-
Lena Rune
Lena, du är centrumchef för köpcentrumet Mall of Scandinavia som öppnade under torsdagen.
Hur känns det?Det känns fantastiskt att vi nu kan erbjuda ett shoppingcenter som är fyllt av energi, mångkulturellt och inte exkluderar någon grupp. Ett fyrstjärnigt shoppingcenter.
Vad är unikt?
Mall of Scandinavia skall erbjuda en energisk, mångkulturell och ej exkluderande miljö.
Vår huvudentré är designad av Gert Wingårdh som har skapat en fantastisk och föränderlig entré.
Här kan man hitta restauranger (22 stycken), från budget till lyx, butiker (224 stycken) för alla smaker och en rad servicefunktioner.
Barnen har också fått ett unikt lekrum där de kan lära sig om årstiderna och mammorna har fått ett rum där de i lugn och ro kan ta hand om sina minsta barn.
Vi har satsat mycket på digitala funktioner, som till exempel en app där man kan se var resten av sitt sällskap befinner sig. Här finns också ”Click & Service”, en tjänst där man kan hämta ut varor man beställt hemifrån, man kan prova dem direkt på plats i de provrum som finns, och behöver man returnera dem kan man göra det direkt på plats. Enkelt och smidigt. Sedan kan man ju också komplettera sitt köp i någon av alla Mall of Scandinavias butiker. På detta sätt knyter man på ett nytt och unikt sätt ihop e-handel med fysisk handel.
Vad har utmaningarna varit i planeringen?
En av utmaningarna har varit utformningen. Vår anlitade arkitekt Gert Wingårdh och hans medarbetare har till exempel lagt ned motsvarande 40 års arbete på att rita upp det.
En annan har varit att locka varumärken att öppna sina första butiker i Skandinavien – vilket vi har lyckats bra med. För hela 14 av butikerna är detta första etableringen i Sverige.
En tredje utmaning har varit att bidra till att infrastrukturen möjliggör för folk att ta sig hit. I dagsläget är det tio busslinjer, pendeltåg och spårvagn. Inom tio år kommer det dessutom att finnas tunnelbana. För den som tar sig hit med bil så erbjuds 3700 parkeringsplatser. Det tar i dagsläget 7 minuter att ta sig från Stockholm city hit.
Ni kallar Mall of Scandinavia för ”Destination shopping”. Vad menar ni med det?
Besökarna skall kunna träffas, byta erfarenheter, handla, prata och ha roligt i vårt shoppingcentrum. Här skall man kunna göra alla sina ärenden och umgås på en och samma plats.
Har ni några samarbeten med besöksnäringen?
I planeringen av shoppingcentret har vi haft flera möten med Stockholm Visitors Board sen har vi samarbeten med Quality Friends Hotel som ligger intill och Friends Arena. Tillsammans med Quality Friends Hotel har vi skapat ett gemensamt lojalitetsprogram och de marknadsför redan ”shoppingpaket” med övernattning.
Kommer det att arrangeras några shoppingresor till Mall of Scandinavia?
Vi har inte planerat för det men det kan tänkas att man kan sätta ihop busspaket längre fram tillsammans med bussbolagen. Men inga kontakter är tagna och i dagsläget har vi inte tagit upp frågan. Inga företag har heller kontaktat oss och ställt frågan.
Vilka områden kommer besökaren från?
De flesta kommer från Stockholmsområdet men vi tror att det kommer att komma folk från hela Mälardalen för att uppleva en riktig shoppingdestination.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Maria Lindqvist
-
Parks and Resorts gör gemensam satsning med First Camp på Skara Sommarland
First Camp förvärvar campingverksamheten på Skara Sommarland och ingår ett långsiktigt samarbete med Parks and Resorts.
-
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt går mot strömmen – kan inte ses på mobilen
Swedish Lapland Visitors Boards valde att bara göra sin nya sajt Care for the Arctic tillgänglig om du använder webbläsaren på en dator.
-
Varberg möter framtidens besökare digitalt och stänger turistinformationen
Besöken till turistinformationen i Brunnsparken har minskat med omkring 80% de senaste 10 åren. En förflyttning görs till en starkare digital närvaro.
-
Skapa inspirerande bilder och illustrationer med AI-verktyget Midjourney
Upptäck kraften i det bildgenererande AI-verktyget Midjourney med Bianca Brandon-Cox i hennes nya blogginlägg för Turismnytt.
-
Liseberg vinner pris vid nöjesparkernas Oscar – THEA Classic Award
Vid en prisceremoni den 16:e Mars fick Liseberg ta emot en THEA Classic Award. Det är tredje gången i prisets 30-åriga historia.
-
Gigantisk donation till Rörstrand Museum i Lidköping
Rörstrand Museum har fått ett erbjudande om att ta emot en gåva som kommer komplettera en del i Lidköpings historia som porslinsstad.
-
Peab planerar en ny satsning i Bara tillsammans med Ästad Vingård och The National
Peab, Ästad Vingård och The National ingår ett gemensamt utvecklingsbolag med planer att utveckla en destination i Bara.
-
Scandic – vinnaren i svenska sömnmästerskapet har korats
Sveriges första rikstäckande sömnmästerskap som arrangerats av Scandic har lockat deltagare från hela landet. Vinnaren har nu korats.
-
Granö Beckasin blir en del av Svenska Turistföreningen
Nu ansluter Granö Beckasin, en framstående aktör inom ekoturism längs Umeälven, sig till Svenska Turistföreningen.
-
Nu inleds rivning- och saneringsarbeten på Liseberg Oceana
Nyligen färdigställde parken och NCC en plan för rivnings- och saneringsarbete på Liseberg Oceana efter branden.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Detta kan besöksnäringen lära sig från Kosta
Härom veckan fick jag (Marcus Ståhl) äran att föreläsa i Kosta på uppdrag av Smålands Turismnäring med Småland Tu...
-
Måltidsupplevelser blir allt viktigare för turism till Sverige
Intresset för gastronomi och måltidsupplevelser är stort bland globala resenärer som vill resa till Sverige. Hela...
-
Nya nöjeskryssaren Birka Gotland är helt rätt i tiden
Pandemi, inflation och en orolig omvärld är några exempel på faktorer som påverkat svenskarnas sätt att resa. Nu ...
-
En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home
Föreställ dig världens bästa plats. Tänk dig sedan att den är hotad Här, i den arktiska delen av Sverige, går kli...
-
-
Gästbloggare
-