-
Camp Ripan nominerade till Stora Turismpriset 2024
Årets nomineringar till Stora Turismpriset är nu offentliga och det är Camp Ripan som kommer att representera Norrbotten.
Priset delas ut till en organisation som arbetar med sin verksamhet på ett innovativt och hållbart sätt, samt delar med sig av kunskap för att utveckla en hållbar besöksnäring. Varje län utser en kandidat och förra året gick vinsten till Aurora Safari, Norrbottens nominerade.
”Camp Ripan driver ett innovativt företag med fokus på hållbarhet och lokal samverkan. Med genuina upplevelser grundade i samisk, tornedalsk och svensk kultur, långsiktiga samarbeten och starkt fokus på klimatmedvetenhet och socialt ansvar är de en förebild för hållbar turism i Arktis.” – Motivering till nomineringen.
Alla nominerade till Stora Turismpriset 2024 hittar ni i en tidigare artikel på Turismnytt här.
Om Camp Ripan:
Camp Ripan ett välbesökt destinationshotell med gäster från över 60 länder. Stugorna håller hotellstandard och kopplar samman gästerna med både naturen och Kirunas skidsystem.
Varumärket ”Vi ger dig Kiruna” syns genom hela verksamheten. Där allt från mat till aktiviteter speglar regionens tre kulturer – samisk, svensk och tornedalsk.
Camp Ripan erbjuder en bredd av aktiviteter. Från unika kulinariska upplevelser till arktiska äventyr, såsom norrskensturer och hundspann. De har en konferensanläggning, en välrenommerad restaurang, en butik med lokala produkter och Kirunas enda spa.
Introducerar kontinuerligt innovativa lösningar
Camp Ripan introducerar kontinuerligt innovativa lösningar som bidrar till besöksnäringens utveckling i Norrbotten. Ta deras Chef’s Green Choice-initiativ till exempel. Via det minskas matsvinn eftersom de använder räddade råvaror från lokala Ica-butiken.
Under pandemin, lyckades anläggningen behålla all sin fasta personal genom kreativa lösningar. De lånade ut personal till andra branscher och fortsätte matproduktionen genom att sälja det i lokala butiker.
Camp Ripan fungerar också som en kunskapsplattform. Där både personal och gäster utbildas i hållbarhet och lokal kultur. De är en aktiv del av det lokala turismnätverket och arbetar för att stärka regionen.
”Camp Ripans ansvarsfulla, gedigna och långvariga hållbarhetsarbete tillsammans med sitt engagemang i lokalsamhället gör dem till en utmärkt kandidat att representera Norrbotten. Det är alltid kul att se nomineringarna från hela landet och ta del av besöksentreprenörer som genom innovativt arbete bidrar till en positiv utveckling i våra olika län. Men vi håller såklart tummarna lite extra för vårt läns nominerade.” Säger Annika Fredriksson, VD för Swedish Lapland Visitors Board.
Speglar kärleken till Kiruna och naturen
Camp Ripan visar tydligt att det går att arbeta hållbart inom besöksnäringen. Både genom att värna om klimat och natur samt genom att skapa social och ekonomisk hållbarhet.
Anläggningen är idag en viktig arbetsgivare och investerar i medarbetare för att skapa långsiktiga, trygga anställningar och karriärutveckling. De erbjuder nystartade besöksnäringsföretag kunskap och ger dem en plats att utvecklas på.
”Vi är både glada och tacksamma över att bli nominerade till Stora Turismpriset. På Camp Ripan strävar vi varje dag efter att skapa genuina, hållbara upplevelser som speglar vår kärlek till Kiruna och den fantastiska naturen omkring oss. Den här nomineringen är ett kvitto på vårt engagemang för att skapa upplevelser som inte bara gynnar våra gäster utan också vår plats och miljön vi älskar.” Säger Frida Lind-Oja, ägare Camp Ripan.
”Det är fantastiskt att bli uppmärksammade för vårt hållbarhetsarbete. Vi vill se till att vi gör vad vi kan för att bevara naturen, som lockar så många hit, för kommande generationer.” Säger Dennis Lind, ägare Camp Ripan.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board & Tillväxtverket
- Foto: Swedish Lapland Visitors Board
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen.
-
Norrköping – nästa vecka drar SM-veckan igång
Snart startar SM-veckan i Norrköping, en idrottsfest som invigs den 24 juni och samlar svenska mästerskap i 24 idrotter.
-
Swedish Lapland – satsning på destinationshotell i nytt projekt
Swedish Lapland Visitors Board har tilldelats finansiering för projektet AHEAD som ska stärka Norrbottens destinationshotell.
-
Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske
2021 publicerades en digital fiskekarta för Vänern. Den har passerat 1 miljon visningar, vilket visar att det finns ett stort intresse för fiske.
-
Katrineholm – sommarkonserter med Marit Bergman och Jonathan Johansson
Katrineholm satsar på två gratiskonserter i sommar. Det ska bidra till att stärka kommunens attraktionskraft.
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter 23 år som en kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination Nu bli...
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Krönika: Hur gör vi turismen till något större?
Det låter kanske som en filosofisk fråga. Ändå är det just den frågan jag ofta hör – även om den kanske oftare fo...
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...
-
-
Gästbloggare
-