-
Så förbereder vi vår destination för besökarnas servicekrav
Besökarnas behov och förväntningar på service under sin vistelse på destinationerna är under förändring. Besökarnas servicekrav är högre än någon gång tidigare. Kanske detta beror på den snabba utvecklingen av digitalisering?! Alla vill ha tillgång till bra information och det snabbt. Användandet av smarta mobiler håller på att skapa helt nya förutsättningar för hela besöksnäringen i Sverige.Möta besökarna där de är – en högt ställt servicekrav
I Jönköping har man sett en stark tillväxt av besökare under perioden 2014-2017. Här har man under de senaste åren utvecklat och testat nya sätt att möta besökarna på. Man har bland annat haft en mobil turistbyrå som har mött besökarna där de rör sig – på torg, på hotell med flera platser. Parallellt har man utvecklat sättet att möta besökarna digitalt. Allt för att möta besökarnas servicekrav.Ett utvecklingsarbete utan slut
”- Hela besöksnäringen står inför en spännande utveckling och vi vill självklart ge en god service och ett gott värdskap till många fler besökare. För att möta nya behov och förväntningar kommer vi behöva förändra och utveckla oss”, säger Johan Lind, projektledare för projektet ”Gränslöst värdskap” på Destination Jönköping.Men arbetet att förbättra servicen till besökarna, och därmed möta besökarnas servicekrav, är något som en destination måste arbeta med kontinuerligt.
”- Vi fokuserar därför nu på att utveckla fler och effektivare kanaler för att möta besökarna där de är”, fortsätter Johan Lind.
InfoPoints
För att nå besökarna på de mest besökta platserna så har många destinationer installerat så kallade InfoPoints.
– En InfoPoint är ett nationellt servicekoncept med enklare turistinformation som skapar ett mervärde för besökare och samarbetspartners. Personalen på en InfoPoint kan hjälpa besökare med de vanligaste frågorna om destinationen”, berättar Johan.
I Jönköping har man gjort detta i samarbete med aktörer i näringslivet. Dessa aktörer har till exempel upplåtit plats för en InfoPoint. På Visingsö skall tre aktörer öppna upp InfoPoints under 2018. Destinationsbolaget kommer att utbilda företagens personal och tillhandahåller ett basutbud av det besökaren efterfrågar.
”- Det känns jätteroligt att besöksnäringen är proaktiva och vill vara med att utveckla servicen och värdskapet. Att Visingsö är först ut visar på att ön vill satsa på att vidareutvecklas som besöksmål”, fortsätter Johan.
Detta innebär de ökade kraven för personalen
Man kan tro att digitaliseringen kan leda till mindre turistbyråpersonal, men det är inte sant. Personal behövs för att hålla de digitala kanalerna öppna och för att möta turisterna ute på stan. Däremot växer nya och högre kompetenskrav fram. Förut kunde man säsongsanställa väldigt unga kommuninnevånare men det är på väg att ändras. Nu efterfrågas turismutbildning och förmåga att kunna arbeta proaktivt och vara lyhörd för besökarnas synpunkter samtidigt som man skall kunna hantera olika digitala verktyg.
Läs fler artiklar om hur digitaliseringen förändrar branschen
Foto: Resia
Digitalisering en effektiviserar verksamheter
Källa: Destination Jönköping
På fotot ovan: Johan Lind, Destination Jönköping
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Dayfotografi
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg och positivt omdöme som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekon...
-
-
Gästbloggare
-