-
Besöksnäringsutvecklingen i Skövde går spikrakt uppåt
I Skövde är man mycket nöjda med hur det går för besöksnäringsutvecklingen.
Antal gästnätter fortsätter att öka
Under 2017 ökade antal gästnätter både på hotell, stugbyar och på vandrarhem. Utländska och norska gäster stod för den största ökningen.
Evenemang lockar fler
Även på evenemangssidan röner man framgångar. Ett exempel är att Sweden Game Festival, som hölls i Skövde i oktober, lockade fler besökare än under tidigare år. Skövde har arbetat för att profilera sig som Spelstaden vilket har gett resultat. På högskolan i Skövde har man idag cirka 500 personer som utbildar sig inom dataspel. Antal personer som arbetar med spel i Skövde är cirka 1.000 personer. Sweden Game Festival arrangerades av Next Skövde och Sweden Game Arena. Ett trettiotal företag från sju länder visade upp sig.
Ett annat evenemang var Stad i Ljus som arrangerades i Skövde centrum den 24-25 november. Syftet var att sprida ljus, färg och värme i form av isskulpturer och en isshow Totalt fanns det åtta skulpturer utplacerade i Kyrkparken och utanför Kulturhuset.
Så kan man driva på besöksnäringsutvecklingen
Ur ett destinationsutvecklingsperspektiv så satsar man på att få besökarna att trivas så bra i Skaraborg att de vill flytta dit. Bland annat möter resenärerna på tåget X2000 nya Skövdevänner på brickborden vid platserna. Här kan resenärerna titta på filmer som handlar om kända profiler som är just från Skaraborg som Robert Gustafsson, Gert Wingårdh och Helena Bergman. Filmerna kan även ses på kampanjsajten skovde.com.
Skövde kommun arbetar tillsammans med några av företagen i kommunen för att lyfta fram Skövde som en bra stad att jobba, studera och bo i. Kampanjen koordineras av Next Skövde och finansieras både av kommun och näringslivet. bland andra CEJN, Volvo Group Trucks, Lorentzon Fastigheter, Rapp Fastigheter, Skövdebostäder, Högskolan i Skövde och Svenska kyrkan i Skövde.
Under året fick Next Skövde kommundirektörens uppdrag att leda processen med att utveckla en affärsplan för destination Billingen. Här samarbetar man med både privata, ideella och offentliga aktörer.
Blogg lockar med matupplevelser
Under 2017 har Next Skövde fortsatt att driva matbloggen SMAKA! som man lanserade i juli 2016. Här bloggar Camilla Åhlin och Mattias Hägg. Camilla har arbetat för destinationsbolaget och är utbildad kock och sommelier. Hon värnar om den lokala maten. Mattias är en restaurangentreprenör som driver flera restauranger. Han värnar om att maten skall hålla en hög kvalité. Tanken med bloggen är att lyfta de lokala producenterna i Skaraborg.
Marknadsför via Tripadvisor
Tripadvisor är ett högt värderat verktyg i Skaraborg när det gäller marknadsföring. Turistorganisationerna i Skara och Falköping jobbar tillsammans med Visit Hornborgasjön för att lyfta företag och föreningar samt att marknadsföra området. Under 2017 har man bjudit in företagen till en utbildning i Tripadvisor. Ett 30-tal företagare och föreningar deltog.
Läs fler ariklar om besöksnäringsutvecklingen Sverige
Mat på Ulvsby Herrgård i Sunne. Foto: Oyvind Lund
Så skall Värmland konkurrera i den globala besöksindustrin
Källa: Next Skövde
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Mårten Bergkvist
-
Tekniska museet är Årets museum 2025
Tekniska museet har utsetts till Årets museum 2025 av Sveriges Museer och ICOM. De förnyar bilden av vad ett museum kan vara.
-
Västflyg – nyetablering av flyglinje mellan Växjö Småland Airport och Bromma Stockholm Airport
Från och med juni kommer Västflyg att utöka sin verksamhet med en ny flyglinje som utgår från Växjö till Bromma i Stockholm.
-
Arknat bygger vindskydd i Nyköping – arkitektur och natur i harmoni
Arknat skapar platsunika och arkitektritade vindskydd längs Sörmlandsleden i sommar för allmänheten att nyttja.
-
Nobis Hospitality Group öppnar nytt hotell – Hagastrand
Vid Hagaparken tar ett hotell form, Hagastrand. Det är Nobis Hospitality Groups prestigeprojekt, en social wellness-destination.
-
Nästan 17 miljoner gästnätter på campingplatser 2024
Ny statistik visar att gästnätter på Sveriges campingplatser ökade till 16,7 miljoner 2024. Dessutom är det valet för europeiska turister.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter.
-
Boule-VM 2027 kommer till Göteborg och Scandinavium
Boule-VM kommer att avgöras i Göteborg den 2–5 september 2027. På Scandinavium kommer atleterna att tävla om världsmästartitlarna.
-
Pontus Frithiof at Bro Hof har öppnat – ny gastronomisk destination
Den nya restaurangen Pontus Frithiof at Bro Hof erbjuder en unik matupplevelse. Förstärkt med en ny destination för event.
-
Daftö Resort – sommarjobbande unga kompletteras av pensionärer
För att komplettera ungdomarnas insatser under sommaren söker Daftö Resort pigga seniorer. De vill skapa en inkluderande arbetsplats.
-
Skaraborg som konstdestination – 5 stora nyheter i sommar
I sommar blomstrar Skaraborg med fem nyskapande konstupplevelser. I form av tre nya besöksmål, en designikon och ett jubileum.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 som presenteras av Statistiska Centralbyrån, SCB, och Ekonomifakta.se, sy...
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Det är kontrasterna som definierar Växjö. Å ena sidan puls, shopping och nöjesliv. Å andra sidan mysiga gränder, ...
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen. T...
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar kan med glädje meddela att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har...
-
-
Gästbloggare
-