-
Besöksnäringen får hundra nya miljoner i höstbudgeten
Hundra miljoner kan låta mycket men när man inser att det bara är några promille av landsbygdssatsningen känns det lite futtigt.
Vid en pressträff på Bjelkesta gård i Örsundsbro i fredags presenterade näringsminister Ibrahim Baylan och infrastrukturminister Tomas Eneroth fler satsningar ur höstens budgetproposition.
Regeringen tillför ytterligare resurser i budgetpropositionen till landsbygden. Man ska kunna leva och utvecklas även i landsbygden, lyfte de två ministrarna fram. Därför satsar man flera tiotals miljarder kronor (lite beroende på hur man räknar) inom olika områden som ska kunna bidra till en grön återstart.
Regeringen vill att vi ska ha en växande och levande landsbygd och skapa fler jobb. Man ska kunna förverkliga sina drömmar i alla delar av landet, men det är tuffa utmaningar att göra det hållbart.
Infrastrukturministern menade att det måste vara rättvist och alla delar av landet ska få del av det som görs. Därför görs stora satsningar på tågsystemen, men även laddinfrastruktur, elvägar, sjöfart och flyg.
Förutom stöd till jordbruket och de gröna näringarna på olika sätt, alltifrån fler veterinärer till vildsvins- och granbarkborrebekämpning, handlar det även om stöd till bensinmackar i glesbygd och driftstöd till dagligvarubutiker samt satsningar på företagsklimatet i landsbygden.
Besöksnäringens roll för landsbygden är viktig
På pressträffen lyfte näringsministern också besöksnäringens viktiga roll för landsbygden och nämnde bland annat att den sysselsätter fler i på landsbygden än någon annan näring. I det perspektivet kan man tycka att de hundra miljoner som man i budgeten satsar på besöksnäringen känns lite snålt, särskilt när branschen har drabbats så hårt av pandemin.
Han nämnde också besöksnäringens behov av utveckling och att det är en bransch som har stor potential. Av de hundra miljonerna skall 80 miljoner gå ”direkt till besöksnäringen” och 20 i tillskott till Visit Sweden. Vad de menar med ”direkt” återstår att se.
Det ska tilläggas att man också satsar nästan 83 miljoner på upprustning av Göta Kanal som ju är en del av besöksnäringen och att flera av de andra satsningarna som bredbandsutbyggnad, förbättrat vägunderhåll, utbyggd infrastruktur och stöd till mackar och butiker också kommer besöksnäringen till del. Ändå håller nog de flesta av er som verkar i besöksnäringen med om att en bransch som bidrar så starkt till att landsbygden kan leva och utvecklas borde få mer stöd efter den tuffa pandemiperioden. Branschen bidrar ju inte bara till sysselsättningen utan också till att fler vill och kan på sikt bosätta sig där och skapa underlag för både kommunal ekonomi och bibehållen service.
I en kommentar till budgetutspelet säger Visitas VD Jonas Siljhammar – Att Visit Sweden ska jobba mot hemmamarknaden har vi sagt länge och dagens besked är ett steg i den riktningen. Men Visit Sweden saknar fortsatt tillräckliga resurser för att svensk besöksnäring ska kunna nå sin fulla potential som jobbskapare och grundanslaget behöver höjas rejält.
– Det är oerhört glädjande att vi får fortsatt förtroende att ytterligare ett år bedriva marknadsföring i Sverige då det under lång tid kommer att vara oerhört viktigt för att bidra till den svenska besöksnäringens återstart efter pandemin, säger Visit Swedens VD Susanne Andersson.
Såhär skriver Visit Sweden vidare i ett pressmeddelande
–Investeringarna har stor betydelse för hela besöksnäringen utmed Göta kanal och säkerställer därmed många arbetstillfällen, säger Roger Altsäter vd på AB Göta kanalbolag om stödet till den fortsatta upprustningen av kanalen. Framförallt möjliggör de en trygg och säker vistelse för våra tre miljoner besökare.
Läs mer om innehållet i denna del av propositionen här
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Regeringen.se
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riksdagen.
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Födelsedagen bjuder in till ett maxat kalas.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Lär känna Astrid Lindgren – ny reseupplevelse i Småland
Cykla i Filmlandskapet Småland har tillsammans med Astrid Lindgrens Näs i Vimme...
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
-
Gästbloggare
-