-
Kommuner stärker Roslagens attraktionskraft med nytt varumärke
Kommunerna Östhammar, Norrtälje och Österåker har under 2024 fördjupat sitt samarbete för att stärka Roslagens attraktionskraft. Genom en gemensam satsning på hemsida, marknadsföring, information och inspiration vill man stötta lokala aktörer och göra destinationen mer synligt för både besökare och näringsliv.
Arbetet sker inom ramen för destinationsstrategin ”Roslagen 2030”.
Ny hemsida och sociala medier lanseras i vår
Under våren 2025 lanseras en gemensam hemsida med turistinformation och evenemangskalender för hela Roslagen. Den nya satsningen smygstartar redan i februari med nya sociala mediekanaler under namnet Destination Roslagen. Här ska både invånare och besökare enkelt kunna ta del av inspiration och information från destinationen.
Ett nytt gemensamt varumärke har tagits fram
Roslagens platsvarumärke har tagits fram och förvaltas av kommunerna Östhammar, Norrtälje och Österåker gemensamt. Men det ägs varken av dem eller något enskilt företag – det tillhör alla som verkar, bor och vistas där.
Genom att lyfta fram Roslagen som destination vill samarbetet:
◆ Främja turism, jobb, kompetensförsörjning och företagande i Roslagen.
◆ Särskilja platsens varumärke från kommunorganisationerna.
◆ Stärka attraktionskraften för både besökare och företag.
◆ Öka den lokala stoltheten.”Vi vill skapa de bästa förutsättningarna för våra aktörer att göra Roslagen till en upplevelserik plats. Men kommer inte kunna göra allt som ett destinationsbolag gör, som att sälja biljetter eller ta emot bokningar.” Säger Lisa Karm Togo, Projektledare för samarbetet och destinationsutvecklare i Östhammar. ”Vår målsättning är att komma närmare de lokala aktörerna inom besöksnäringen och tillsammans hitta den rätta vägen framåt.”
En stark destination för besökare och aktörer
En stark destination gynnar inte bara besökare – den skapar också nya möjligheter för de boende och näringslivet. Att identifiera utvecklingsbehov, följa upp resultat och föreslå förbättringar är viktiga delar av arbetet.
Genom det här gemensamma arbetet kommer kommunerna och besöksnäringen att skapa ett starkare och mer levande Roslagen. En plats där både besökare och invånare kan trivas och växa. De ser fram emot att skapa en stark och gemensam röst som lyfter hela regionen!
Här kan ni läsa mer om Roslagen på Turismnytt.
- Text: Norrtälje kommun
- Foto: Norrtälje kommun
-
Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?
Från årsskiftet införs nya regler - Om du undrar om och hur du påverkas finns svaren här
-
Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare
Trots alla positiva effekter som svensk camping ger ser Camping nätverket i Riksdagen, HRF, SCR och First Camp hinder som skapats i onödan.
-
Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige
Festivalen går nu in på sitt femte år på Djurgården i Stockholm och tar samtidigt ett strategiskt kliv framåt
-
Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar
Nu gör Stena Line, SkiStar och Sembo det lättare för danskar att resa till Sverige under vintern genom att lansera skidsemesterlösningar.
-
Supersatsningen mitt under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl
Mitt i pandemin valde ledningen för Hotel Kung Carl att expandera genom att överta hörnlokalen mot Stureplan
-
Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott
Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig har visats i Sverige ”Modern Guru and the Path to Artificial Happiness"
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse
-
Destination Jönköping lanserar julkalender som berättar historia
Den 1 december lanserar Destination Jönköping julkalendern ”24 Ping till jul”, en micropodd med historiska berättelser om Jönköping.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Nöjesparker och upplevelseföretag/skidanläggningar
-
Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas
Den 26 november samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på Länsresidenset.
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sänkt moms på livsmedel – Hur hanterar och redovisar man det
En tillfällig sänkning livsmedelsmomsen påverkar både prissättning och erbjudanden Regeringen fö...
-
Norrköping blir Vinterköping igen – här är årets program
Snart är det första advent och Industrilandskapet i Norrköping kommer återigen vinterpyntas och fyllas med roliga...
-
Öresundslinjen vill skapa en grön korridor
Med konverteringen av den tredje färjan till batteridrift fortsätter Öresundslinjen sin ambition att skapa en grö...
-
Städer och kustområden lockar mest – Kalmar har det viktigaste för semesterresan
Städer och kustområden är det som lockar mest när svenskarna planerar en semester i hemlandet. Kalmar ha...
-
-
Gästbloggare
-