-
Branschdag för nätverkande mellan Yh-studenter och hotell- och besöksnäringsföretag
Förra fredagen höll Frans Schartaus Handelsinstitut en branschdag för sina Yh-studenter på Hilton Slussen i Stockholm. De fick inspiration och många kloka tips i korta föredrag från en handfull branschföreträdare. Efter seminariedelen fick de också möjlighet att träffa representanter från ett 40-tal besöksnäringsföretag. Det var alltifrån stora aktörer som Ticket, HRG och Scandic till enskilda boendeanläggningar som Hilton Slussen, Hotel Birger Jarl i Stockholm och NOVI Resort från Gotland som hade kommit. Allt för att visa studenterna vilka möjligheter till både praktik och jobb som de kan erbjuda.
Branschföreträdare gav goda råd
Först på scen var regionchefen för Hilton i Norden, Baltikum och Polen som berättade om Hotellet, kedjan och hur man ser på personalen. Hilton har i alla år haft ett starkt fokus på personalandan och att de skall känna för företaget. Detta förstärktes när Karin Ericsson, HR-chef på Hilton Stockholm Slussen, berättade om hur man ser på personalen och hur man resonerar när man rekryterar. Man söker medarbetare som har en passion för branschen, yrket och framför allt att ge exceptionella gästupplevelser. Dessa två gav verkligen en positiv bild av hur det är att jobba inom hotellnäringen i allmänhet och på Hilton i synnerhet vilket säkert gjorde många av studenterna i publiken sugna på att prata med just dem efteråt.
Anneli Wessman, HR-specialist på Ticket, fokuserade i sitt framträdande mycket på hur man är som person och hur man ser på sig själv. Hur viktigt det är att man tror på sig själv, är positiv och har rätt mental inställning. Att man styr sina tankar i positiva riktningar. Hon pratade också om hur man möter en motgång och anpassar sig till nya förutsättningar. Studenterna tog säkert med sig många kloka insikter härifrån om hur man framställer sig själv när man söker ett jobb.
Karin Sinclair berättade om sin karriär med olika roller i olika företag inom besöksnäringen. Alltifrån som receptionschef och barchef till hotelldirektör och nu revenuechef för Sverige i Scandic. En inte alltid rak karriärväg som visar att det finns många sätt att utvecklas i den här branschen. Hon tryckte på att det är viktigt att följa sitt hjärta, men också att det är viktigt att vara flexibel och anpassningsbar. Hon visade också på vilka förmågor som är viktiga och värdesätts i arbetslivet idag och i synnerhet i hotell-/besöksnäringen.
Nätverkande och sökande efter jobbkontakter och praktikplatser
Under de efterföljande två timmarnas nätverkande mellan studenter och utställande företag såg det ut att knytas många bra kontakter. Säkert leder ett flertal av dem till alltifrån givande praktikperioder eller sommarjobb till ett bra förstajobb eller kanske långa och framgångsrika karriärer i just det företaget.
Det kändes verkligen som detta var en win-win-dag för alla inblandade.
Turismnytt hoppas att under våren kunna göra lite fördjupningar i hur studenterna på branschens utbildningar ser på möjligheterna i den svenska besöksnäringen.
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Frans Schartaus Handelsinstitut
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riksdagen.
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Födelsedagen bjuder in till ett maxat kalas.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-