-
Campingbranschen investerar mer än någonsin
Den svenska campingbranschen investerar mer än någonsin. Turismnytt har tittat närmare på vad man investerar för och i vad.
Campingkedjan First Camp är en av de som investerar.
”- Camping är en framtidsbransch. Därför satsar vi 40 miljoner i våra destinationer i år och sammanlagt 120 miljoner kronor de senaste tre åren. Camping må vara synonymt med en gräsplätt och en glasskiosk för somliga, men faktum är att branschens affärspotential är fantastisk. Våra 120 miljoner investeras i en bransch som växer konstant och blir en rejäl boost för både våra kunder, och för den svenska turismen”, säger Unni Åström, VD First Camp.
Campingbranschen investerar i…
Vad satsar då campinganläggningarna på? Många satsar på att bygga stugor av högre standard, nya restauranger, servicehus, aktivitetsytor och nya receptioner.
Elva procent av alla som bor på campingplats idag gör det i sin husbil. Därför pågår nu många projekt inom branschen för att möjliggöra att fler husbilar får plats och tillgång till den service som de behöver. En del campingplatser har till exempel samarbeten med mobila verkstäder som kan hjälpa till om en husbil får något tekniskt fel.
På väg mot nytt rekordår?
2017 var ett rekordår för svenska campinganläggningar och nu tror många att det blir ett rekordår igen! Under 2017 var antal gästnätter 15,7 miljoner, enligt SCB och Tillväxtverket.
Peter Jansson, tVd SCR,
Svensk Camping Riksförbund”- Branschen fortsätter visa styrka och stabilitet med ytterligare ett år av tillväxt”, konstaterar Peter Jansson, tf vd SCR Svensk Camping.
Unni Åström, VD First Camp
Foto: First CampHos First Camp ser bokningsläget gott ut och förhandsbokningarna är fler än under förra året. Unni Åström har höga förväntningar:
”- Jag tror 2018 blir ett rekordår både för våra destinationer och för den svenska campingbranschen!”
Att bo på camping är fortfarande det boende som flest (43%) väljer under säsongen juni-augusti. I nio svenska län är mer än 50 procent av sommarboendet på en campingplats.
Var kommer gästerna från?
Dagens campinggäster i Sverige består mestadels av svenskar men sen kommer norrmännen, danskarna, holländarna och tyskarna.
”- Campingbranschen är en viktig motor för Semestersverige. Vår vision är att Sverige ska bli Europas bästa campingland och det är extra inspirerande när andelen internationella övernattningar ökar. Nu siktar vi på att gå över 16 miljoner gästnätter under 2018”, avslutar Peter Jansson, tf vd SCR Svensk Camping.
Husbilsboendet fortsätter att öka och uppgår nu till 11 procent av de totala boendet. Under 2017 blev ställplatser för husbilar också en ny medlemskategori i branschorganisationen SCR Svensk Camping.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: First Camp
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg och positivt omdöme som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekon...
-
-
Gästbloggare
-