-
Äventyrsbolag från Sälen nominerat till ICA:s Entreprenörspris
Bland hundratals bidrag har Ludwig Lind med upplevelseföretaget Fjälläventyr blivit utvalda som en av fem finalister till ICA:s Entreprenörspris i kategorin Årets lokala hjälte.
Entreprenörer från hela Sverige har blivit nominerade och vinnaren kommer att utses genom en onlineomröstning samt en jury bestående av bland andra entreprenören och hjärnforskaren Mouna Esmaeilzadeh.
Samarbetar med lokala aktörer
Äventyraren Ludwig Lind insåg att det fanns många människor som ville uppleva äventyr i den svenska naturen, men att det ofta uppfattades som något otillgängligt. Dessutom ansåg han att Sälen hade stor potential att bli en destination för upplevelser, även under sommarsäsongen.
För att göra det lättare för fler att komma ut i naturen utvecklade han familjeföretaget Fjälläventyr. Företaget lockar nu turister från hela världen med exempelvis äventyrspaket, hundspann och klättring. De samarbetar med lokala aktörer i Sälen och därmed skapas ett större värde för destinationen.
”Att komma ut på äventyr kan kännas överväldigande och svårt för många. Vi vill sänka trösklarna och få ut fler människor i naturen. Det kan vi göra samtidigt som vi gynnar Sälen som destination, året om. När man bor i ett litet samhälle behöver man samarbeta för att bygga orten. De samarbeten vi har med andra lokala aktörer är avgörande för att det ska gå bra för oss.” Säger Ludwig Lind, VD för Fjälläventyr.
Framöver kommer Fjälläventyr utveckla sina äventyrspaket baserade på olika säsonger. Ludwig hoppas att trenden med mer hållbar turism kommer locka fler till Sälen.
Använder sitt företag för att förbättra Sverige
Nu har Ludwig Lind blivit korad som en av fem finalister till ICA:s Entreprenörspris i kategorin Årets Lokala Hjälte – som delas ut i ICA-handlarnas anda till entreprenörer som bidrar till en mer positiv utveckling i sitt närområde. Prissumman består av 100 000 kronor.
I juryn sitter bland annat Mouna Esmaeilzadeh, även känd som Dr Mouna, och Anna-Karin Hatt, VD för LRF. Som en del av urvalsprocessen kommer allmänheten även kunna rösta fram sina favoriter. Allmänhetens röst väger lika mycket som en av juryns röster.
”I år delar vi ut ICA:s Entreprenörspris för tredje gången, och varje gång slås vi av hur många otroliga företagare som finns runt om i Sverige. ICA:s grund är lokala entreprenörer som driver cirka 1300 ICA-butiker och de har alla ett starkt engagemang för sitt närområde där de verkar. Därför är entreprenörskap viktigt för hela ICA, och årets entreprenörspris kommer gå till två personer som jobbar i samma anda. Alla våra finalister använder sig av sitt företagande för att förbättra Sverige, och det vill vi hylla.” Säger Per Strömberg, VD för ICA Gruppen och juryns ordförande.
Vem som vinner priset kommer att stå klart den 1 april 2020.
Mer information om priset, samt röstning hittar ni här.
- Text: ICA Gruppen
- Foto: Fjälläventyr
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
Vrak - Museum of wrecks samarbetar med The museum of World War II i Gdansk och deltar i ett konferensevent den 25 januari.
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Under 2024 välkomnade Marinmuseum i Karlskrona 215 174 besökare och ser en positiv utveckling me...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska och minnesvärda upplevelser. Göta kanal erbjuder en helt un...
-
-
Gästbloggare
-