-
Anna Hansson blir ny VD för Destination Vemdalen
I augusti tillträder Anna Hansson som ny VD för Destination Vemdalen AB. Bolaget bildades 2009 och representerar idag drygt 130 delägare och partners som alla är måna om destinationens fortsatta utveckling och attraktionskraft.
“Jag ser mycket fram emot uppdraget och att kunna bidra till den fortsatta utvecklingen av den lokala näringen och destinationen.” Säger Anna Hansson. “Jag upplever att destinationsbolaget har en stark lokal förankring och att besöksnäringen är en oerhört viktig motor för området. Som tidigare styrelseledamot i bolaget har jag följt arbetet genom åren och är nu redo och ser med glädje fram emot att ta en än mer aktiv roll i det fortsatta arbetet att skapa en fjälldestination i framkant.”
Anna kommer som närmast från jobbet som näringslivsutvecklare och besöksnäringsstrateg på Bergs kommun.
Genomfört ett strategiarbete
Destinationsbolaget kommer under Annas ledning att fortsätta med att utveckla destinationen, stötta medlemmar, utveckla evenemang och inte minst jobba vidare med den pågående strategiprocessen. Destination Vemdalen har under det senaste året genomfört ett gediget strategiarbete som involverat ca 1500 personer.
Destination Vemdalens styrelse ska representera ägarstrukturen. Bolaget ska vara en stark röst för både stora och små företag i området.
“Vi i styrelsen är mycket nöjda med rekryteringen. I ett starkt startfält blev Anna vårt förstahandsval. Med sin mångåriga erfarenhet från besöksnäringen och starka lokala nätverk är vi övertygande om en fortsatt stark utveckling.” Säger Robert Pettersson som är styrelsens ordförande.
- Text: Destination Vemdalen
- Foto: Destination Vemdalen
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Trots en besöksminskning jämfört med 2023, fortsätter Marinmuseum att vara en av södra Sveriges största besöksdestinationer.
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska upplevelser. Göta kanal erbjuder en unik chans att upptäcka Sveriges historia och natur från vattnet.
-
Vasamuseet och Vrak i nytt poddsamarbete med Anders Lundin
Tillsammans med experter från Vasamuseet och Vrak berättar Anders Lundin om skepp som förlist i den nya podden Folkets historia.
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Exakt kl. 07.11 (CET) den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning (Uppdatering 15 januari 10.20 – här...
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Exemplet Visit Hornborgasjön Nya trender och klimatföränd...
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde fjällbolaget SkiStar en boendebeläggning på 99 procent. Högst beläggni...
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Samtalet kring säkerhetspolitik domineras idag av militära och myndigheters lösningar. De är förståeligt utifrån ...
-
-
Gästbloggare
-