-
Besöksnäringsutvecklingen i Skövde går spikrakt uppåt
I Skövde är man mycket nöjda med hur det går för besöksnäringsutvecklingen.
Antal gästnätter fortsätter att öka
Under 2017 ökade antal gästnätter både på hotell, stugbyar och på vandrarhem. Utländska och norska gäster stod för den största ökningen.
Evenemang lockar fler
Även på evenemangssidan röner man framgångar. Ett exempel är att Sweden Game Festival, som hölls i Skövde i oktober, lockade fler besökare än under tidigare år. Skövde har arbetat för att profilera sig som Spelstaden vilket har gett resultat. På högskolan i Skövde har man idag cirka 500 personer som utbildar sig inom dataspel. Antal personer som arbetar med spel i Skövde är cirka 1.000 personer. Sweden Game Festival arrangerades av Next Skövde och Sweden Game Arena. Ett trettiotal företag från sju länder visade upp sig.
Ett annat evenemang var Stad i Ljus som arrangerades i Skövde centrum den 24-25 november. Syftet var att sprida ljus, färg och värme i form av isskulpturer och en isshow Totalt fanns det åtta skulpturer utplacerade i Kyrkparken och utanför Kulturhuset.
Så kan man driva på besöksnäringsutvecklingen
Ur ett destinationsutvecklingsperspektiv så satsar man på att få besökarna att trivas så bra i Skaraborg att de vill flytta dit. Bland annat möter resenärerna på tåget X2000 nya Skövdevänner på brickborden vid platserna. Här kan resenärerna titta på filmer som handlar om kända profiler som är just från Skaraborg som Robert Gustafsson, Gert Wingårdh och Helena Bergman. Filmerna kan även ses på kampanjsajten skovde.com.
Skövde kommun arbetar tillsammans med några av företagen i kommunen för att lyfta fram Skövde som en bra stad att jobba, studera och bo i. Kampanjen koordineras av Next Skövde och finansieras både av kommun och näringslivet. bland andra CEJN, Volvo Group Trucks, Lorentzon Fastigheter, Rapp Fastigheter, Skövdebostäder, Högskolan i Skövde och Svenska kyrkan i Skövde.
Under året fick Next Skövde kommundirektörens uppdrag att leda processen med att utveckla en affärsplan för destination Billingen. Här samarbetar man med både privata, ideella och offentliga aktörer.
Blogg lockar med matupplevelser
Under 2017 har Next Skövde fortsatt att driva matbloggen SMAKA! som man lanserade i juli 2016. Här bloggar Camilla Åhlin och Mattias Hägg. Camilla har arbetat för destinationsbolaget och är utbildad kock och sommelier. Hon värnar om den lokala maten. Mattias är en restaurangentreprenör som driver flera restauranger. Han värnar om att maten skall hålla en hög kvalité. Tanken med bloggen är att lyfta de lokala producenterna i Skaraborg.
Marknadsför via Tripadvisor
Tripadvisor är ett högt värderat verktyg i Skaraborg när det gäller marknadsföring. Turistorganisationerna i Skara och Falköping jobbar tillsammans med Visit Hornborgasjön för att lyfta företag och föreningar samt att marknadsföra området. Under 2017 har man bjudit in företagen till en utbildning i Tripadvisor. Ett 30-tal företagare och föreningar deltog.
Läs fler ariklar om besöksnäringsutvecklingen Sverige
Så skall Värmland konkurrera i den globala besöksindustrin
Källa: Next Skövde
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Mårten Bergkvist
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-