-
Besöksmätning i samarbete med BI SYD och Telia i pilotprojektet Flow
Flow är ett pilotprojekt med 14 deltagande parter runt om i Sverige och totalt 36 mätområden.
Projektet pågår under cirka ett år och under denna tid kommer Telia tillsammans med deltagande parter där Visit Värmland ingår bidra till att Telia kan vidareutveckla sina wifi-sensorer som mäter antalet besökare på en plats med hjälp av besökarnas mobiltelefon (med påslaget wifi).
För Visit Värmlands del får vi i gengäld tillgång till all statistik och också vara en viktigt partner med våra reflektioner och erfarenheter i vidareutvecklingen av detta verktyg.
Mätningar med fokus på naturnära områden
Mätningar blir mer och mer vanligt och då i framför allt centrumbelägna områden. Ett strategiskt viktigt verktyg för att analysera framtida utveckling av den fysiska platsen gällande utformning, tillgänglighet, event och inte minst i etableringsfrågor.
Flow-projektet bygger på samma princip men med fokus på naturnära områden som exempel vandring- och cykelleder och stränder. Det sistnämnda i rådande pandemi en högaktuell fråga för att förebygga trängsel.
“Visit Värmland blev tilldelad tre mätområden med 1-2 wifi-sensorer per område. Visit Värmlands urval har genomgått en process där vi har tagit fram ett antal områden som vi vet har intresse av att ta del av denna typ av information för att ta det vidare in i sitt eget strategiska platsutvecklingsarbete. Tillgång till el och en god mobiltäckning var hygienfaktor och utöver detta var det viktigt att områdena kunde avsätta resurser för installation av sensorer och informationsskyltar samt genomföra så kallade valideringsmätningar. Nästa steg var att identifiera de områden som vi kan koppla till Visit Värmlands värden, människorna, naturen, kulturen och historien. Vi landade i naturområdena Järnleden i Kristinehamns kommun och Glaskogen, samt Borgvik i Grums kommun som representerar kultur.” Säger Mia Landin, VD på Visit Värmland.
Om BI SYD:
Business Intelligence Syd är ett samarbete mellan de regionala turismorganisationerna Destination Småland AB, Region Blekinge, Regionförbundet i Kalmar Län, Region Halland, Vist Värmland, Visist Östergötland, Länsstyrelsen Skåne, Region Skåne via Regional utveckling Skåne, Smålandsturism AB och Tourism in Skåne AB.
Som partners medverkar även kommunerna Malmö, Lund och Jönköping.
Tourism in Skåne projektleder samarbetet och syftet med detta initiativ är att samverka för att kraftsamla resurser och uppnå synergier kring arbetet med BI inom besöksnäringen.
All besöksdata anonymiseras och samlas in i enlighet med GDPR. Det går inte att identifiera några enskilda personer i den insamlade datan.
- Text: Visit Värmland
- Foto: Grums kommun
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-