-
Rapport från SLAO-dagarna
Under två dagar samlades medlemsföretagen i SLAO (Svenska Skidanläggningarnas Organisation) – denna gång på Aronsborgs Hotell i Bålsta, norr om Stockholm.
Vilka var där?
På plats var representanter för de flesta skidanläggningar i Sverige men också en del andra intresserade såsom hotelldirektörer. Många från pressen var vi inte trots att det borde vara ett stort intresse då branschen bland annat står för många arbetstillfällen speciella för ungdomar.
Många leverantörer var också på plats för att informera om sina produkter och tjänster i utställningshallarna. En del mer populära än andra. Ute i trädgården kunde konferensdeltagarna bland annat titta på pistmaskiner.
Säsongsrapport presenterades
SLAO:s ordförande Mikael Santoft och VD Titti Rodling presenterade hur säsongen 2015/2016 gått för de olika skidanläggningarna. De pratade även om framtiden. Läs mer Turismnytts artikel ”Så gick det för skidanläggningarna 2015/2016”.
Under konferensdagarna fick vår reporter både höra ris och ros om SLAO:s verksamhet. En del tycker att organisationen gör mycket gott för branschen medan andra tycker att den ägnar för mycket ”daltande med olika förbund” och istället skulle ha mer fokus på sin egen verksamhet.
Om SLAO
I dagsläget har SLAO 25 anställda och 220 medlemsföretag. Det senaste året har man arbetat mycket med att uppdatera sin hemsida och handboken ”Lilla Gula”. Man har slutit avtal med Konsumentverket. En försäkring har arbetats fram som man nu kan erbjuda skidgäster ”Skidklar”.
Utvecklingsgrupper skall lyfta branschen
En nyhet som presenterades under konferensen var den om att SLAO bildat dessa utvecklingsgrupper:
- Skidskolan
Leds av karolina Lenner.
Syfte: skapa ledare inom skidutbildning.
Man genomför testdagar, instruktörskartläggning och ser till att krav uppfylls. - Säkerhet och sjukvård
Syfte: hålla ordning på lagar och regler, se till att det finns rätt utbildningar tillgängliga, öka gästupplevelsen, föra dialog med läkare, uppdatering Lilla Gulan, samordna nya lavinprognoser, upprätta köldgränser för gäster, klassificering av anläggningar, avvikelserapporter. - Teknik
Syfte: skapa dialog med myndigheter, öka och säkerställa kompetens, skapa säker arbetsmiljö, skapa säkerhet för gäster, utbilda, rådgivning, samla in händelserapporter, nyhetsbrev om underhåll.
Snöforskare pratade om betydelsen av innovationer
Snöforskaren Stefan Mårtensson talade om vikten av att ta fram innovationer så man kan garantera snö för sina gäster. Men det räcker inte att ta fram innovationer man måste också kunna säkerställa kunskapsöverföring (tänk på att anlita t.ex. studenter och doktorander som stöd).
Han talade om att skidindustrin inte finns längre – den har istället blivit snöindustri.
Tidigare år hölls snökonferensen ”Frozen” i Sverige. Stefan berättade om att professorn Daniel Scott från Kanada där pratat om branschens utmaningar:
- stort behov av att mötas för att innovationer skall kunna skapas – nu gäller det att få fram konstgjord snö och inte maskingjord snö
- snömängden är a och o om man skall få många gäster
- snöklassifieringen är viktigare än man tror
- man borde använda metoden ”att gräva ned snön” mer än man gör idag
- anlita snöforskare för din anläggning!
Snöforskare Mårtensson rekommenderar alla skidanläggningar tar del av Fabian Walfsburgers handbok om pistning.
På Frozen talade också Johan Bolins checklista om hur man skall behandla snön.
Beteendevetaren som visade på hur värderingar styr kundens val
När beteendevetaren Elin Frendberg gick upp på scenen hörde man någon säga i publiken ”vad har hon att lära oss?”. Men hen ändrade sig snabbt och man kunde istället höra ”det här var intressant!”.
Elin arbetar idag för Swedish Fashion Council men har lång erfarenhet av att arbeta med analyser av konsumentbeteenden.
Hon talade om att svenskars beteende skiljer sig mycket mot folk i andra länder. Det som är gemensamt är egentligen bara grundbehoven (som Maslows behovspyramid visar). Svenskar är mycket för självförverkligande där normer och värderingar spelar en stor roll. Många företag väljer att testa sina produkter i Sverige eftersom svenskar anses så ”extrema”.
En stor skillnad mellan en svensk och en person från ett annat land i världen är den vad status är. I Sverige är status kunskap, att man är en bra förälder, att man är språkkunnig och till exempel har möjlighet till flexibel arbetstid. Svenskar är gärna engagerade och delaktiga och har lätt för förändringar.
Ovan skall man i bakhuvudet när man marknadsför sin skidanläggning mot konsumenterna.
Betydelsen av att arbeta som ett lag
Svenska fotbollslandslagets (herrar) förbundskapten talade om vikten av att bygga ett lag under fredagen.
Utvärdering av Lavinprognoser
Man presenterade en utvärdering av första säsongen av lavinprognoser.se.
Årets vinnare
Under middagen på torsdagskvällen delades en rad priser ut.
Dessa blev vinnare inom respektive kategori:
Årets skidambassadör / skidanläggning: Kåbdalis i Norrbotten. Motivering: ”ett utomordentligt engagemang och en idérikedom som bidragit till att utveckla branschen – verksamhetsmässigt och geografiskt – långt utöver det vanliga”.
Årets skidinspiratör: Svenska Skidförbundets Charlotta Bürger-Bäckström. Enligt motiveringen så har hon inspirerat och lett projektet ”Alla på Snö” som blivit en succé när det gäller att ge barn chansen att även vid sidan av sportloven, få pröva på snösporten runt om i landet.
Årets snöflinga: Föreningen ”Snö och Systerskap” vid Flottsbro. Syftet är att locka yngre damer till skidbackarna.
Gerremopriset: Per Eriksson, Kläppens skidanläggning. Han har har medverkat till att utveckla branschen och Sälenfjällen under snart 40 år.
Årsstämma i SLAO
Mikael Runblom, Branäsgruppen avgick som ledamot.
Gustav Eriksson, Kläppen Resort, valdes in som ny ledamot.
Ordförande:
Mikael Santoft (vald till 2017)Ledamöter:
Bo Funke, Romme Alpin (omval till 2018)
Peter Augustsson, Järvsöbacken (omval till 2018)
Johan Larson, Ånnaboda/Tolvmannabacken (vald till 2017)
Niclas Sjögren-Berg, Skistar Sälen (omval till 2018)
Jonas Bauer, Skistar Åre (vald till 2017)
Lars Rundblom, Branäsgruppen (fyllnadsval till 2017)
Suppleanter:
Louise Söderlund, Isaberg Mountain Resort (omval till 2018)
Thomas Ringbrant, Hemavan Alpint (vald till 2017)
Andreas Häggqvist, Flottsbro (omval till 2018)
Anders Östring, Funäsdalen Berg & Hotell (vald till 2017)
Gustav Eriksson, Kläppen (nyval till 2017
Revisor: Krister Pålstam (omval till 2017)
Revisorsuppleant: Stefan Mörtberg (omval till 2017)
Mingelbilder
Mingelbilder från SLAO-dagarna hittar du här.
Källa: SLAO
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Maria Lindqvist
- Skidskolan
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
-
Gästbloggare
-