-
Äntligen kom regeringens direktstöd till drabbade företag
På torsdagen/valborgsmässoafton kom så till slut det omsättningsstöd (av januaripartierna kallat omställningsstöd) som alla desperat väntat på och hett efterfrågat. Kanske inte till hundra procent perfekt och långt ifrån tillräckligt enligt de flesta, men definitivt en bra början som inger hopp. Här följer regeringens presentation av stödet och några kommentarer från branschorganisation och andra aktörer.
——–
Företag får stöd baserat på omsättningstapp
Regeringen, Centerpartiet och Liberalerna presenterar idag ytterligare en åtgärd för att lindra virusutbrottets konsekvenser för jobb och företag i Sverige. Det handlar om ett omställningsstöd på sammanlagt 39 miljarder kronor.
Syftet är att stödet ska göra det möjligt för företag att överbrygga den akuta krisen och samtidigt underlätta för företag att ställa om och anpassa sin verksamhet. Det kan till exempel vara restauranger som behöver sälja en större del av maten som hämtmat, eller taxiverksamhet som kan ställa om till leveranser. Det kan också röra sig om större tillverkningsföretag som ställer om till produktion av exempelvis sjukvårdsmaterial.
Storleken på stödet kommer att bero på hur stort bortfall av omsättningen ett företag har haft och variera mellan 22,5 och 75 procent av företagets fasta kostnader exklusive lönekostnader för mars och april 2020.
För att ta del av stödet krävs att företaget har haft en omsättning på minst 250 000 kronor under det senaste räkenskapsåret och ett omsättningstapp på minst 30 procent. Omsättningstappet beräknas på mars och april 2020 jämfört med samma månader förra året.
Stödet ska kunna beviljas företag och organisationer som har F-skatt och betalas ut genom Skatteverket. Stödet kommer inte betalas ut till företag med hemvist i skatteparadis. Maxbeloppet föreslås vara 150 miljoner kronor per företag.
Finansdepartementets beräkningar visar att uppemot 180 000 företag kan komma att ha rätt till stödet. Den offentligfinansiella effekten beräknas till 39 miljarder kronor under 2020.
Under arbetet med att ta fram förslaget kommer regeringen att föra en dialog med EU-kommissionen. Förslaget kan komma att behöva godkännas av kommissionen ur statsstödssynpunkt. Regeringen kommer att återkomma med mer information om den närmare utformningen av stödet och hur och när man kan ansöka.
Regeringen kommer att överlämna förslaget i en extra ändringsbudget och arbetar för att det ska kunna träda i kraft den 1 juli 2020. Det bygger på en överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet.
——–
Visita: ”Välkomna besked från regeringen – läget för besöksnäringen akut.”
Regeringen och dess samarbetspartier, Centerpartiet och Liberalerna, presenterade idag ett nytt stödpaket till näringslivet.
-Dagens besked var nödvändigt och ligger i linje med vad Visita har begärt. Vi välkomnar att regeringen och dess samarbetspartier, men även oppositionen, har lyssnat och till slut föreslagit ytterligare åtgärder för att rädda jobb och företag, säger Jonas Siljhammar, VD på Visita i en kommentar.
-Läget i besöksnäringen är akut. Hotellen står tomma, restaurangernas intäkter har störtdykt och det råder stor oro inför sommaren.
-Nu gäller det att vi studerar detaljerna i paketet så att åtgärderna får avsedd effekt. Det är av största vikt att ansökningsproceduren är enkel så att utbetalningar till de värst drabbade kan göras så snart som möjligt för att undvika konkurser eller andra skadliga effekter, avslutar Jonas Siljhammar, VD på Visita.
———
Transportföretagen: ”Regeringen skjuter till extra men inte nog.”
Vår främsta fråga har under coronakrisen varit direkta kontantstöd till företagen. I dag meddelade regeringen ett stöd på 39 miljarder kronor i två månader. Stödet är välkommet men det kommer inte att räcka och dessutom är tidsperioden på två månader alldeles för kort. Tyvärr kommer det även så pass sent att vi redan sett varsel och konkurser som kanske inte hade behövt ske.
”Transportsektorn är samhällsviktig och därför är alla stödinsatser välkomna. Dagens besked om kontantstöd har vi arbetat för sedan coronakrisens början – det är positivt att det sker nu men tyvärr är det redan för sent för många eftersom varsel och konkurser redan är ett faktum. Dessutom är stödet för litet”, säger Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen.
En grov bedömning vi låtit göra är att ett system i Sverige liknande det i Danmark skulle uppgå till 100 miljarder kronor räknat på tre månader medan dagens besked omfattar 39 miljarder på två månader. Kostnaden för ett kontantstöd på fyra månader, vilket vi förordar, blir givetvis högre.
”Om Sverige vill ha fungerande och konkurrenskraftiga transporter när samhället ska starta upp krävs det mera kraftfulla åtgärder under en längre period”, avslutar Marcus Dahlsten.
Här kan du läsa mer om Transportföretagens uträkningar.
Kommentar från Anna Grönlund på Sveriges Bussföretag om effekten för bussbranschen:
-Det är välkommet att regeringen ger direkt stöd till hårt drabbade företag, inte minst inom persontransportsektorn och besöksnäringen som drabbats hårt i spåren av coronakrisen. Vi i det samlade näringslivet har länge pekat på att den svenska regeringen behöver införa en stödmodell som liknar den i vårt grannland Danmark och vi välkomnar att regeringen lyssnat på oss, kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.
