-
Allt fler vill ha InfoPoints
Borås är en av de städer där permanenta InfoPoints installeras. Detta efter flera års tester av mobila turistinformationer i samband med större evenemang i staden.
Digitaliseringen skall ge ökad tillgänglighet och bättre värdskap
Digitaliseringens debatten går het i Sverige just nu. En del tror att den kommer att öka nöjdheten bland turisterna medan andra tror på det rakt motsatta.I Borås tror man på att permanenta InfoPoints kommer att leda till en ökad tillgänglighet och ett bättre värdskap – och nöjdare besökare
”- På senare år har alltifrån resvanor till hur människor gästar en stad förändrats markant. Vi blir kräsnare som resenärer, letar och väljer mycket mer i digitala kanaler samt förlitar oss i allt större utsträckning på oberoende rekommendationer, snarare än turistbroschyrer och liknande. Samtidigt visar undersökningar att det personliga mötet värderas väldigt högt i informationshänseende. Då är det viktigt att möta upp där våra besökare finns och att de som möter besökaren är kunniga och goda ambassadörer för hela destinationen eller staden”, säger Maria Landin, verksamhetschef Borås TME.
InfoPoints har med goda resultat skapats i flera större städer.
Så kan man arbeta fram InfoPoints
”- Till en början har det handlat om att identifiera nyckelverksamheter eller platser och personer som möter större volymer besökare. Vi tillfrågar och informerar dem i första hand men det står naturligtvis alla, som är intresserade, fritt att anmäla sitt intresse om att bli en InfoPoint. Det viktiga är inte att vi blir många, det är strategiska punkter och kvalitet på värdskapet som räknas”, fortsätter Maria.Så kan du som aktör vinna på att tillhandahålla en InfoPoint
”- InfoPoints är en win-win situation för alla parter och inget som kostar, de som vill medverka, någonting. Borås TME erbjuder utbildning och information samt en enklare form av certifiering samtidigt som man skapar ett nätverk för utbyte av information och erfarenheter. Aktören i sin tur förbinder sig att hålla sig uppdaterad på utbudet i staden och på ett professionellt sätt erbjuda ett gott värdskap till besökare”, fortsätter Marita Curran, projektledare för InfoPoints, Borås TME.Källa: Borås TME
- Text: Maria Lindqvist
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-