-
Besöksnäring på agendan – SKL samlade till konstruktiv seminariedag
Från ord till partnerskap
I torsdags arrangerade åter SKL sin årliga seminariedag för besöksnäringen, i år med rubriken Besöksnäring på agendan – Från ord och pratnerskap till handlingskraftiga partnerskap. Fokus under dagen som arrangeras i samarbete med Tillväxtverket och lockade runt 350 politiker och ledande tjänstepersoner, skulle alltså vara på hur man kan gå från ord till handling. Något som kom upp tidigt under dagen var vikten av samverkan. Samverkan mellan det offentliga och näringen, samverkan över förvaltningsgränser och egentligen samverkan mellan alla inblandade aktörer. Det viktiga är att man drar åt samma håll så att det händer saker. Att man behöver tydligare mål och strategier lyfte också Katrien Vanhaverbeke från SKL fram i inledningen. Hon påpekade också hur viktig näringen är ur ett lokalt perspektiv då den bidrar starkt till en levande landsbygd med bättre förutsättningar för fler att leva och verka där tack vare förbättrade sysselsättningsmöjligheter och ett bättre serviceutbud.
Vad gör Tillväxtverket
I sin del av inledningen presenterade Lena Carlsson från Tillväxtverket vad de gör för näringen. Förutom att man står för mycket av statistikunderlaget som rör branschen håller man i Myndighetsgruppen för besöksnäringen som är ett samarbete mellan 16 myndigheter och statliga bolag som skall bidra till just ökad samverkan. Man hjälper också till med finansiering genom regionala investeringsstöd och exempelvis det som är aktuellt nu – ”checkar” för naturturismföretag. Aktuellt nu är också arbete på områden som digitalisering och kompetensförsörjning, där man har konstaterat att små företag släpar efter. HÄR kan ni läsa mer om vad Tillväxtverket gör och kan göra för just er verksamhet. (Scrolla ned)
Petter Stordalen kräver genomförandekraft av politiken
Talarlistan rivstartade, bokstavligt talat, med Petter Stordalen som på sitt medryckande, engagerande och inspirerande sätt lyfte fram sådant som är viktigt för branschen och där hela branschen kan vara ett föredöme, på samma sätt som Nordic Choice redan är. Ett sådant är inkludering och mångfald där Stordalen visade på flera goda exempel från den egna verksamheten. Genom sina talangjakter har man träffat personer som inte hade givits en chans att presentera sig och sina förmågor hos andra arbetsgivare, men som här fick visa sidor som de kanske inte själva förstod kunde vara en tillgång. Integrering och mångfald bidrar på så många sätt menade han. Det är viktigt för arbetsplatsen, det ger en bättre gästupplevelse, det ger samhällsekonomiska vinster och det är bra för individen. Han var också noga med att påpeka vilket fantastiskt samarbete de har med Integrationsverket här i Sverige.
Petter Stordalen pekade också på att företagsledare kan lösa problem som inte politiker kan göra. När samhället har utmaningar gör Nordic Choice lite mer och det borde fler företag göra. Samtidigt måste näringslivet kräva ”genomföringskraft” av politikerna och här hyllade han det Göran Johansson gjorde under sin tid som politikens starke man i Göteborg. Han tryckte på att här måste verkligen det offentliga tänka igenom vad man kan göra för att göra processer enklare, kortare och snabbare. Man måste se möjligheter och inte problem. Petter pekade också på vikten av långsiktighet. För att stora företag skall göra storsatsningar, som de hans hotellkedja gör, måste de känna en trygghet i att politiska beslut har längre perspektiv än till nästa val så att de vet förutsättningarna.
