-
De är bäst på sociala medier
Under E-commerce på Kistamässan den gångna veckan delades priser ut till de bolag som är bäst på att använda sociala medier.
Årets bästa kundservice i sociala medier
SAS tog hem segern inom ”Årets bästa kundservice i sociala medier”. Motiveringen löd: ”SAS bedriver en föredömlig kundservice i sociala medier. De svarar genomgående snabbt, både på kunders inlägg och på kommentarer på sina egna inlägg. SAS svarar sakligt, personligt och länkar vidare till mer relevant information. De ger snabba svar även om kunders specifika ärenden, som enskilda flygavgångar och förseningar. Som helhet levererar SAS en kundservice i sociala medier på en mycket hög nivå och är därför vinnaren av Bästa kundservice i sociala medier år 2016.”User friendly award
Tågbolaget MTR Express som konkurrerar med SJ på linjen Stockholm-Göteborg stod som segrare i kategorin ”User friendly award”.
Juryns motivering: ”Starten är en lustfylld upplevelse som lockar dig som köpare att bara vilja följa med. Här möts den senaste tekniken med ren och tydlig design. Besökaren lotsas i ett tydligt spår och köpupplevelsen är direkt och utmanande. Vinnaren av User Friendly Award 2016 tar dig med på en kort och effektiv resa. Det går som tåget även på webben.”Årets raket i sociala medier
Weekend Festival vann i kategorin ”Årets raket i sociala medier”. Juryns motivering: ”Att ha gjort genomslag på en ny marknad med tuff konkurrens och att ha gått från 0 till snart 25 000 följare på enbart några månader talar för sig själv. Weekend Festival Sweden har synts precis överallt i sociala medier med en gigantisk approach, stora muskler och sticker ut för att vara i lilla Sverige. Det arbetet är väl värt en utmärkelse!”Källa: Swedish Digital Awards
- Text: Maria Lindqvist
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland är stolta över att utse Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syré...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
-
Gästbloggare
-