-
Så kan er verksamhet tjäna på Pokémontrenden
Sedan Pokémon-appen släpptes i Sverige så har man sett många människor som rör sig utomhus för att samla figurer. Men hur skall man göra för att dra nytta av trenden och tjäna pengar på den?
Pokémon-appen har skapat möjligheter för svensk besöksnäring. Människor som annars inte kommer ut och ser sig omkring lockas att uppleva nya miljöer.
Exempel på hur olika företag har gjort
Många företag inom besöksnäringen har nyttjat det faktum att Pokémon-appen lockar folk ut på gator och torg.Rederiet Stena Line arrangerar i helgen, 22-25 juli, ”Pokémon GO-meetup” i Göteborgs hamn. Där kan Pokémon-tränare i alla åldrar delta och kämpa om vinster i fyra kategorier – ”Ovanligast Pokémon”, ”Störst fångst”, ”Bästa AR-foto” samt ”Herren på täppan”. Området kommer att vara fullt av Poké-stops som kommer fyllas med ”lures” och ett Poké-gym. Det kommer att finnas mängder av Pokémons att fånga.
Hotellkedjan Scandic Hotels erbjuder Pokémonjägare att fylla på energi och vila upp sig under jakten. De får gratis wifi, kan ladda upp sina mobiler och får rabatter på mat och dryck i Stockholm, Malmö och Göteborg.
Detta kan ni göra för att locka Pokémon-spelare
Om man vill få fler besökare till sin verksamhet så är det en god idé att:- erbjuda laddningsstationer för telefonerna då appen förbrukar mycket batteritid
- erbjuda wifi – då streamingen är enorm
- finns det några Pokéstops eller Gym nära er? Se till att synas med ert varumärke i anslutning till dessa platser och sponsra de
- snart kommer man också att kunna äga ett Pokéstop
- skapa event och kampanjer
Så gör du steg för steg
- Ladda ned Pokémon-appen
- Kolla om det finns något Pokémonstop nära din verksamhet.
- Kom på något som du kan sälja som kan locka till sig spelare.
- Köp 100 pokécoins genom att köpa en så kallad Lure Module. Denna drar till sig aktivitet till platsen i 30 minuter. 100 pokécoins=9 kronor.
- Fånga figurer själv och filma det, nära din verksamhet, och lägg ut filmerna på Youtube.
Gamification växer för var dag
Många företag inom besöksnäringen testar just nu olika sätt att nyttja gamification i verksamheten. På färjorna har man kunnat gå på en appbaserad skattjakt vilket varit mycket uppskattat hos barnfamiljer. Tänk på denna möjlighet att marknadsföra er verksamhet.- Text: Maria Lindqvist
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-