-
Besöksnäringen i Karlskrona visar upp nya rekordsiffror
Karlskrona kan återigen visa på rekordsiffror inom turism och besöksnäring i sommar. ”Detta är fantastiskt roligt och otroligt glädjande med tanke på de utmaningar näringen har tacklat i lågsäsong”, säger Terje Viblom Pedersen, turistchef i Karlskrona.
”För andra året i rad har vi haft en fantastisk turistvåg! Karlskrona är en av få platser i Sverige som kan erbjuda stränder i staden, tillika en världsarvsstad med fina gator och torg och bra restaurangupplevelser”, säger Niklas Holgersson, VD och ägare på Stars and Stripes.
David Berg, platschef och ägare på Dragsö Camping & Stugby hakar på: ”Karlskrona är glödhett bland turister. Det är så populärt att vi tyvärr får neka gäster att besöka oss under högsäsongen. Trots att året inte är slut så kan vi redan summera 2021 som vårt bästa år någonsin”, säger han. ”Vi har redan nu i september passerat hela förra årets antal gästnätter. Inför höstens sportfiske och vår nya Halloween-vecka, fortsätter vi marknadsföra oss i Sverige och internationellt tillsammans med turistorganisationerna.”
Även för Barnens Gård var sommaren 2021 en rekordsommar trots att säsongen började med hårda coronarestriktioner. ”Efter den 15 juli då restriktionerna lättade var det som en ketchupeffekt” säger Åsa Alm, VD för Barnens Gård. ”Vi märke att våra gäster hade längtat efter trygga utomhusupplevelser och Karlskrona levererade som vanligt ett fantastiskt soligt väder.” ”Vi märkte också att vårt gemensamma arbete med marknadsföring av hemester och Barnens roliga Karlskrona i våra närregioner verkligen gav ett bra resultat.”
”Vi är fantastiskt glada över att så många av våra gäster har återvänt under sommaren och intresset från fritidsresenärer har varit stort för Blekinge”, säger Ola Johansson, Hotelldirektör på Scandic Karlskrona. ”Grymt skönt att restriktioner nu släpper och vår bransch kan börja planera för att affärsgäster och konferenser kommer tillbaka igen”.
Turistchef Terje Viblom Pedersen kan konstatera att efterfrågan är stor på Karlskronas konferenslokaler. ”Hösten i Karlskrona är fantastisk och vi är i full gång med marknadsföringen mot weekendgäster och konferensarrangörer”.
Om Visit Karlskrona
Besöksnäringsenheten, är Karlskronas DMO (Destination Marketing Organisation) och bedriver nationellt och internationellt destinationsmarknadsföring via det turistiska varumärket Visit Karlskrona. Visit Karlskrona tillhandahåller ett antal kanaler där Karlskronas besöksnäring når ut till miljontals potentiella besökare, i alla delar av resecykeln genom olika insatser året runt. Ett gott värdskap och högklassig besöksservice är vårt motto i Karlskrona.
- Text: Visit Karlskrona
- Foto: Visit Karlskrona / Linder Media
-
Marcus Ståhl: Vad skapar en attraktiv plats att bo på och besöka?
Ett nytt blogginlägg från Turismnytts flitigaste bloggare Marcus Ståhl
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde JHT och Handelskammaren Mittsverige Möteslänken. Ett tillfälle för studenter att möta aktörer från besöksnäringen.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – januari 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys om besöksnäringen i regionen baserad på preliminär data.
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2025 – framtidens turism möts här
Järvsö Sustainable Tourism Summit är tillbaka! Mellan den 27 och 29 augusti samlas besöksnäringen i hjärtat av Hälsingland.
-
SAS har lanserat flyglinjer till Kalmar och Halmstad
SAS tar ännu ett steg i sin expansion av inrikestrafiken. Den 27 januari började de att trafikera Arlanda – Kalmar och Arlanda – Halmstad.
-
Bothnian Coastal Route inleder samarbete med Best of Scandinavia
Bothnian Coastal Route presenterar stolt sitt senaste samarbete med Umeå-baserade företaget Best of Scandinavia.
-
Cityindex – mat och hotell lyfter Östersund till nya höjder
Nyligen presenterades Cityindex rapporten för Östersund. Omsättningen för stadskärnan ökade med 4 procent under 2023.
-
Allt för sjön 2025: Innovation och hållbar tillväxt i fokus
I en tid då båtbranschen står inför utmaningar visar Allt för Sjön en stark tro på mässmediet som en ovärderlig plattform.
-
Hemligheten till att få saker gjorda: Sätt ett datum
Många turismföretagare jag träffar har många bra idéer. De vill utveckla nya aktiviteter, testa en specialtur eller skapa ett grymt event, men de kommer aldrig till skott. Sätt ett datum!
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 5 2025
Mest under Destination och Mat/Dryck, men även Flyg, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Naturturismföretagen – uppdaterade branschriktlinjer för utomhusmatlagning
Nu finns det en uppdaterad version av branschriktlinjer för utomhusmatlagning från Naturturismföretagen...
-
Grand Travel Award – Ekoturismpriset samt pris till hotell och transportörer
Den 13 februari 2025 arrangeras Grand Travel Award för 33 gången. Reseindustrins egen Oscarsgala går som vanligt ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 5 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Mat/Dryck, men äv...
-
Sylvia Nylin lämnar Destination Kalmar för nytt uppdrag i Sigtuna
I september 2022 började Sylvia Nylin som VD för Destination Kalmar med uppdraget att ta fram en...
-
-
Gästbloggare
-