-
De fyra vinner Award of Swedish Lapland
Med fyra kategorier av priser vill Swedish Lapland Visitors Board premiera insatser som inspirerar, levererar och stärker destinationens attraktivitet och konkurrenskraft. 2021 års Award of Swedish Lapland går till Camp Ripan, Arctic Bath, Britt-Louise Nyman och Graeme Richardson.
Har gjort stora insatser för att inspirera andra
För sjunde gången delas utmärkelsen The Award of Swedish Lapland ut. Priset går till företag eller personer som gjort storartade insatser för att inspirera andra, göra saker möjliga, stärka destinationens attraktionskraft genom innovationer eller bygga broar mot världen.
“Första pandemiåret delade vi inte ut några priser, och därför känns det extra behjärtansvärt att för året 2021 kunna premiera några av de många fantastiska entreprenörer och eldsjälar som oförtrutet förverkligar sina visioner. Besöksnäringen bevisar verkligen vad upplevelseinnovationer kan betyda för regionens attraktionskraft hos såväl besökare som för investeringar och inflyttning.” Säger Jalle Svanberg, styrelseordförande Swedish Lapland Visitors Board.
Nomineringarna till Award of Swedish Lapland sker i ett öppet förfarande och juryn består av Swedish Lapland Visitors Boards styrelse. Prisceremonin sker vid senare tillfälle på grund av det rådande läget i och med pandemin.
Årets pristagare inom våra fyra olika kategorier är:
Pristagare innovation 2021: Arctic Bath
Motivering: “Arctic Bath har med det banbrytande arktiska utebadet satt destinationen Swedish Lapland på internationella och nationella SPA-kartan. De har utvecklat en internationellt efterfrågad upplevelse, baserad på vår arktiska natur och vinterbadarkultur, paketerad i ett arkitektoniskt spektakulärt och fotogeniskt mästerverk.”
Kategori INNOVATION: En innovativ idé som bidrar till besöksnäringens utveckling, har nått kommersiellt genomslag och sätter Swedish Lapland på den internationella kartan.
Pristagare brobyggare 2021: Graeme Richardson
Motivering: “Multientreprenören Graeme Richardson är delaktig i verksamheter som exempelvis incomingbolaget Arctic Inbound, företagsnätverket Arctic Getaways, konsultverksamheten TravelCo samt lodgen Arctic Retreat. Han utvecklar nya affärsmodeller, verksamheter och samarbeten med kommersiella affärspartners lokalt, regionalt, nationellt och internationellt. Koncepten stärker såväl företagens leverantörskedjor som besökarens värdekedjor. Helheten stärker företagssamverkan och därmed resmålet Swedish Laplands resiliens och attraktion som plats för fler företagsetableringar.”
Kategori BROBYGGARE: Byggare av en värdefull och hållbar bro där kulturer, människor och affärer flödar mellan Swedish Lapland och världen.
Pristagare möjliggörare 2021: Britt-Louise Nyman
Motivering: “Britt-Louise Nyman har varit en av initiativtagarna, engagerad och drivande i utvecklandet av den 22 mil långa Solanderleden. Hon har besökt byar och byaföreningar, markägare och företag och tillsammans med dessa vandrat och stakat ut leden. Britt-Louise har skrivit över 150 markägaravtal, och lett eller medverkat i en mängd utvecklingsprojekt kring leden. Hon brinner för, och har starkt bidragit till, företag- och landsbygdsutveckling och till den turistiska infrastrukturen.”
Kategori MÖJLIGGÖRARE: Modig och ihärdigt initiativ som bakom kulisserna skapat möjligheter att genomföra arrangemang, utveckla eller etablera nya anläggningar eller upplevelser som får varumärket Swedish Lapland att färdas ut i världen.
Pristagare Spirit of Swedish Lapland 2021: Camp Ripan
Motivering: “Camp Ripan är en samlande kraft för besöksnäringen genom sitt engagemang. De föregår med goda exempel som inspirerar andra, vilket skapar attraktionskraft och hållbar tillväxt för hela destinationen. Hållbarhet, design, lokal förankring, kultur och natur går som en röd tråd genom verksamheten. Camp Ripan har varit initiativtagare till olika företagsnätverk, samarbeten och representerat hela regionen internationellt. Företaget ser helheten och hela Swedish Lapland, driver utvecklingen framåt och är en sann inspiratör.”
Kategori SPIRIT OF SWEDISH LAPLAND: Inspiratör eller initiativ som genom sitt genuina värdskap lyfter destinationen Swedish Lapland och gör så att besökaren känner sig hemma i vår arktiska vardag.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Swedish Lapland Visitors Board
-
Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?
Från årsskiftet införs nya regler - Om du undrar om och hur du påverkas finns svaren här
-
Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare
Trots alla positiva effekter som svensk camping ger ser Camping nätverket i Riksdagen, HRF, SCR och First Camp hinder som skapats i onödan.
-
Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige
Festivalen går nu in på sitt femte år på Djurgården i Stockholm och tar samtidigt ett strategiskt kliv framåt
-
Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar
Nu gör Stena Line, SkiStar och Sembo det lättare för danskar att resa till Sverige under vintern genom att lansera skidsemesterlösningar.
-
Supersatsningen mitt under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl
Mitt i pandemin valde ledningen för Hotel Kung Carl att expandera genom att överta hörnlokalen mot Stureplan
-
Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott
Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig har visats i Sverige ”Modern Guru and the Path to Artificial Happiness"
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse
-
Destination Jönköping lanserar julkalender som berättar historia
Den 1 december lanserar Destination Jönköping julkalendern ”24 Ping till jul”, en micropodd med historiska berättelser om Jönköping.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Nöjesparker och upplevelseföretag/skidanläggningar
-
Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas
Den 26 november samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på Länsresidenset.
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sänkt moms på livsmedel – Hur hanterar och redovisar man det
En tillfällig sänkning livsmedelsmomsen påverkar både prissättning och erbjudanden Regeringen fö...
-
Norrköping blir Vinterköping igen – här är årets program
Snart är det första advent och Industrilandskapet i Norrköping kommer återigen vinterpyntas och fyllas med roliga...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Evene...
-
Öresundslinjen vill skapa en grön korridor
Med konverteringen av den tredje färjan till batteridrift fortsätter Öresundslinjen sin ambition att skapa en grö...
-
-
Gästbloggare
-