-
Åk lift med en ortsbo – en stor succé i Järvsö
Under vecka 8 och 9 har backarna i Järvsö varit fulla av glada sportlovsfirare från Stockholm och Uppsala. För att förhöja upplevelsen och berätta hur fantastiskt det är att bo och leva i staden så åkte många ortsbor lift med besökarna under dessa veckor.
”Det var jätteroligt, jag svarade på en del frågor som t.ex. vad händer i Järvsö på sommaren? Hur ser ni som bor här på att det kommer så många besökare? Hur fungerar skolan? Jag passade även på att fråga några vad som är viktigt om du skulle flytta till en ny ort och jag fick en hel del bra input.” Säger Märit Andersson från Järvsö.
Både politiker och tjänstemän i Ljusdals kommun hade också skidorna på denna vecka:
”Åk med en ortsbo var verkligen en succé och uppskattades otroligt mycket av besökarna i Järvsöbacken. Jag träffade många som var sugna på att flytta hit och fick svara på alla möjliga frågor, det var väldigt roligt. Vi bor i en fantastisk kommun och det är många som vill dela det med oss!” Säger Markus Evensson (S), kommunstyrelsens ordförande.
#härkanduleva
Mitt i Järvsöbacken kunde även skidåkare och sportlovsfirare möta en rad olika aktörer i ett tält under #härkanduleva. Syftet med satsningen var att offentligheten och näringslivet tillsammans ville visa på bredden och möjligheten att leva i staden. Kompetens och rekrytering är en av de viktigaste frågorna gemensamt för samhället.
”Många har varit intresserade av allt från sommar, cykling och forsränning till konferenser och lokalproducerad mat. Vi vet att ett första besök här är en påbörjad resa till inflyttning, därför är det så viktigt för oss att se alla besökare som blivande grannar och det tror jag att många känner när de är här i Järvsö. Tillsammans med ortsbor och politiker utvecklas besöksnäringen till något som är speciellt och som våra besökare uppskattar. Vi är så stolta över vår bygd!” Avslutar Maria Rosén, Marknadschef på Destination Järvsö.
- Text: Destination Järvsö
- Foto: Destination Järvsö
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-