-
Besöksnäringen i Karlskrona visar upp nya rekordsiffror
Karlskrona kan återigen visa på rekordsiffror inom turism och besöksnäring i sommar. ”Detta är fantastiskt roligt och otroligt glädjande med tanke på de utmaningar näringen har tacklat i lågsäsong”, säger Terje Viblom Pedersen, turistchef i Karlskrona.
”För andra året i rad har vi haft en fantastisk turistvåg! Karlskrona är en av få platser i Sverige som kan erbjuda stränder i staden, tillika en världsarvsstad med fina gator och torg och bra restaurangupplevelser”, säger Niklas Holgersson, VD och ägare på Stars and Stripes.
David Berg, platschef och ägare på Dragsö Camping & Stugby hakar på: ”Karlskrona är glödhett bland turister. Det är så populärt att vi tyvärr får neka gäster att besöka oss under högsäsongen. Trots att året inte är slut så kan vi redan summera 2021 som vårt bästa år någonsin”, säger han. ”Vi har redan nu i september passerat hela förra årets antal gästnätter. Inför höstens sportfiske och vår nya Halloween-vecka, fortsätter vi marknadsföra oss i Sverige och internationellt tillsammans med turistorganisationerna.”
Även för Barnens Gård var sommaren 2021 en rekordsommar trots att säsongen började med hårda coronarestriktioner. ”Efter den 15 juli då restriktionerna lättade var det som en ketchupeffekt” säger Åsa Alm, VD för Barnens Gård. ”Vi märke att våra gäster hade längtat efter trygga utomhusupplevelser och Karlskrona levererade som vanligt ett fantastiskt soligt väder.” ”Vi märkte också att vårt gemensamma arbete med marknadsföring av hemester och Barnens roliga Karlskrona i våra närregioner verkligen gav ett bra resultat.”
”Vi är fantastiskt glada över att så många av våra gäster har återvänt under sommaren och intresset från fritidsresenärer har varit stort för Blekinge”, säger Ola Johansson, Hotelldirektör på Scandic Karlskrona. ”Grymt skönt att restriktioner nu släpper och vår bransch kan börja planera för att affärsgäster och konferenser kommer tillbaka igen”.
Turistchef Terje Viblom Pedersen kan konstatera att efterfrågan är stor på Karlskronas konferenslokaler. ”Hösten i Karlskrona är fantastisk och vi är i full gång med marknadsföringen mot weekendgäster och konferensarrangörer”.
Om Visit Karlskrona
Besöksnäringsenheten, är Karlskronas DMO (Destination Marketing Organisation) och bedriver nationellt och internationellt destinationsmarknadsföring via det turistiska varumärket Visit Karlskrona. Visit Karlskrona tillhandahåller ett antal kanaler där Karlskronas besöksnäring når ut till miljontals potentiella besökare, i alla delar av resecykeln genom olika insatser året runt. Ett gott värdskap och högklassig besöksservice är vårt motto i Karlskrona.
- Text: Visit Karlskrona
- Foto: Visit Karlskrona / Linder Media
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-