-
Campingbranschen investerar mer än någonsin
Den svenska campingbranschen investerar mer än någonsin. Turismnytt har tittat närmare på vad man investerar för och i vad.
Campingkedjan First Camp är en av de som investerar.
”- Camping är en framtidsbransch. Därför satsar vi 40 miljoner i våra destinationer i år och sammanlagt 120 miljoner kronor de senaste tre åren. Camping må vara synonymt med en gräsplätt och en glasskiosk för somliga, men faktum är att branschens affärspotential är fantastisk. Våra 120 miljoner investeras i en bransch som växer konstant och blir en rejäl boost för både våra kunder, och för den svenska turismen”, säger Unni Åström, VD First Camp.
Campingbranschen investerar i…
Vad satsar då campinganläggningarna på? Många satsar på att bygga stugor av högre standard, nya restauranger, servicehus, aktivitetsytor och nya receptioner.
Elva procent av alla som bor på campingplats idag gör det i sin husbil. Därför pågår nu många projekt inom branschen för att möjliggöra att fler husbilar får plats och tillgång till den service som de behöver. En del campingplatser har till exempel samarbeten med mobila verkstäder som kan hjälpa till om en husbil får något tekniskt fel.
På väg mot nytt rekordår?
2017 var ett rekordår för svenska campinganläggningar och nu tror många att det blir ett rekordår igen! Under 2017 var antal gästnätter 15,7 miljoner, enligt SCB och Tillväxtverket.
”- Branschen fortsätter visa styrka och stabilitet med ytterligare ett år av tillväxt”, konstaterar Peter Jansson, tf vd SCR Svensk Camping.
Hos First Camp ser bokningsläget gott ut och förhandsbokningarna är fler än under förra året. Unni Åström har höga förväntningar:
”- Jag tror 2018 blir ett rekordår både för våra destinationer och för den svenska campingbranschen!”
Att bo på camping är fortfarande det boende som flest (43%) väljer under säsongen juni-augusti. I nio svenska län är mer än 50 procent av sommarboendet på en campingplats.
Var kommer gästerna från?
Dagens campinggäster i Sverige består mestadels av svenskar men sen kommer norrmännen, danskarna, holländarna och tyskarna.
”- Campingbranschen är en viktig motor för Semestersverige. Vår vision är att Sverige ska bli Europas bästa campingland och det är extra inspirerande när andelen internationella övernattningar ökar. Nu siktar vi på att gå över 16 miljoner gästnätter under 2018”, avslutar Peter Jansson, tf vd SCR Svensk Camping.
Husbilsboendet fortsätter att öka och uppgår nu till 11 procent av de totala boendet. Under 2017 blev ställplatser för husbilar också en ny medlemskategori i branschorganisationen SCR Svensk Camping.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: First Camp
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-