-
Möt en turismstrateg
Vad heter du?
Björn Fransson
Vad arbetar du med?
Jag arbetar som Turismstrateg på Örebrokompaniet.
Vad gör en Turismstrateg?
Mitt huvudsakliga område är att arbeta med utveckling av besöksnäringen och jobba fram nya reseanledningar. Här jobbar jag förstås inte ensam, utan tillsammans med många andra. Jag ansvarar dessutom för marknadsföringen av Örebro som privatturistdestination och arbetar med statistik för besöksnäringen.
Vad arbetar du med just nu?
Det är många olika saker. Jag har just avslutat en förstudie om vårt friluftsmuseum Wadköping. Dessutom jobbar vi med en kampanj i Norge tillsammans med vår stora resort Gustavsvik och Visit Sweden. Jag är också inblandad i Örebros 750-årsjubileum, där vi har en stor jubileumsvecka i sommar.
Vad är Örebrokompaniet?
Örebrokompaniet är örebroarnas eget marknadsföringsbolag och arbetar på uppdrag av kommunen och näringslivet. Bolaget har som uppdrag att leda och samordna marknadsföringen av platsvarumärket Örebro. Vårt mål är att fler ska flytta till, turista i, etablera företag och mötas i Örebro.
Ni har precis genomfört en omorganisation. Varför och hur ser den ut nu?
Dels har vi blivit kommunalt bolag, dels har vi organiserat om internt. Turistbyråverksamheten har samlats i ett eget verksamhetsområde, besöksservice som fått en daglig arbetsledare. Det innebär att jag kan ägna mig mer åt strategiska frågor.
Örebro kommun har tagit över ägandet över Örebrokompaniet – varför?
Kommunen delade tidigare på ägandet med näringslivet. Men då hela vårt anslag kom från kommunen, blev det logiskt att de tog över ägandet helt. Det innebär inte att näringslivet inte får inflytande, vi har fortfarande flera näringslivsrepresentanter i styrelsen och de får inflytande genom tre advisory boards. Dessutom samverkar vi förstås i olika projekt, där näringslivet även lägger in medel.
Du är även Ordförande i Visitas destinationsråd. Vad gör ett destinationsråd och hur arbetar ni där?
Vårt uppdrag är att bidra med kompetens till Visita i deras huvudmannaskap för Sveriges turistbyråer. Vi jobbar mycket med framtidens turistbyrå och hur den ska se ut. Ett konkret resultat är att vi nu i sommar lanserar InfoPoints, en enklare form av turistinformation som är ett samarbete mellan auktoriserade turistbyråer och besöksmål. Allt med syfte att turistinformationen ska finnas där besökarna finns.
- Text: Maria Lindqvist
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
-
Gästbloggare
-