-
Bakom kulisserna på Eurovision del 1
Eurovision Song Contest historia sträcker sig från 1950 då 23 tv-bolag bildade European Broadcasting Union (EBU) under en konferens i Devon, England. År 1954 sändes den första eurovisionstävlingen från Montreux.
Stort intresse i Sverige
De två semifinalerna och finalen har cirka 200 miljoner TV-tittare från hela Europa. I Sverige är det hälften av befolkningen som tittar på tävlingen. Trettioåtta procent av svenskarna följer evenemanget för att familjen och/eller vännerna följer det. Bara 19% tittar på evenemanget för att de gillar musiken. Sverige är ett av de länder där Eurovision är populärast. Det land där Eurovision inte är så känt och populärt är Storbritannien.
När Sverige arrangerade Eurovision sist var det i Malmö år 2013. Då hade man 50.000 åskådare på föreställningarna varav 31.700 var bosatta utanför Malmö och 18.300 från utlandet. Av de 50.000 åskådarna övernattade 80% och den genomsnittliga vistelsen i Malmö var 4,5 dygn.
Värdeord ESC 2016 i Stockholm
Fyra värdeord skall genomsyra hela evenemanget:
- Passion
- Engagemang
- Mod
- Magi
Stockholm satsar
När det var klart att det var Stockholm som skulle arrangera Eurovision 2016 så valde staden att satsa stort. Detta var ett tillfälle att marknadsföra både Stockholm och Sverige ute i Europa men också att låta invånarna bli en del av festligheterna.
Ett av evenemangen runt om i staden är ”i dina kvarter”. Det arrangeras på fem platser där det bland annat bjuds på ”Swedish fika”.
På Skeppsbron i Gamla stan har man byggt ett tält ”Euro Fan Café” där fansen kan lyssna på musik, äta, dricka och höra de senaste nyheterna.
En del av storhotellen erbjuder en speciell schlagerdrink för att locka till sig schlagerfans. Det har varit svårt att hitta hotellrum och till ett lagom pris tycker en del fans som Turismnytt har pratat med.
Själva tävlingen genomförs i Globen och i grannarenan Tele2 skall det vara ett stort party med kända schlagerartister som underhåller.
I city har man öppnat Eurovision Village där det bjuds på musik från olika delar av världen bland annat Afrika. Kulturskolan Stockholm underhåller med både pop, jazz, rock, storband och funk. Man tar också upp frågan om censur i debatter.
Ingen som befinner sig i Stockholm skall kunna undgå att se att Eurovision är i staden. Det är flaggor och affischer överallt. När man går genom gångtunnlar spelas det schlagermusik och ”herr gårman” spelar bland annat ”Heroes” av Måns Zelmerlöw. Utsmyckningen med både synintryck och ljudintryck är tänkt att skapa delaktighet och synlighet för invånarna. På Götgatan, som är en lång gata som sträcker sig från Skanstull på Söder till Slussen, går utsmyckningen inte att missa. På Norrmalmstorg står nedräkningsblomman, se bild, och i Kungsträdgården har man byggt ett 81 meter högt utsiktstorn (City Skyliner).
Missa inte att läsa del 2 – om hur det är att vara deltagare.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Eurovision
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Växjö brukar kallas för den lilla världsstaden. Nu vill de förbättra platsen för sina besökare. Växjö & Co söker en destinationsutvecklare.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Visit Swedens målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare visar vilka delar av landet utländska turister helst vill besöka.
-
Hotel Tylösand och SAS i nytt samarbete – lanserar spapaket
Hotel Tylösand går nu samman med SAS för att lansera "Tylösand Takeoff". Ett komplett spapaket med flyg, transfer och övernattning.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Det ligger drygt en timme från Stockholm, och har ett...
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – mars 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
-
Gästbloggare
-