-
Camp Ripan nominerade till Stora Turismpriset 2024
Årets nomineringar till Stora Turismpriset är nu offentliga och det är Camp Ripan som kommer att representera Norrbotten.
Priset delas ut till en organisation som arbetar med sin verksamhet på ett innovativt och hållbart sätt, samt delar med sig av kunskap för att utveckla en hållbar besöksnäring. Varje län utser en kandidat och förra året gick vinsten till Aurora Safari, Norrbottens nominerade.
”Camp Ripan driver ett innovativt företag med fokus på hållbarhet och lokal samverkan. Med genuina upplevelser grundade i samisk, tornedalsk och svensk kultur, långsiktiga samarbeten och starkt fokus på klimatmedvetenhet och socialt ansvar är de en förebild för hållbar turism i Arktis.” – Motivering till nomineringen.
Alla nominerade till Stora Turismpriset 2024 hittar ni i en tidigare artikel på Turismnytt här.
Om Camp Ripan:
Camp Ripan ett välbesökt destinationshotell med gäster från över 60 länder. Stugorna håller hotellstandard och kopplar samman gästerna med både naturen och Kirunas skidsystem.
Varumärket ”Vi ger dig Kiruna” syns genom hela verksamheten. Där allt från mat till aktiviteter speglar regionens tre kulturer – samisk, svensk och tornedalsk.
Camp Ripan erbjuder en bredd av aktiviteter. Från unika kulinariska upplevelser till arktiska äventyr, såsom norrskensturer och hundspann. De har en konferensanläggning, en välrenommerad restaurang, en butik med lokala produkter och Kirunas enda spa.
Introducerar kontinuerligt innovativa lösningar
Camp Ripan introducerar kontinuerligt innovativa lösningar som bidrar till besöksnäringens utveckling i Norrbotten. Ta deras Chef’s Green Choice-initiativ till exempel. Via det minskas matsvinn eftersom de använder räddade råvaror från lokala Ica-butiken.
Under pandemin, lyckades anläggningen behålla all sin fasta personal genom kreativa lösningar. De lånade ut personal till andra branscher och fortsätte matproduktionen genom att sälja det i lokala butiker.
Camp Ripan fungerar också som en kunskapsplattform. Där både personal och gäster utbildas i hållbarhet och lokal kultur. De är en aktiv del av det lokala turismnätverket och arbetar för att stärka regionen.
”Camp Ripans ansvarsfulla, gedigna och långvariga hållbarhetsarbete tillsammans med sitt engagemang i lokalsamhället gör dem till en utmärkt kandidat att representera Norrbotten. Det är alltid kul att se nomineringarna från hela landet och ta del av besöksentreprenörer som genom innovativt arbete bidrar till en positiv utveckling i våra olika län. Men vi håller såklart tummarna lite extra för vårt läns nominerade.” Säger Annika Fredriksson, VD för Swedish Lapland Visitors Board.
Speglar kärleken till Kiruna och naturen
Camp Ripan visar tydligt att det går att arbeta hållbart inom besöksnäringen. Både genom att värna om klimat och natur samt genom att skapa social och ekonomisk hållbarhet.
Anläggningen är idag en viktig arbetsgivare och investerar i medarbetare för att skapa långsiktiga, trygga anställningar och karriärutveckling. De erbjuder nystartade besöksnäringsföretag kunskap och ger dem en plats att utvecklas på.
”Vi är både glada och tacksamma över att bli nominerade till Stora Turismpriset. På Camp Ripan strävar vi varje dag efter att skapa genuina, hållbara upplevelser som speglar vår kärlek till Kiruna och den fantastiska naturen omkring oss. Den här nomineringen är ett kvitto på vårt engagemang för att skapa upplevelser som inte bara gynnar våra gäster utan också vår plats och miljön vi älskar.” Säger Frida Lind-Oja, ägare Camp Ripan.
”Det är fantastiskt att bli uppmärksammade för vårt hållbarhetsarbete. Vi vill se till att vi gör vad vi kan för att bevara naturen, som lockar så många hit, för kommande generationer.” Säger Dennis Lind, ägare Camp Ripan.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board & Tillväxtverket
- Foto: Swedish Lapland Visitors Board
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Vill du vara med och forma Jämtland Härjedalens turistiska utbud? De söker en turismutvecklare med fokus på export och upplevelser.
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet presenterar sin senaste satsning. Ett bolag inom plats & destinationsutveckling som kommer erbjuda analyser.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
Skåne Food Fest lyfte skånskt mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Antalet gästnätter på kommersiella turistboenden i Sverige under juni, juli och augusti uppgick till cirka 30 mil...
-
-
Gästbloggare
-