-
Debatt: Peter Larsson – Varför får bara vissa flygplatser stöd?
Regeringen ger 100 miljoner i stöd till landets regionala flygplatser – men bara till vissa.
22 av 32 flygplatser får stöd.
Övriga får ingenting trots att de också är drabbade av pandemin.Till följd av pandemin har flyget i princip upphört.
Det har drabbat Sveriges regionala flygplatser (SRF) oerhört hårt. I det närmaste alla intäkter har uteblivit. Flygplatserna har koncentrerat sig på att säkerställa
att de samhällsviktiga transporterna som ambulansflyg, brandspaning eller sjöräddning kan fortsätta som vanligt. Trots sparpaket och permitteringar är läget fortsatt väldigt utsatt. Flygplatserna hade redan innan krisen en tuff situation.Sverige är ett avlångt och glesbefolkat land. På många platser finns inga andra realistiska alternativ att ta sig till huvudstaden eller ut i världen, än att flyga. Samtidigt är det då svårt att få dessa flygförbindelser att bli lönsamma. Då de flesta svenska flygplatser är kommunalt ägda blir det för alla dessa kommuner svårt att själva driva sina flygplatser. Med pandemin har kostnaderna blivit än mer kännbara.
Normalt kostar dessa flygplatser ca 500 miljoner kr om året. Utöver det är kostnaderna som pandemin förorsakat ca 300 miljoner kronor. Det har gjort att ägarna till de regionala flygplatserna har vädjat om hjälp. Mycket riktigt har regeringen också hörsammat denna vädjan och anslår 100 miljoner kr i extra driftstöd.
Bara vissa får stöd
Detta är verkligen välkommet. Även om det bara täcker en del av de verkliga kostnaderna hjälper det våra hårt ansatta flygplatser – men bara vissa flygplatser. Alla regionala flygplatser får troligtvis inte del av pengarna. Trots att de är drabbade av pandemin.
Som lagtexten till beslutet är utformad går det inte att tolka beslutet på annat sätt. Varför blir det då så här?
Sedan många år har vi i Sverige ett uppdelat system där staten äger och driver de stora flygplatserna som har möjlighet att gå med vinst. Det är sedan oftast kommuner och regioner som får driva de mindre flygplatserna som inte alls har förutsättningar att få flygplatserna att gå med vinst. Passagerarunderlagen är helt enkelt inte tillräckligt stora.
Staten har emellertid ett anslag där man stöttar driften för de regionala flygplatserna. Det innebär någon enskild miljon per flygplats för 22 av de 32 regionala flygplatserna. Att inte alla får statligt driftstöd har uppmärksammats och regeringen har också börjat titta på detta. Den så kallade Flygplatsöversynen ser bland annat över detta.
Miljöpartiet var emot
Vad vi har kunnat få fram från regeringens förhandlingar gällande stödpaketet om 100 miljoner, fanns det olika viljor. Miljöpartiet ville inte ge pengar till alla drabbade utan bara några få. De andra partierna ville gå våra ägares vädjan till mötes. Kompromissen blev att man helt enkelt dubblade dagens statliga driftstöd som är noga räknat 103 miljoner kr.
Den tänkta förändringen som en Flygplatsöversyn skulle leda fram till, innefattades inte av kompromissen. Det innebär att flygplatserna Örebro, Västerås, Norrköping, Linköping, Ängelholm, Sälen samt Eskilstuna, Skövde, Säve och Ljungbyhed blir utan stöd.
De fyra sista hade ingen reguljärtrafik när krisen slog till och är därmed inte lika drabbade. Men de första sex lider nu i precis lika stor utsträckning som de 22 andra flygplatserna som blir berättigade till stöd.
Stödet till flyget begränsas
Av alla stödpaket som regeringen mobiliserat till följd av pandemin, känner vi inte till några andra områden än för flyget där man villkorar stödet. Permitteringar, omsättningsstöd eller andra stödåtgärder är generella men för oss delar man upp stödet.
Även stödet till andra flygaktörer är generellt. Swedavia kan nyttja sitt stöd på 3,1 miljarder kr till samtliga sina flygplatser, likaså kan LFV själva fritt disponera hur de använder stödet på 900 miljoner kr. Med för de regionala flygplatserna, ges nu stödet endast till 22 av 32 flygplatser.
Likaså när regeringen beslutade om 3 miljarder kr i riktat stöd till de regionala kollektivmyndigheterna till följd av pandemin, så selekterade man inte heller stödet utan gav det till alla kollektivmyndigheterna.
Nu har vi på nytt vädjat till regeringen att ge stöd till alla de drabbade flygplatserna. Det kan inte vara regeringens mening att säkra flygförbindelser och samhällsviktigt flyg för vissa flygplatser men inte för alla.
Flyget behöver lyfta. För det behövs stöd. Ett stöd till alla.
Peter Larsson
VD Svenska regionala flygplatserDetta är ett debattinlägg och åsikterna som framförs är författarnas egna. Eventuella kommentarer, repliker eller svarsinlägg som inkommer till Turismnytt kan komma att publiceras. Turismnytt förbehåller sig dock rätten att neka publicering utan motivering.
Läs mer om flygplatser på Turismnytt
- Text: Peter Larsson, Svenska regionala flygplatser
- Foto: Mats Burman, Ateljé Uggla
-
Mikaela Håkansson från Färna Herrgård vann Copper Skillet 2024
Färna Herrgård är stolta över att meddela att deras sous chef, Mikaela Håkansson, vann den prestigefyllda tävlingen Copper Skillet.
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
150 anmälda till Swedish Workshop Online för utländska reseföretag intresserade av Sverige
Visit Swedens digitala mötesevenemang Swedish Workshop Online, för att sälja och marknadsföra de...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Konstate...
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av det nyligen presenterade partnerskapet med BRA har SAS gläd...
-
-
Gästbloggare
-