-
Vilka är Sveriges bästa platsmarknadsförare?
Nu har kandidaterna till priset som Sveriges bästa platsmarknadsförare tagits fram. En jury, tillsatt av företaget Placebrander, bestående av representanter från platsmarknadsförares målgrupper har utsett finalisterna.
Nu får allmänheten rösta på sin favorit fram till den 6 september 2017.
Priset Placebrander of The Year har årligen delats ut sedan 2013 av företaget Placebrander.
Finalister 2017
Finalisterna 2017 för priset Placebrander of the Year 2017 är.- Sweden on Airbnb
Tävlande organisation: Visit Sweden
Byrå: Forsman & Bodenfors
Motivering: Vackra platser i den svenska naturen valdes ut och listades på Airbnb. Platserna fotograferades och beskrevs. Målet var att öka kännedomen om Sverige som destination i främst USA. Resultatet blev 590 artiklar i tidningar i USA.
- Ge plats!
Tävlande organisation: Skellefteå kommun
Byrå: Krux och Henson PR
Motivering: Skellefteå vill utmana bilden av vad en ledare är och säga något om sin plats. Med hjälp av genusfotografen Tomas Gunnarsson arrangerades workshops som resulterade i en digital och en fysisk fotoutställning samt en kampanj via sociala medier. Resultatet blev ett stort mediegenomslag och debatt i lokala och nationella medier kring ledarskap.
- Upplev Roslagen sommaren 2017!
Tävlande organisation: Visit Roslagen
Byrå: Smartson
Motivering: Visit Roslagen ville stärka Roslagen som destination och generera fler besökare. De vände sig till aktiva naturälskare och vardagssmitande livsnjutare och utannonserade möjligheten att bli resereporter. Utvalda resereportrar fick välja en upplevelse i Roslagen och besöket filmades sedan för att spridas digitalt. Resultatet blev ett massivt genomslag digitalt.
- Halifornia – den nya kustkulturen
Tävlande organisation: Nordic Surfers
Byrå: Ingen
Motivering: Hallifornia 2016: Official Aftermovie from Nordic Surfers on Vimeo.
2013 arrangerades den första festivalen. Sedan dess har Varbergs position som Hallands Kalifornien, eller Hallifornia, stärkts genom återkommande longboardtävlingar, kabelpark för wakeboard, kultur, mat och musik. Den nya kustkulturen är numera etablerad i Varberg. Varberg är barnfamiljernas, ungdomarnas, dansarnas, musikernas och surfsportarnas mötesplats varje sommar. 2016 hade festivalen 40,000 besökare och insatserna gynnar platsens varumärke året runt.
Här kan du se videon över nominerade.
Tidigare års vinnare
År 2013 vann Nyköping med sin mångåriga inflyttarkampanj. År 2014 vann Umeå med sin satsning i samband med Kulturhuvudstadsåret och år 2015 vann Luleå för sitt omfattande platsmarknadsföringsarbete.År 2016 vann Surfbukten för sitt sätt att fylla Östersunds platsvarumärke med nytt innehåll.
Detta är platsmarknadsföring
Platsmarknadsföring är insatser som syftar till att stärka ett platsvarumärke och locka fler invånare och besökare till sin kommun.Priset delas ut under konferensen 250 möjligheter i Jönköping den 12 september 2017.
Källa: Placebrander
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Placebrander
- Sweden on Airbnb
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
-
Gästbloggare
-