-
Bakom kulisserna på Eurovision – del 3 Organisationen
Det är European Broadcasting Union (EBU) som producerar Eurovision varje år men värdstaden som arrangerar allt runtomkring. Eurovison Reference Group kontrollerar och agerar guide för själva arrangemanget. EBU tar också hand om arbetet med varumärket, den internationella marknadsaktiviteterna, den allmänna kommunikationen och den officiella websidan.
Varje lands delegation har en egen chef för sin medverkan i Eurovision Song Contest. I Sveriges fall är det Christer Björkman.
När det stod klart att Sverige och Måns Zelmerlöw tagit hem segern i Eurovision Song Contest började Stockholm stad att förbereda sig för att arrangera Eurovision 2016.
Det första staden gjorde vara att tillsätta en projektorganisation med olika ansvarsområden:
- Allocation draw och välkomstfest
- Säkerhet och trygghet
I och med terrorhot mot Sverige så fick man höja säkerheten. Poliser med bombhundar fick gå igenom arenan ett flertal gånger. - City Events
- Event dressing
- Hotell och transport
- Volontärer
Man sökte volontärer i alla åldrar och fick både ungdomar och pensionärer att ställa upp. Volontärerna får inget betalt men får däremot en kryssningsbiljett, biljett till en av föreställningarna och lite Eurovision-kläder. - Kommunikation
I detta område ingår marknadsföring, varumärkesplattform, presservice, kontakt med filmteam, PR, presscenter, ackreditering, digitala upplevelser, hållbarhet och miljöfrågor samt kommuner/stadsdelar/stadens egna aktiviteter. - City Logistics
I det här området ingår trafiklösningar, markupplåtelser, renhållning, vägarbeten och tillstånd. - Arena Production
I området ingår upphandlingar med Stockholm Globe Arenas, byggnation av innehåll (ej gestaltning) av Stockholm Globe Arena, annexet och hovet samt planering av inredning (ej gestaltning).
Läs del 4 – ekonomin här.
Källa: Stockholms stad
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Stockholm.se
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-