-
Biografkedjan byter namn för att lyfta fram sitt varumärke
Biografkedjan SF Bio byter namn med syftet att lyfta fram sitt varumärke. SF Bio AB kommer att byta namn till Filmstaden AB under 2018.
Namnbytet innebär också att företaget får en ny logga. Denna kommer att lanseras i samband med den invigningen av den nya Filmstaden i Helsingborg under hösten 2018.
Alla som någon gång har gått på bio känner igen den nuvarande loggan SF-ringen. Den har symboliserat filmproduktion och biografverksamhet. Från början producerade SF filmer i samma bolag som man drev biografer men detta delasdes upp i två skilda bolag. Det ena – SF Bio är från och med i år helägda av Odeon Cinemas Group, som ingår det amerikanska biografföretaget AMC. Det andra bolaget – Svensk Filmindustri (SF) heter numera SF Studios och ägs fortfarande av Bonnier AB.
-” Historien som ett SF-företag är vi stolta över, och nu går vi in i en ny era”, säger Marcus Lorendal, Vd på SF Bio. Han fortsätter:”- I alla våra städer verkar vi redan i dag under biografnamnet Filmstaden och i några städer finns också några biografer med eget namn, tex. Rigoletto, Royal etc. som vi kommer att behålla. Bytet av namn kommer därför att ske väldigt odramatiskt då våra kunder och samarbetspartners redan är väl bekanta med våra biografnamn”.
Satsar på nybyggnationer och renoveringar
”- Nu är det dags att lyfta fram varumärket Filmstaden – symboliserat av ett ”F” – i stället för ”SF”. Vi förtydligar därmed att vi går in i nästa hundra år med ett redan känt namn på företaget och med en ny logotype. Vi fortsätter att arbeta för att erbjuda våra kunder den absolut bästa biografupplevelsen genom att renovera och förbättra våra nuvarande biografer men även genom nybyggnationer”, fortsätter Marcus Lorendal.
Om SF Bio AB
SF Bio AB är en av Sveriges ledande leverantörer av kultur och nöje med ca 12 miljoner biobesök per år. Vi driver 38 biografer med totalt 264 salonger och drygt 34 000 fåtöljer. Vi finns på 22 orter och hos oss arbetar 1 200 personer.
Vi ingår i Odeon Cinemas Group som ägs av världens största biografkedja AMC.
Källa: SF Bio AB
- Text: Maria Lindqvist
-
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt går mot strömmen – kan inte ses på mobilen
Swedish Lapland Visitors Boards valde att bara göra sin nya sajt Care for the Arctic tillgänglig om du använder webbläsaren på en dator.
-
Varberg möter framtidens besökare digitalt och stänger turistinformationen
Besöken till turistinformationen i Brunnsparken har minskat med omkring 80% de senaste 10 åren. En förflyttning görs till en starkare digital närvaro.
-
Skapa inspirerande bilder och illustrationer med AI-verktyget Midjourney
Upptäck kraften i det bildgenererande AI-verktyget Midjourney med Bianca Brandon-Cox i hennes nya blogginlägg för Turismnytt.
-
Liseberg vinner pris vid nöjesparkernas Oscar – THEA Classic Award
Vid en prisceremoni den 16:e Mars fick Liseberg ta emot en THEA Classic Award. Det är tredje gången i prisets 30-åriga historia.
-
Gigantisk donation till Rörstrand Museum i Lidköping
Rörstrand Museum har fått ett erbjudande om att ta emot en gåva som kommer komplettera en del i Lidköpings historia som porslinsstad.
-
Peab planerar en ny satsning i Bara tillsammans med Ästad Vingård och The National
Peab, Ästad Vingård och The National ingår ett gemensamt utvecklingsbolag med planer att utveckla en destination i Bara.
-
Scandic – vinnaren i svenska sömnmästerskapet har korats
Sveriges första rikstäckande sömnmästerskap som arrangerats av Scandic har lockat deltagare från hela landet. Vinnaren har nu korats.
-
Granö Beckasin blir en del av Svenska Turistföreningen
Nu ansluter Granö Beckasin, en framstående aktör inom ekoturism längs Umeälven, sig till Svenska Turistföreningen.
-
Nu inleds rivning- och saneringsarbeten på Liseberg Oceana
Nyligen färdigställde parken och NCC en plan för rivnings- och saneringsarbete på Liseberg Oceana efter branden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 12 -24
Mest under Destination, Boende, Evenemang samt Utmärkelser
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Detta kan besöksnäringen lära sig från Kosta
Härom veckan fick jag (Marcus Ståhl) äran att föreläsa i Kosta på uppdrag av Smålands Turismnäring med Småland Tu...
-
Måltidsupplevelser blir allt viktigare för turism till Sverige
Intresset för gastronomi och måltidsupplevelser är stort bland globala resenärer som vill resa till Sverige. Hela...
-
Nya nöjeskryssaren Birka Gotland är helt rätt i tiden
Pandemi, inflation och en orolig omvärld är några exempel på faktorer som påverkat svenskarnas sätt att resa. Nu ...
-
En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home
Föreställ dig världens bästa plats. Tänk dig sedan att den är hotad Här, i den arktiska delen av Sverige, går kli...
-
-
Gästbloggare
-