-
Samverkan är motorn
Att bygga en destination är som bekant inget ”quick fix”. Ett grundligt förankringsarbete är oerhört viktigt för framgången och långsiktigheten. Det tar tid och måste få ta tid. Tålamod är destinationsutvecklingens bästa kompis.
Fundamentet i bygget är utan tvivel människorna som behöver få kunskap, insikt och mod att släppa på konkurrenstänk och prestige för att jobba mot ett gemensamt mål, att skapa en framgångsrik destination. Ju bredare förankring hos både näringsliv och det offentliga desto stadigare, stabilare grund. Genom gemensamt utarbetade och uttalade strategier och mål påbörjas arbetet mot en fullfjädrad destination. En tydlig riktning ger mod, kunskap och insikter som får fart på samverkan mellan olika aktörer, ett växande nav av kreativt samarbete skapas med ökade möjligheterna till intäkter för alla parter. Ett betydelsefullt steg är att identifiera områden lämpade för samverkan t.ex handeln tillsammans med övrigt turistutbud, en kombination som blir en viktig utvecklingsmotor. Besökarna kan lockas att stanna lite längre. Bara genom att förlänga besöket med en dag, ökar försäljningen och viktiga kronor landar i destinationen.
Kvalitet och kompetensutveckling
Alla kan bli bättre på något. För att beredas möjlighet att lyfta och växa tillsammans behövs både kompetensutveckling och kvalitetssäkring. Det kan till exempel vara utbildning om prissättning, distribution, värdskap eller hur man på bästa sätt marknadsför sitt utbud enskilt eller i gemensam insats med andra. Kunskapen är nödvändig i konkurrensen om att få de åtråvärda potentiella besökarna att välja just ”din” destination.Det goda exemplet
Ett gott exempel att lyfta är hälsingeorten Hudiksvall där den ideella föreningen Destination Glada Hudik och Hudiksvalls kommun gjort gemensam sak och bildat bolaget Visit Glada Hudik AB (Föreningen 49% och kommunen 51%). Kommunens önskan, förutom en lönsam besöksnäring, är att skapa en attraktiv kommun utifrån Bo Leva Verka perspektivet. En samverkan mellan kommun och näringsliv där det gemensamma ”tänket” kanaliserats i ett bolag mot målet – en attraktiv, långsiktig och lönsam besöksnäring. En destination!Missa inte del 3 av artikelserien Destinationsutveckling i praktiken – publiceras vecka 43.
Författare till artikel är Destinationsbyggarna i samarbete med Maria Lindqvist
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Illustration Annika Stårner
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-