-
Campingföretagen diskuterade framtid
Förra veckan träffades Sveriges campingföretag i Skellefteå för att diskutera framtidsutveckling och ledarskapsfrågor.
I samband med konferensen delades också priser ut till de som bidragit till utvecklingen i branschen.
Pristagarna var:
- Årets marknadsförare: Daftö Camping Resort i Strömstad med motiveringen”Årets pristagare präglas av ett modigt marknadsledarskap, där pristagaren vågat göra satsningar som sticker ut. I över 30 år har de strävat efter att hela tiden bli lite bättre, inte vara riktigt nöjd och att springa fort. Väldigt fort. I dag är anläggningen inte ledande bara i Sverige utan även i Europa. Framgångsfaktorerna är många. De har ansträngt sig att hitta sina rötter, därifrån skapa ett tydligt koncept och sedan löpa linan fullt ut. Längs vägen har de gjort få kompromisser. Detta är storytelling på hög nivå. Att anläggningen har anor visar inte minst att tre generationer byggt upp campingplatsen till vad den är i dag.”.
- Årets ledare är Reine Flodin, vd på Sunne Swecamp i Värmland, med motiveringen:”Årets ledare har ett stort personligt engagemang för alla verksamheter som han är involverad i och har förmågan att på ett enkelt och självklart sätt få sina medarbetare lika hängivna och ansvarstagande som han själv är. Samma entusiasm finns när det gäller att få med kollegorna i arbetet med att utveckla campingbranschen både regionalt och nationellt. Pristagaren har ständigt många strängar på sin lyra men klarar av det genom en hög arbetskapacitet och naturlig talang att använda sitt ledarskap. Pristagaren arbetar på ett konsekvent och övertygande sätt att visa vägen och får alla runt om kring sig vara delaktiga, på ett naturligt sätt.”
- Årets unga företagare, stipendiet ”Tummen upp”, gick till Emma Hermansson på Swecamp med motiveringen:”Årets pristagare är relativt ny inom vår bransch! Pristagaren har på kort tid visat stor framåtanda och handlingskraft i sitt arbetssätt. Pristagarens roll som en spindel i nätet ställer höga krav på snabba svar samt långa arbetsdagar, vilket inte hindrat pristagaren att gå från klarhet till klarhet. Som ung och ett relativt oprövat kort inom vår bransch har pristagaren inte alla svaren men med sin entusiasm och vilja att finna lösningar ser pristagaren till att saker fixas.
Det är Swecamp är som är Sveriges största kedja av anläggningar för camping och utomhusupplevelser som varje år delar ut priserna.
- Text: Maria Lindqvist
-
Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?
Från årsskiftet införs nya regler - Om du undrar om och hur du påverkas finns svaren här
-
Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare
Trots alla positiva effekter som svensk camping ger ser Camping nätverket i Riksdagen, HRF, SCR och First Camp hinder som skapats i onödan.
-
Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige
Festivalen går nu in på sitt femte år på Djurgården i Stockholm och tar samtidigt ett strategiskt kliv framåt
-
Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar
Nu gör Stena Line, SkiStar och Sembo det lättare för danskar att resa till Sverige under vintern genom att lansera skidsemesterlösningar.
-
Supersatsningen mitt under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl
Mitt i pandemin valde ledningen för Hotel Kung Carl att expandera genom att överta hörnlokalen mot Stureplan
-
Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott
Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig har visats i Sverige ”Modern Guru and the Path to Artificial Happiness"
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse
-
Destination Jönköping lanserar julkalender som berättar historia
Den 1 december lanserar Destination Jönköping julkalendern ”24 Ping till jul”, en micropodd med historiska berättelser om Jönköping.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Nöjesparker och upplevelseföretag/skidanläggningar
-
Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas
Den 26 november samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på Länsresidenset.
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sänkt moms på livsmedel – Hur hanterar och redovisar man det
En tillfällig sänkning livsmedelsmomsen påverkar både prissättning och erbjudanden Regeringen fö...
-
Norrköping blir Vinterköping igen – här är årets program
Snart är det första advent och Industrilandskapet i Norrköping kommer återigen vinterpyntas och fyllas med roliga...
-
Öresundslinjen vill skapa en grön korridor
Med konverteringen av den tredje färjan till batteridrift fortsätter Öresundslinjen sin ambition att skapa en grö...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Evene...
-
-
Gästbloggare
-