-
Destination Östersund flyttar – satsar fortsatt på fysisk turistbyrå
Det är på Storgatan, i det dynamiska området kring Zätagränd som de nya lokalerna för besöksservice och kontor tar plats. Destination Östersund hade under en tid letat efter nya lokaler när valet föll på Diös lokalförslag på Storgatan.
Flytten är en satsning och utveckling av hela bolaget. Där förutsättningar för destinationsutveckling och en modernare och mer behovsanpassad besöksservice står i centrum. Inflyttning beräknas ske i början av December.
“Vi är övertygade om att Destination Östersunds etablering på Storgatan, som blir mitt i ett kvarter med levande stråk och ett naturligt flöde av människor, kommer innebära en win win-situation för stadens besökare och Turistcenter. Vi lägger stor vikt vid smarta helhetslösningar som nyttjar lokalerna på bästa sätt för att skapa attraktiva ytor som är långsiktigt hållbara.” Säger Johan Fryksborn, affärschef, Diös Östersund/Åre.
Bättre anpassade för hur verksamheten ser ut idag
Destination Östersund har i uppdrag att direkt och indirekt samordna, driva och initiera gemensamma frågor som utvecklar Östersund som destination. De ska utveckla besöksnäringen och förstärka samhörigheten mellan olika aktörer.
“Vi har sedan länge letat efter andra lokaler och nu har vi hittat lokaler som fortsatt är centrala med ytor som är bättre anpassade för hur verksamheten ser ut idag. Området runt Z-gränd är spännande och inne i en expansiv fas. DIÖS som fastighetsägare har gott om planer och vi är övertygade om att områdets position kommer att förstärkas under de kommande åren.” Säger Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund.
Navet i servicen till såväl besökaren som invånaren
Turistcenter är ett av bolagets fyra verksamhetsområden. De nya lokalerna på Storgatan fokuseras mot att bli ännu mer inbjudande och tillgängliga för såväl verksamhetens medarbetare som besökare.
“Många väljer att besöka oss, framför allt utländska gäster, men även svenska besökare som vill ha personliga tips och hjälp att ”sålla” i det digitala utbudet av information.” Berättar Anna Borg, Turistcenteransvarig på Destination Östersund. ”Våra gästundersökningar visar att de som besökt vårt Turistcenter har tagit del av ett större utbud på destinationen än de som inte besökt oss. Det ger högre omsättning till våra besöksnäringsföretag och gästen är nöjdare med sin vistelse. Vårt Turistcenter kommer fortsatt att vara navet i servicen till såväl besökarna som stadens invånare. I de nya lokalerna kommer man fortsatt att kunna få turistinformation, men i mer ändamålsenliga lokaler.”
- Text: Destination Östersund
- Foto: Nestorville
-
Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
Pontus Group, ledd av entreprenören Pontus Frithiof, tar ett stort kliv i sitt hållbarhetsarbete genom lanseringen av ett Matmanifest.
-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna minskade. Det visar statistik från Visita.
-
Swedish Lapland – ny flyglinje mellan Zürich och Luleå
Schweiziska flygbolaget Edelweiss etablerar en ny flyglinje från Zürich till Luleå Airport under vintersäsongen 2025/2026.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
Mest om Destination, Hållbarhet/Tillgänglighet, Rapporter och Stöd/Utmärkelser/Initiativ
-
Cykelleden Skåne får pris för tillgänglighet och nytänkande
Cykelleden Skåne är vinnare av Cykelplaneringspriset 2025. Utmärkelsen delas ut årligen av föreningen Svenska Cykelstäder.
-
Fjällcykling på fyra fjäll – ett resultat av samverkan
Två destinationer, fyra anläggningar och sex företag i Härjedalen har med hjälp av samverkan skapat ett unikt paket.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter drygt två decennier som en samlande kraft för besöksnäring och regional utveckling i Sörmland, har styrelse...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...
-
-
Gästbloggare
-