Annat som han lyfte fram var att satsningen på ett vinter-OS i Sverige är en ”no-brainer”! Det är självklart att man skall säga ja när IOK vill satsa 9 miljarder här och det dessutom skall ha fokus på hållbarhet. Han tyckte att man skulle fortsätta att resa, men resa mer hållbart och att skatter är fel väg att gå för att nå dit. Han tyckte (föga förvånande) att man inte skall boka sitt rum och sin resa via kanaler som Bookings.com, Hotels.com och Google och det med ett gott argument som var lite tänkvärt – Inte en krona av deras intäkter (ofta 15-20% av priset) kommer Sverige tillgodo (utom möjligtvis några anställda på deras respektive Sverigekontor, reds anm.).Avslutningsvis tryckte han på att alla har mer att vinna på mer samarbete istället för konkurrens, exempelvis mellan hotell lokalt. Att det gäller att skapa det unika! Och – Tro på er plats!
Hur skapar man handlingskraftiga partnerskap
Nästa punkt på programmet var Arena för tillväxt som ”arbetar för att främja lokalt och regionalt tillväxtarbete genom kunskapsförmedling och processtöd riktat till privata och offentliga beslutsfattare”. De har alltså stor erfarenhet av samverkan mellan just näring och offentlig sektor. De lyfte fram fyra viktiga nyckelord i sammanhanget och gav konkreta exempel på dessa utifrån sina olika projekt ute i landet.
- Tillit – Haparanda och Tornio, två städer som har lyckats växa ihop trots att de ligger olika länder. Här är tilliten grunden för att det skall fungera och man kan aldrig ta den för given utan måste jobba på den hela tiden. Man måste också acceptera att man inte alltid kan vinna utan ibland vinner den ena och ibland den andra.
- Mod – Att det var Skellefteå som fick etableringen av Northvolt var bland annat ett resultat av att man hade genomförandekraft och affärsmannaskap och att man vågade sätta gränser och ställa krav, inte bara ”var till lags”.
- Ledarskap – Att driva utveckling och ta tillvara olika kommunala styrkor, hitta vad man har gemensamt och jobba vidare med det.
- Uthållighet – I Västra mälardalen gick processen trögt när man skulle göra området till en attraktiv plats men man gav inte upp.
Sammanfattningsvis måste man utgå från ett reellt behov, tillit och tilltro plus en någorlunda samsyn för att få till en bra samverkan. Dessutom behövs det en del ”pratnerskap” på vägen.
Panelsamtal om samverkan
På detta följde ett panelsamtal om samverkan med följande personer: Stina Algotsson BFUF, Björn Bergman Svenska Stadskärnor, Ahmed Abdirahman Stockholms Handelskammare och Järvaveckan, Helene Lantz LRF, Magnus Ling STF.
Ahmed pekade på vikten av det mänskliga mötet, att se varandra för att kunna samverka. Partnerskap är avgörande för att lyft de utsatta områdena och det räcker inte att prata, vi måste agera, menade han.
Magnus från STF berättade att myndigheter alltför ofta bara tänker på att man ska göra det man har i uppdrag att göra och har fokus på tillsyn. Istället borde man försöka att samverka för att nå positiva resultat. Han tryckte också på vikten av att satsa på Sverige och de svenska besökarna. Där finns en enorm potential.
Björn beskrev hur stadens sociala funktion håller på att förändras och här krävs samverkan kring vad man kan göra för att få det till en positiv förändring.
Helene lyfte fram hur det krävs samverkan för att få till markavtal vilket är en stor fråga för LRFs medlemmar.Här följer nu några kortare rapporter från ett par av de presentationer som fyllde eftermiddagen som var uppdelad i olika parallella spår.
Samarbete med andra branscher kan stärka besöksnäringen
Svensk Turism, representerat av Anna Haag, och Svensk Destinationsutveckling, representerat av Tord Carnlöf, berättade hur projektet Visit the future syftar till att stärka besöksnäringens konkurrenskraft genom samarbete med andra branscher. Vi fick se två exempel på detta:
Mats Forslund från JHT, Jämtland Härjedalens Turism, berättade om deras samarbetsprojekt med Skistar som skall skapa ”en smidigare fjällresa”. Genom smart teknik har man samlat alla de olika delar av resan som ofta skapar bekymmer eller frågetecken, i en app. I appen finns praktiska lösningar på olika behov eller problem från bokningen till hemkomsten via ankomst, vistelse och avresa samt svar på frågor. En av effekterna av detta är också ökad hållbarhet. Man har här även samverkat med olika externa företag som låsleverantörer och bokningssystem.
