodukt som även lokala aktörer säljer under säsong. Jag har även haft en del framgångar med den som företagsgåvor till anställda. Jag gillar det, för i mitt experimentella arbete söker jag på sikt att uppnå en semesterplanerings-tanke. Att varje år ge hela Sverige uppdaterade och lustfyllda resplaneringsverktyg redan i januari månad. I konkurrens med resekataloger, fast mer involverat, då kunden valt att betala pengar för informationen.
Vad är syftet med en guidebok?
Jag har ju bara funnits i ett år nu. Men framtidseffekten jag vill se är tryggare köpbeslut och längre hotellbokningar. Jag har lite för lite vetskap ännu. Men en del av mina framgångar pekar på hur mina guider kan demokratisera den ibland ganska otacksamma reseledarrollen. Gemensam planering vid köksbordet skapar ju fina gemensamma förväntningar. Som i sin tur kan leda till större platsupplevelser, när det visar sig att mina löften verkligen stämmer överens med platsens verklighet.
Hur ser årets satsning ut?
Bjäre/Kullen-kartan släpps ut i handeln nu efter konstrundan. Det blir min tredje produkt och nu överväger vissa av Malmös hotell om de redan i år ska köpa in alla tre för gratisutlåning och/eller försäljning. Det har också talats om språkversioner på tyska och engelska. Dessutom har jag tagit fram en offert på ett web-bildspel där man ska kunna bläddra bland foton kopplat till hotellrummets kartplanering. Reaktionerna på allt detta har varit dröjande men positiv.
Varför dröjande?
Det är ju en helt ny säsongs-tanke. En förläggare som uppdatera sin produkt varje år. Och som fungerar i en sorts mellanposition mellan bransch och hotellgäst. Och jag hoppas att även Malmös turistbyrå funderar på min ”enligt oss-princip”. Att vi kanske tillsammans kan hjälpa staden till ökad mat- och cykelturism. Försiktigheten ligger nog i om man kan lita på mig. Under tiden fortsätter jag arbeta med nästa års Smålandsguide samt efterföljande Ölandsguide. Större exponering i bokhandeln är viktig.
Kan du ge några tips till de som arbetar med att ta fram turistinformation?
Sätt upp mätbara mål och var inte rädd för att tänka nytt. Lös besökarens alla tänkbara praktiska behov in i detalj även om ingen kan tjäna pengar på det. Inse att småföretagaren kan ha minst lika stor tyngd för resbeslutet som ortens stora aktör. Och om du inte kan skriva personligt – lyft fram tjänsternas nyckelpersoner för ett mer personligt ansikte på din destination.
- Text: Maria Lindqvist
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-