-
Destination Gotland – stabilt sommarresande under juni och juli
Resandet med Destination Gotland låg stabilt under juni och juli. Totalt reste omkring 674 000 personer mellan Gotland och fastlandet under de två första sommarmånaderna – en ökning med cirka 2 000 resenärer jämfört med samma period 2024.
Efterfrågan har hållit i sig över tid
Juni stod för den tydligaste ökningen, upp 4,5 % till totalt 254 000 passagerare. Även antalet personfordon ökade, med 3,6 % till 75 500. Ökningen omfattade såväl besökare som gotlänningar och märktes särskilt på Nynäshamnslinjen.
I juli noterades en marginell minskning i resandet, där 419 000 passagerare reste med Destination Gotland. Det totala resandet under juni och juli ökade med 0,3 % jämfört med 2024 – vilket bekräftar att Gotland fortsatt attraherar många besökare under sommaren.
”Sommarens resande har legat på en jämn och stabil nivå, och vi har fått ett mycket gott gensvar på våra kampanjer under året. Särskilt glädjande är att efterfrågan har hållit i sig över tid, vilket visar att Gotland fortsätter att vara ett attraktivt och levande resmål under hela sommaren. Det är ett resultat av ett långsiktigt arbete där vi steg för steg stärker säsongen, sprider resandet – och gör det enklare för fler att upptäcka ön.” Säger Adam Jacobsson, sälj- och marknadschef på Destination Gotland.
Det är bra för Gotland att resandet sprids
Totalt sett har cirka 1,11 miljoner passagerare rest med Destination Gotland under perioden januari till juli. Det är en ökning med 2 % jämfört med samma period förra året. Antalet personfordon uppgick till 341 000, vilket motsvarar en ökning med 1,4 %.
”Vi ser en liten, men stabil, ökning för resandet till och från Gotland hittills under 2025. Även om vi ser en viss minskning under juli, så tyder siffrorna på att Gotland som resmål ökar i attraktivitet även utanför det som traditionellt ses som den absoluta högsäsongen under juli. Det är bra för Gotland att resandet sprids, och inte enbart utvecklas under ett fåtal veckor.” Säger Håkan Johansson, VD för Destination Gotland.
Läs mer om Destination Gotland på Turismnytt här.
- Text: Destination Gotland
- Foto: Olof Segerberg
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 2025
Mest under Destination, Boende, Tåg samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Hällsnäs storsatsar – 32 nya rum med naturen som inspiration
Hällsnäs utanför Göteborg fortsätter att utvecklas. 32 nya hotellrum har byggts med naturen som inspirationskälla.
-
Besöksnäringen i arktiska Sverige kliver fram – Arctic Sweden Visitors Board AB bildas
Swedish Lapland Visitors Board går från att vara en ekonomisk förening till ett regionalägt bolag: Arctic Sweden Visitors Board AB.
-
Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?
Från årsskiftet införs nya regler - Om du undrar om och hur du påverkas finns svaren här
-
Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare
Trots alla positiva effekter som svensk camping ger ser Camping nätverket i Riksdagen, HRF, SCR och First Camp hinder som skapats i onödan.
-
Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige
Festivalen går nu in på sitt femte år på Djurgården i Stockholm och tar samtidigt ett strategiskt kliv framåt
-
Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar
Nu gör Stena Line, SkiStar och Sembo det lättare för danskar att resa till Sverige under vintern genom att lansera skidsemesterlösningar.
-
Supersatsningen mitt under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl
Mitt i pandemin valde ledningen för Hotel Kung Carl att expandera genom att överta hörnlokalen mot Stureplan
-
Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott
Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig har visats i Sverige ”Modern Guru and the Path to Artificial Happiness"
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Evene...
-
Städer och kustområden lockar mest – Kalmar har det viktigaste för semesterresan
Städer och kustområden är det som lockar mest när svenskarna planerar en semester i hemlandet. Kalmar ha...
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Invite Guest Technology AS inleder partnerskap med Visit Group Partnerskapet förenar Invites avancerade gästplatt...
-
Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas
Den 26 november 2025 samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på L...
-
-
Gästbloggare
-