-
Camilla Jönsson är ny ordförande för Naturturismföretagen
Branschföreningen Naturturismföretagen har vid sitt årsmöte utsett Camilla Jönsson till ny ordförande. Camilla tar över efter Annika Fredriksson som framgångsrikt lett föreningens arbete de senaste fyra åren.
”Det har varit ett roligt men även ett utmanande arbete i styrelsen de senaste åren. När jag nu tittar i backspegeln så har vi åstadkommit en vitaliserande utvecklingsprocess baserat på strategiska beslut och verkställda insatser. Det finns idag en större och stabilare plattform för de kommande årens viktiga arbete i föreningen.” Säger avgående ordföranden Annika Fredriksson.
Hållbar naturturism viktigast för fortsatt utveckling
Camilla Jönsson har en bred erfarenhet från svensk besöksnäring med fötterna i både företagssfären och den offentliga destinationsutvecklingssfären. Hon driver två egna företag, Nyrups Naturhotell och Robusta Äventyr, är certifierad styrelseledamot och har erfarenhet från styrelsearbete.
”Det känns oerhört intressant att få möjligheten att dra nytta av de senaste årens fina arbete. Viktiga byggstenar är förutom den nya svenska strategin för naturturism, de fina verktygen i form av det uppdaterade kvalitetsmärkningen av hållbara natur- och kulturupplevelser Nature’s Best, certifiering av naturguider och riktlinjer för turism på annans mark som nu är färdiga för användning.” Säger Camilla. ”Jag ser hållbar naturturism som den viktigaste vägen för fortsatt utveckling av svensk besöksnäring under 2020-talet.”
Turism är en tjänsteproduktion
Inför arbetet som ordförande är, på kort sikt, den pågående pandemin en utmanande situation. De aktörer som har övervägande internationella gäster har en tuff omställning framför sig, där produkter måste anpassas till svenska marknaden
Många av dessa företag har tappat 80-90% av sin omsättning och även de företag som i grunden har svenska gäster har stora omsättningstapp eftersom de arbetar mycket med grupper.
”Tyvärr har inte de stödpaket som plockats fram under våren fungerat överhuvudtaget för våra medlemmar.” Fortsätter Camilla. ”Turism är en tjänsteproduktion och vi har ingen lagerhållning. De intäkter som skulle tas in under huvudsäsongen ska räcka ända till nästa huvudsäsong. Det är också av yttersta vikt att naturturismföretagen får förutsättningar både för överlevnad, men också för att kunna bidra till folkhälsan på bästa sätt i denna akuta tid.”
- Text: Naturturismföretagen
- Foto: Naturturismföretagen
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av avtalet med BRA meddelar SAS att inrikesnätet kommer att stärkas med nya destinationer och ökad kapacitet.
-
Egyptiska mumier – internationell utställning till Kalmar Slott 2025
Nästa år kommer Kalmar Slott visa en utställning om forntida Egyptens mumier. Föremålen kommer från Egyptiska museet i Florens.
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Statistik från Tillväxtverket visar att antalet gästnätter under sommaren ligger på en stabil nivå jämfört med de senaste åren.
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och driver utvecklingen för fjällområdet. Nu söker de efter en VD.
-
Göteborg slutspurtar i Global Destination Sustainability Index 2024
Göteborg är åter bland årets topp 5-finalister för hållbarhetsrankingen Global Destination Sustainability Index.
-
Camp Ripan nominerade till Stora Turismpriset 2024
Camp Ripan kommer att representera Norrbotten i Stora Turismpriset. Det är ett innovativt och hållbart destinationshotell i Kiruna.
-
150 anmälda till Swedish Workshop Online för utländska reseföretag intresserade av Sverige
Över 150 personer från ett tiotal marknader är just nu anmälda till Swedish Workshop Online som lockar internationella reseaktörer.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39 2024
Mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Utmärkelser
-
Skåne Food Fest lyfte skånsk mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Skåne Food Fest hyllar det närodlade, skånsk mat och dryck samt lyfte kommande gårdsförsäljning
-
Världsarvet Grimeton besökscentrum byggs om
Stiftelsen Världsarvet Grimeton har beslutat att bygga om besökscentrum vid den snart 100-årsjubilerande radiostationen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nominerade till Stora turismpriset 2024 utvecklar besöksnäringen
Nu är nomineringarna till årets Stora turismpriset klara. Här möter vi verksamheter som bland an...
-
Pehr Palm blir ny VD för Visit Trelleborg
Efter en omfattande rekryteringsprocess med över 100 kandidater har styrelsen i Visit Trelleborg...
-
Skåne Food Fest lyfte skånsk mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
Bröderna Olsson vinner Värmlands Turismpris 2024
Visit Värmland är stolta över att kunna utse Bröderna Olsson som årets vinnare av Värmlands Turi...
-
-
Gästbloggare
-