Ola Nilsson från STUA och Åsa Öberg från Mälardalens Högskola berättade om hur man i ett pågående projekt kommer att studera hur robotisering, inklusive AR, VR och automatisering kan bidra till en hållbar utveckling för företag i besöksnäringen. Man ser det som viktigt att lyfta fram att robotar inte skall ta jobbet ifrån människor utan förstärka och göra saker effektivare och bättre. En hjälp, inte ett hot.
Avslutningsvis berättade Anna och Tord att man nu har tre projekt men vill ha tre till, så det är bara för er läsare att tänka ut vilka framtidsprojekt eller idéer som ni vill ha hjälp av Visit the future att utreda, konkretisera eller genomföra.
Hur främjar man samverkan mellan ideella, offentliga och privata intressenter
Nästa delseminarium handlade om HPU – Hållbar produktutveckling som är ett projekt lett av Tillväxtverket med fokus på natur- och kulturbaserad turism. Det går ut på att främja och facilitera samverkan mellan ideella, offentliga och privata intressenter för att utveckla destinationer med attraktiva och hållbara besöksanledningar. Detta arbete och även exempel från presentationen kommer Turismnytt att berätta mer om i en separat artikel inom kort.
Att vända motvind till medvind och tro på sin plats
När alla deltagare återsamlades på seneftermiddagen fick vi en spännande presentation som på ett intressant sätt var både en motvikt och parallell till Petter Stordalens framträdande. Det var Moa Björsson, utvecklingschef i Taena kommun i Nordnorge, som berättade om platsutveckling i en av Norges minsta kommuner med bara 457 invånare. Hon ställde frågan om små platser också kan vara förebilder för innovation och utveckling och det får man säga att hon verkligen visade att de kan vara. Det är inget som säger att en liten plats måste var ”left behind” eller en ”looser”. Som Petter Stordalen också sa – Man måste tro på sin plats! Det är location, location, location.
Moa fortsatte med att påpeka att man i sin kommunikation måste tänka på och utgå från sin målgrupp och deras referensramar. Som när hon för att beskriva den extremt krångliga båttidtabellen till ön (som var i klassisk matrisform) gjorde om den till något som liknade linjekartan i tunnelbanan i de flesta storstäder. Hon avslutade sedan med fem tips- Formulera det du vill ha – inte det du inte vill ha
- Odla en JA-kultur. Främja dem som har något positivt att säga. Är man skeptisk kan man vara ”skeptiskt hjälpsam”.
- Rama in möjligheterna – Man la ut fem hus som bara var uthyrda några veckor under högsäsong som en möjlighet att provbo på orten ”Testa Traena”. Se besökare som ”part-time locals”
- Sätt andra i arbete
- Vänd nackdelar till fördelar – Motvinden på Traena kan vara kraftig men om man vänder 180 grader så blir den till medvind…!
Skapa en JA-kultur, samarbeta, hitta genomförandekraften och tro på din plats sammanfattade dagen
Dagen avslutades med en paneldiskussion om det offentligas roll, ansvar och utmaningar i att bygga partnerskap. Här medverkade Susanne Andersson Pripp (Svensk Turism), Erika Rosander (Tillväxtverket), Lars Hjälmered, (Moderaterna, Ordförande, riksdagens näringsutskott) Jennie Nilsson, (Socialdemokraterna, Vice ordförande, riksdagens näringsutskott) Katrien Vanhaverbeke (SKL).
