Sverige har länge haft en fikakultur men det är inte förrän de senaste åren som man har försökt locka turisterna med fika.

Lidköping har gått ett steg längre att anordna en fikavecka.

I staden ligger det många caféer och de är välbesökta. De flesta gästerna kommer på lördagar när de behöver en paus i torghandeln och shoppingen. Många använder också caféerna som en mötesplats och / eller ett extra vardagsrum.

Förra året genomförde elva caféer en satsning på att erbjuda fyra fikadagar men i år anordnar man den 17-22 oktober en hel fikavecka. I år har också barnen sin egen fikadag – den 18 oktober – då alla barn under 10 år bjuds på fika. Syftet med barnens fikadag är att föra över traditionen till nästa generation.

Varje café har olika specialiteter varje dag.

Fikaveckan är ett samarbete mellan caféerna, Destination Läckö-Kinnekulle AB och Tillväxt Lidköping.

”- Caféerna i Lidköping håller hög klass och är något som lyfter staden även inom besöksnäringen. Därför är det viktigt även för oss att den här veckan arrangeras och gör fler uppmärksamma på det stora utbudet som finns”, säger Elin Axelsson, destinationsutvecklare Destination Läckö-Kinnekulle AB.

 

På bilden ovan: Bookhouse Cafe Sara Williamsson, Gulian Kanat-Sönebom och Magnus Franzén destinationsutvecklare Lidköping.

Källa: Destination Läckö-Kinnekulle AB