-
Destination Saltsjöbaden – ett initiativ för framtiden
Vår Gård har länge haft en vision om att skapa hållbara upplevelser genom omtanke och engagemang vilket nu har genererat i ett nytt initiativ som inkluderar hela Saltsjöbaden som ort och destination.
”Vi vill uppmuntra Saltsjöbadens invånare, företag, institutioner och föreningar att mötas genom gränsöverskridande samarbeten för en mer innovativ infrastruktur och känsla av samhörighet. Detta är grundidén med Destination Saltsjöbaden som vi hoppas skall resultera i ett mer kreativt och levande samhälle för gäster och boende.” Berättar Kadi Upmark, VD på Vår Gård.
Behöver hitta en Saltsjöbadsanda 2.0
Som följd av Corona-krisen är det nu mer aktuellt än någonsin att finna nya vägar för att överleva. Utvecklandet av Destination Saltsjöbaden har fått en oväntad språngbräda. För att möjliggöra samarbeten mellan lokala aktörer och invånare menar Kadi att det behövs en ny kultur och samarbetsvilja.
”Vi behöver finna innovation i vår gemensamma förmåga som leder till både lösningar av akuta problem och en framtid med fungerande infrastruktur, vi behöver hitta en Saltsjöbadsanda 2.0.”
Tanken är att Vård Gårds rymliga och inspirerande miljöer blir en fysisk hub med tre stycken Co-spaces eller utvecklingsrum. Där kan Saltsjöbadens aktörer samskapa en innovativ infrastruktur för gränsöverskridande samarbeten.
Dessa tre ”verkstäder” blir; en digifysisk studio med greens screens och annan smart teknik i kombination med nätbaserad teknik; en prototypverkstad med maskiner för bearbetning av olika material och ett flowroom med visuell och fysisk miljö för tankeprocesser.
Här kan aktörerna aktivt delta i nyskapande och hållbara samarbeten inom både affärsverksamhet, föreningsliv och gemensamma samhällsfunktioner.
Hoppas kunna skapa fler arbetstillfällen
Utbildnings- och informationstillfällen för hur man skall använda sig av Co-spaces kommer ledas av Thomas de Ming och Madelene Segertoft från RangeMaker. Företagare skall kunna utveckla och testa nya koncept, värdeflöden, tjänstepaket och samhällsfunktioner som sträcker sig långt bortom krisen.
Destination Saltsjöbaden kommer etablera sig som en unik och attraktiv geografisk plats genom att:
♦ Det blir extra lätt att utveckla och testa nya innovativa lösningar (Testination)
♦ Vara som gjord för både genuin vila och återhämtning i sköna miljöer (Restination)
♦ Både vardag och helg kan vara fylld av glad och lekfull social samvaro (Festination).”Visst låter det som en ordlek, men dessa uttryck som Thomas använder sig av förklarar ganska bra vilka konkreta mervärden vi tror att platsen Saltsjöbaden har att erbjuda.” Säger Kadi Upmark.
Med en lokal Saltsjöbadsanda 2.0 hoppas Vår Gård kunna skapa fler arbetstillfällen. Men även bättre tjänster och produkter, högre grad av resiliens bland företag, föreningar, och invånare samt lägre resursförbrukning på orten.
- Text: Vår Gård Saltsjöbaden
- Foto: Vår Gård Saltsjöbaden
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Trots en besöksminskning jämfört med 2023, fortsätter Marinmuseum att vara en av södra Sveriges största besöksdestinationer.
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska upplevelser. Göta kanal erbjuder en unik chans att upptäcka Sveriges historia och natur från vattnet.
-
Vasamuseet och Vrak i nytt poddsamarbete med Anders Lundin
Tillsammans med experter från Vasamuseet och Vrak berättar Anders Lundin om skepp som förlist i den nya podden Folkets historia.
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Visit Hornborgasjön hoppas kunna inspirera andra destinationer att ta steget mot en mer hållbar framtid.
-
Hertz Sverige når historisk milstolpe: 1,5 miljarder i omsättning
Hertz Sverige meddelar stolt att de, som första biluthyrningsföretag i Sverige, har nått över 1,5 miljarder kronor i omsättning.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
När vi på Turismnytt lade ut artikeln på sociala medier om att tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering ...
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Exakt kl. 07.11 (CET) den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning (Uppdatering 15 januari 10.20 – här...
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Exemplet Visit Hornborgasjön Nya trender och klimatföränd...
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde fjällbolaget SkiStar en boendebeläggning på 99 procent. Högst beläggni...
-
-
Gästbloggare
-