-
Så förbereder vi vår destination för besökarnas servicekrav
Besökarnas behov och förväntningar på service under sin vistelse på destinationerna är under förändring. Besökarnas servicekrav är högre än någon gång tidigare. Kanske detta beror på den snabba utvecklingen av digitalisering?! Alla vill ha tillgång till bra information och det snabbt. Användandet av smarta mobiler håller på att skapa helt nya förutsättningar för hela besöksnäringen i Sverige.Möta besökarna där de är – en högt ställt servicekrav
I Jönköping har man sett en stark tillväxt av besökare under perioden 2014-2017. Här har man under de senaste åren utvecklat och testat nya sätt att möta besökarna på. Man har bland annat haft en mobil turistbyrå som har mött besökarna där de rör sig – på torg, på hotell med flera platser. Parallellt har man utvecklat sättet att möta besökarna digitalt. Allt för att möta besökarnas servicekrav.Ett utvecklingsarbete utan slut
”- Hela besöksnäringen står inför en spännande utveckling och vi vill självklart ge en god service och ett gott värdskap till många fler besökare. För att möta nya behov och förväntningar kommer vi behöva förändra och utveckla oss”, säger Johan Lind, projektledare för projektet ”Gränslöst värdskap” på Destination Jönköping.Men arbetet att förbättra servicen till besökarna, och därmed möta besökarnas servicekrav, är något som en destination måste arbeta med kontinuerligt.
”- Vi fokuserar därför nu på att utveckla fler och effektivare kanaler för att möta besökarna där de är”, fortsätter Johan Lind.
InfoPoints
För att nå besökarna på de mest besökta platserna så har många destinationer installerat så kallade InfoPoints.
– En InfoPoint är ett nationellt servicekoncept med enklare turistinformation som skapar ett mervärde för besökare och samarbetspartners. Personalen på en InfoPoint kan hjälpa besökare med de vanligaste frågorna om destinationen”, berättar Johan.
I Jönköping har man gjort detta i samarbete med aktörer i näringslivet. Dessa aktörer har till exempel upplåtit plats för en InfoPoint. På Visingsö skall tre aktörer öppna upp InfoPoints under 2018. Destinationsbolaget kommer att utbilda företagens personal och tillhandahåller ett basutbud av det besökaren efterfrågar.
”- Det känns jätteroligt att besöksnäringen är proaktiva och vill vara med att utveckla servicen och värdskapet. Att Visingsö är först ut visar på att ön vill satsa på att vidareutvecklas som besöksmål”, fortsätter Johan.
Detta innebär de ökade kraven för personalen
Man kan tro att digitaliseringen kan leda till mindre turistbyråpersonal, men det är inte sant. Personal behövs för att hålla de digitala kanalerna öppna och för att möta turisterna ute på stan. Däremot växer nya och högre kompetenskrav fram. Förut kunde man säsongsanställa väldigt unga kommuninnevånare men det är på väg att ändras. Nu efterfrågas turismutbildning och förmåga att kunna arbeta proaktivt och vara lyhörd för besökarnas synpunkter samtidigt som man skall kunna hantera olika digitala verktyg.
Läs fler artiklar om hur digitaliseringen förändrar branschen
Digitalisering en effektiviserar verksamheter
Källa: Destination Jönköping
På fotot ovan: Johan Lind, Destination Jönköping
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Dayfotografi
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riksdagen.
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Födelsedagen bjuder in till ett maxat kalas.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
RIX FM Festival till Umeå den 17 juli
Nu är det klart att RIX FM Festival kommer till Umeå den 17 juli. Publiken kan se fram emot en färgsprakande sommarfest.
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar alla är en utmaning. Stärk er kompetens med utbildningen Eventkoordinator vid Yrkeshögskolan Landskrona.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 14 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Personal...
-
De materiella skadorna efter branden på Oceana uppgår till närmare 500 miljoner
Den 12:e februari drabbades Lisebergs nya vattenvärld Oceana av en förödande brand där en medarb...
-
Lär känna Astrid Lindgren – ny reseupplevelse i Småland
Cykla i Filmlandskapet Småland har tillsammans med Astrid Lindgrens Näs i Vimme...
-
Swedish Lapland Visitors Board anordnar EU-konferens i Luleå
Den 21-23 maj i år arrangerar Swedish Lapland Visitors Board NECSTouR:s årliga medlemskonferens. Temat är Care fo...
-
-
Gästbloggare
-