Hon fortsätter:
– Att man väljer att bara ge stöd för minskad omsättning i mars och april 2020 är dock ett problem, krisen är inte över nu på Valborg för drabbade företag och regioner. Jag vet inte om ett enda svenskt turistbussföretag som har sina resor i gång från 1 maj exempelvis. Att stödpengarna ska vara tillgängliga senast 1 juli kan också bli ett problem – många bussföretag står idag på konkursens rand och måste ha pengar in på kontot nu. Hanteringen måste gå snabbt nu eftersom regeringen väntat länge med insatsen. Men nu ska vi studera förslaget i detalj och vi ser fram fmat en fortsatt konstruktiv dialog med regeringen och samarbetspartierna för att också kunna korrigera eventuella detaljer i förslag framöver om det visar sig att det slår fel i något avseende.
——————–
Taxiförbundet: ”Regeringens krispaket för litet och för sent.”
Regeringens och samarbetspartiernas åtgärd för småföretagen är inte tillräckligt för att rädda taxiföretagen. Det föreslagna omställningsstödet omfattar mars och april men kommer inte att betalas ut förrän efter den 1 juli. Då är det för sent.
Idag presenterade regeringen och samarbetspartierna ett omställningsstöd för småföretagen. Storleken på stödet kommer att bero på hur stort bortfall av omsättningen ett företag har haft och kommer att täcka mellan 22,5 och 75 procent av företagets fasta kostnader exklusive lönekostnader för mars och april 2020. Åtgärden beräknas kunna träda i kraft den 1 juli 2020.
– Åtgärden kunde ha varit början till en räddning av Sveriges taxiföretag. Tyvärr är det för lite som kommer att komma på tok för sent. Pengarna behövs nu, inte efter den första juli. Då har sju av tio taxiföretag redan gått i konkurs, säger Claudio Skubla, förbundsdirektör i Svenska Taxiförbundet.
Enligt Svenska Taxiförbundets enkät kommer sju av tio taxiföretag inte att överleva maj 2020. Tiotusentals jobb riskerar att försvinna och många orter kommer att drabbas dubbelt. Taxiföretag som bedriver viktig samhällsservice – färdtjänst, rullstolstaxi, sjukresor och skolskjuts – riskerar konkurs. Det leder till att många orter kommer att förlora viktig service som aldrig kommer tillbaka.
– Det är inte realistiskt att tro att det räcker med ett omställningsstöd. Taxibranschen kan inte ställa om till att enbart köra bud under de närmaste månaderna. Krisen är akut och kommer att fortsätta åtminstone fram till hösten. Det som krävs är ett omsättningsstöd som varar under en längre period än två månader och som kommer taxiföretagen till del omgående, säger Claudio Skubla.
———
Svenskt Näringsliv: ”Nytt omsättningsstöd på 39 miljarder i linje med Svenskt Näringslivs förslag” – https://www.svensktnaringsliv.se/fragor/corona-covid-19/nytt-omsattningsstod-pa-39-miljarder-i-linje-med-svenskt-naringsl_774080.html
Stockholms Handelskammare om likviditetsstödet: ”Relativt svagt i relation till behoven” – https://www.mynewsdesk.com/se/chamber/pressreleases/stockholms-handelskammare-om-likviditetsstoedet-foeretagen-har-vunnit-viss-tidsrespit-2995549
- Text: Jakob Norrby, regeringskansliet, Visita, Transportföretagen med flera
- Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Visit Hornborgasjön hoppas kunna inspirera andra destinationer att ta steget mot en mer hållbar framtid.
-
Hertz Sverige når historisk milstolpe: 1,5 miljarder i omsättning
Hertz Sverige meddelar stolt att de, som första biluthyrningsföretag i Sverige, har nått över 1,5 miljarder kronor i omsättning.
-
Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
Göteborg & Co söker nu efter en kollega till sitt affärsområde Marknad & Kommunikation, med fokus på bolagskommunikation.
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde SkiStar en beläggning på 99 procent. Antalet skiddagar ökade med 6 procent mot föregående år.
-
Dansmuseet – välkommen på en kopp kaffe alla kulturpolitiker!
Med anledning av Dansmuseets flytt bjuder museet in samtliga riksdagspartiers kulturpolitiska talespersoner på en pratstund.
-
Vasamuseet – tre besöksrekord och en ökning med 9 procent 2024
Tre månatliga besöksrekord kan Vasamuseet stoltsera med från 2024. Museet såg en ökning av besökare med nästan 9 procent jämfört med 2023.
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
Anneli och Göran berättar om Happy Dog 2024 på Clarion Hotel Arlanda
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Trendspaning 2025: En era för måltidsupplevelser och hållbar platsutveckling
Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyper...
-
Byggstart för det unika Hotell Polishuset i Göteborg
Under våren 2025 påbörjas restaurering och ombyggnation av Hotell Polishuset på Tredje Långgatan 18. Göteborgskon...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 1 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Konstateran...
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
När vi på Turismnytt lade ut artikeln på sociala medier om att tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering ...
-
-
Gästbloggare
-