Det första man konstaterade var att det är viktigt att det skapas en JA-kultur. Säg inte nej, lyssna först. Hitta genomförandekraften. Tillit och partnerskap kom också upp som viktiga ord som genomsyrat dagen.
Susanne Andersson Pripp fick frågan om vilka utmaningar hon såg och hon lyfte då fram att näringen måste samla sig och tala med EN röst. Hon önskade och att näringens strategi kunde kroka arm med politikens när den börjar komma på plats. Panelen var också enig om att det kommer att underlätta att det blir en enhetlig struktur med 21 regioner i Sverige från 1 januari.
De två representanterna från riksdagens näringsutskott konstaterade att det finns en viss samsyn hos de olika partierna när det gäller besöksnäringen. Framför allt ser i princip alla besöksnäringen som en basnäring. De verkade också väl inlästa på Britt Bohlins utredning. De poängterade också att vad riksdagen kan göra är att sätta ramvillkoren, men mycket måste också göras lokalt. Vad de behöver är en nationell strategi med tydliga mål för det underlättar för dem att få med sig andra utskott. Strategin bör också vara konkret utan att vara för detaljerad.
- Text: Jakob Norrby
-
Evenemangstratten – ett verktyg för att bedöma värdet av evenemang
Destinationsbolagen Läckö-Kinnekulle och Next Skövde står bakom ett innovativt bedömningsverktyg, Evenemangstratten.
-
Nytt samarbete ska stärka Helsingborg som filmstad
Helsingborg och Film i Skåne ingår i ett samarbete som ska stärka staden som inspelningsplats och bidra till lokal talangutveckling.
-
Sandra Wisén ny projektledare för Eskilstuna Convention Bureau
Den 1 november 2024 tillträdde Sandra Wisén tjänsten som projektledare för möten på Eskilstuna Convention Bureau.
-
Elite Hotels och Svenska Dryckesmässor presenterar två nya mässor i Norrköping
I ett samarbete med Svenska Dryckesmässor arrangerar Elite Hotels "Vin i Norrköping" och "Dryck och Destillat Norrköping".
-
Sveriges Bussföretag – turismen syns nästan aldrig i infrastrukturplaneringen
Turismen är en av Sveriges snabbast växande näringar. Trots det så är den närmast osynlig i Trafikverkets infrastrukturplanering.
-
Eskilstuna – följ Sofies exempel och hyr ut boende under evenemang
Inför Folk och Kultur 2025 uppmanas nu invånare i Eskilstuna att hyra ut boenden för att möta det stora behovet av logi i februari.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -24
Mest i kategorierna Destination, Evenemang och Konstateranden, beslut och rapporter
-
Unik supergunga till Gröna Lund 2025 och Gnuttarna flyttar in
Gröna Lund avslöjar att det kommer en ny attraktion 2025 - supergungan ”Pumpen”. Dessutom kommer Gnuttarna att flytta in i parken.
-
Elite Hotel Frost i Kiruna öppnar våren 2025
Elite Hotels of Sweden meddelar att deras nya hotell i Kiruna, som öppnar 2025, kommer att heta Elite Hotel Frost.
-
Alla årets vinnare av SLAO utmärkelser
Vinnarna av alla priser presenterades vid SLAO – Svenska Skidanläggningars Organisations årsmöte den 20 oktober.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 43 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här vecka är det av naturliga skäl mycket fokus på höst...
-
Marcus Ståhl levererar SEO-tips för företag inom besöksnäringen
Konkreta tips för att komma igång Att komma igång med SEO (sökmotoroptimering) kan verka överväldigande, men med ...
-
Birka Gotland återkommer till Härnösand och Höga Kusten 2025
Nästa år välkomnas återigen Birka Gotland till Höga Kusten. Den populära kryssningen anlöper til...
-
Skistar vinner pris för världens första fossilfria skidanläggning
SkiStar vinner branschorganisationen SLAO:s första Hållbarhetspris. Detta för sitt banbrytande p...
-
-
Gästbloggare
-