-
Besöksnäringen får hundra nya miljoner i höstbudgeten
Hundra miljoner kan låta mycket men när man inser att det bara är några promille av landsbygdssatsningen känns det lite futtigt.
Vid en pressträff på Bjelkesta gård i Örsundsbro i fredags presenterade näringsminister Ibrahim Baylan och infrastrukturminister Tomas Eneroth fler satsningar ur höstens budgetproposition.
Regeringen tillför ytterligare resurser i budgetpropositionen till landsbygden. Man ska kunna leva och utvecklas även i landsbygden, lyfte de två ministrarna fram. Därför satsar man flera tiotals miljarder kronor (lite beroende på hur man räknar) inom olika områden som ska kunna bidra till en grön återstart.
Regeringen vill att vi ska ha en växande och levande landsbygd och skapa fler jobb. Man ska kunna förverkliga sina drömmar i alla delar av landet, men det är tuffa utmaningar att göra det hållbart.
Infrastrukturministern menade att det måste vara rättvist och alla delar av landet ska få del av det som görs. Därför görs stora satsningar på tågsystemen, men även laddinfrastruktur, elvägar, sjöfart och flyg.
Förutom stöd till jordbruket och de gröna näringarna på olika sätt, alltifrån fler veterinärer till vildsvins- och granbarkborrebekämpning, handlar det även om stöd till bensinmackar i glesbygd och driftstöd till dagligvarubutiker samt satsningar på företagsklimatet i landsbygden.
Besöksnäringens roll för landsbygden är viktig
På pressträffen lyfte näringsministern också besöksnäringens viktiga roll för landsbygden och nämnde bland annat att den sysselsätter fler i på landsbygden än någon annan näring. I det perspektivet kan man tycka att de hundra miljoner som man i budgeten satsar på besöksnäringen känns lite snålt, särskilt när branschen har drabbats så hårt av pandemin.
Han nämnde också besöksnäringens behov av utveckling och att det är en bransch som har stor potential. Av de hundra miljonerna skall 80 miljoner gå ”direkt till besöksnäringen” och 20 i tillskott till Visit Sweden. Vad de menar med ”direkt” återstår att se.
Det ska tilläggas att man också satsar nästan 83 miljoner på upprustning av Göta Kanal som ju är en del av besöksnäringen och att flera av de andra satsningarna som bredbandsutbyggnad, förbättrat vägunderhåll, utbyggd infrastruktur och stöd till mackar och butiker också kommer besöksnäringen till del. Ändå håller nog de flesta av er som verkar i besöksnäringen med om att en bransch som bidrar så starkt till att landsbygden kan leva och utvecklas borde få mer stöd efter den tuffa pandemiperioden. Branschen bidrar ju inte bara till sysselsättningen utan också till att fler vill och kan på sikt bosätta sig där och skapa underlag för både kommunal ekonomi och bibehållen service.
I en kommentar till budgetutspelet säger Visitas VD Jonas Siljhammar – Att Visit Sweden ska jobba mot hemmamarknaden har vi sagt länge och dagens besked är ett steg i den riktningen. Men Visit Sweden saknar fortsatt tillräckliga resurser för att svensk besöksnäring ska kunna nå sin fulla potential som jobbskapare och grundanslaget behöver höjas rejält.
– Det är oerhört glädjande att vi får fortsatt förtroende att ytterligare ett år bedriva marknadsföring i Sverige då det under lång tid kommer att vara oerhört viktigt för att bidra till den svenska besöksnäringens återstart efter pandemin, säger Visit Swedens VD Susanne Andersson.
Såhär skriver Visit Sweden vidare i ett pressmeddelande
–Investeringarna har stor betydelse för hela besöksnäringen utmed Göta kanal och säkerställer därmed många arbetstillfällen, säger Roger Altsäter vd på AB Göta kanalbolag om stödet till den fortsatta upprustningen av kanalen. Framförallt möjliggör de en trygg och säker vistelse för våra tre miljoner besökare.
Läs mer om innehållet i denna del av propositionen här
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Regeringen.se
-
Året-runt-satsningen fortsätter hos fjällturismbolaget SkiStar
Säsongen fortsätter hos SkiStar under hösten med flera evenemang och aktiviteter. Dessutom satsas det på fler nyheter till nästa sommar.
-
Positiv trend för den Värmländska besöksnäringen
De preliminära siffrorna som SCB publicerat för månaden juni visar en positiv trend för den Värmländska besöksnäringen.
-
Nytt turismrekord i Trelleborg och Sydkusten
Trelleborg kan fira enligt statistik från SCB/Tillväxtverket. Antalet kommersiella gästnätter och utländska gästnätter ökar stort.
-
Sigtunahöjden erbjuder sin flitiga personal bättre villkor
När en bransch är i behov av personal, men inte attraherar några måste det ske en förändring. Sigtunahöjden erbjuder bättre villkor till sin personal.
-
Hållbarhet i besöksnäringen. Något för dig? Anmäl dig till årets BarCamp!
Vill du inspireras, dela erfarenheter och bygga ut ditt nätverk? Då är BarCamp, något för dig!
-
Easyfairs utser Joachim Warnberg till interim VD för bolaget
Joakim Percival, VD på Easyfairs, lämnar bolaget och ersätts av Joachim Warnberg som interim VD med start september 2022.
-
Högtryck på Sveriges hotell i sommar – intäkterna ökar
Sveriges hotell ökade intäkterna under juli med 32 procent i förhållande till samma månad 2019 enligt Stockholms Handelskammare.
-
Destination Småland spår flygande start med ny VD
Den 15 augusti kliver Eric Wickell in i rollen som VD för Destination Småland. Han hoppas kunna komma med innovativa idéer.
-
Rekordomsättning i juli månad för campingkedjan First Camp
First Camp, Skandinaviens största campingkedja, rapporterar en rekordstark omsättning i juli, årets viktigaste månad.
-
SJ – tågresenärer går före i kön till festivaler
Festivalbesökare som tar tåget går före i kön på Way out West och Big Slap. SJ och arrangörerna samarbetar för ett hållbart resande.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Ny app hjälper arbetsgivare och arbetssökande att matcha varandra
Företaget Gigleer AB har tagit fram en app för att underlätta matchning mellan arbetsgivare och extrapers...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 1-5 augusti 2022
Nyhetstorraste veckan på enormt länge om besöksnäring. En del av det som är handlar om statistik för juni eller j...
-
Turista på Djurgården i Stockholm med barnbarn mitt i sommaren
Sista helgen i juli kom Signe, snart fyra, till Stockholm för första gången för att hälsa på mormor och morfar. M...
-
Julirekord för turismen i Göteborg – evenemangen blev succé
Fler gäster än någonsin besökte Göteborg i juli och bodde på hotellen i staden. Under 28 av månadens 31 dagar sål...
-
-
Gästbloggare
-