-
Så blir Gröna Lunds nya attraktion
Under onsdagen togs det första spadtaget för bygget av den nya fallattraktionen Ikaros på Gröna Lund.
På plats var attraktionschef Peter Osbeck och VD Magnus Widell tillsammans med en stor grävmaskin. Peter såg glad och stolt ut när han klev in i förarhyttan och tog de första spadtagen. Journalisterna trotsade regnet och tittade på tillsammans med några ur personalen.
Solen kommer att lysa över hela Stockholm
Högst upp, på 95 meters höjd, på den nya åkattraktionen Ikaros kommer det att installeras en stor sol. Den kommer att synas över hela staden. Den är tillverkad av ett material som man inte behöver putsa, smutsen rinner av när det regnar.Ikaros är en ny höghöjdsattraktion – räcker det inte med Fritt fall frågar sig en del?
”- Nej, Ikaros ger gästen en helt annan upplevelse än Fritt fall”, säger Peter Osbeck. VD Magnus Widell tillägger: ”- Ikaros är en rolig, otroligt läskig och bekväm attraktion. Den ger gästen en adrenalinkick utan dess like”.Gästen bjuds på en fartfylld upplevelse med benen dinglande i 90 grader och åkande med en hastighet om 90 kilometer per timme. Ena sekunden åker man upp för att sedan vändas ned i 90 graders vinkel, svängas och falla ned för att till sist bromsas upp.
Namnet Ikaros är taget från den grekiska mytologin. Ikaros byggde vingar men flög så nära solen att de smälte. Därför kommer en sol att sitta högst upp på attraktionen.
Ikaros kommer att kunna ta emot uppemot 400 personer per timme.
Kostnaden för Ikaros uppgår till cirka 65 miljoner kronor.
Så planerar man för en attraktion
Ledningen för Gröna Lund letar hela tiden efter nya idéer till attraktioner. En del i det arbetet är att man besöker andra parker.För attraktionen Ikaros del började allt under hösten 2015 då man deltog en branschträff i Göteborg. Väl där såg man en dataanimation av attraktionen. I januari 2016 åkte en delegation till en nöjespark i Florida där en attraktion mycket lik Ikaros finns. Man provåkte och blev helt såld.
Nu följde en inköps-och planeringsprocess för att leda fram till bygget. Kvalité och ljudnivå är a och o när man köper in en ny attraktion.
Svårigheterna kommer att ligga i att det är så trångt och svårt där man skall bygga Ikaros. Överallt där man gräver på Gröna Lund så är det elkablar vilket gör att det inte är så lätt för grävmaskinisten.
I ett första skede gräver man för att kunna påla. Man måste gräva 2-5 meter.
I januari 2017 kommer tornet i 9 sektioner med en diameter om 11,5 meter från tillverkaren i Schweiz. Enligt attraktionschefen är det en av de mest kritiska punkterna i arbetet – att få ta in tornet på området.
Man skall bygga ett stålvalv, en bro som Ikaros skall stå på. Det befintliga taket för bergodalbanan Jetline skall användas för kön.
Hela konstruktionen provdras med 80 ton och vattendockor får provåka innan ”riktiga” människor får teståka.
Stora ytmässiga utmaningar för Gröna Lund
Gröna Lund är en speciell park ur det perspektivet att den är byggd på en liten och begränsad yta. Detta kräver extra noggrann ytmässig planering när man köper in nya attraktioner. Ett exempel är ”Kärlekstunneln” som är byggd under Lustiga Huset och bergodalbanan Twister som är byggd ovanpå Blå Tåget.”- Vi är bäst i världen bland nöjesparker på att nyttja en så liten yta”, säger Magnus Widell. Han fortsätter: ”- Representanter från andra nöjesparker blir imponerade och frågar mycket om hur vi lyckas att ha så många attraktioner”.
Viktigt att nöjesparker utvecklas
”- För en nöjespark gäller det hela tiden att förnya och utveckla sig annars viker besökssiffrorna”, säger Magnus Widell, VD Gröna Lund.Under första kvartalet 2017 hoppas Gröna Lund och Stockholms stad att en detaljplan har klubbats för parkeringsplatsen norr om Grönan. Det är en yta om 10.000 kvadratmeter där nöjesparken kan bygga ut.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Gröna Lund
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-