-
Destination tar fram eget informationsmaterial för trygghet i sommar
Höga Kusten är en destination som har tagit fram eget material för att hjälpa besöksnäringsföretagen att dels säkerställa att gör allt som krävs för att minska smittspridningen men också att kommunicera att man gör det. För att personal, gäster och inte minst lokalbefolkningen skall känna sig trygga och tillfreds med den sommar vi har framför oss vågar man sig till och med på att ställa krav på gästerna.
Här berättar de hur de jobbar med att attrahera besökare och informera dem på ett ansvarsfullt sätt
Aldrig har väl utblickarna i Höga Kustens naturvärldsarv känts så befriande som nu. Storslagna vyer och vida ytor gör destinationens utbud extra attraktivt i besökarnas ögon. Något som tydligt märks sedan antalet besökare på www.hogakusten.com fördubblats i samband med att regeringen ändrat rådande reserestriktioner. Nu rustar både destinationsbolaget och företagen för att ansvarsfullt kunna ta emot både långväga besökare och hemestrande lokalbor samt att erbjuda alla en trygg och säkert semesterupplevelse.
Dubbelt så stort intresse för destinationens utbud
I och med upphävningen av reseförbudet som presenterades förra veckan, har intresset för Höga Kusten aldrig varit större. ”Senaste dagarna har vi i stort sett dubblat antalet besökare på www.hogakusten.com.” berättar Mikael Englund, vd på Höga Kusten Turism. ”Ett intresse vi känner oss väl rustade att som destination kunna möta upp kring tillsammans.” fortsätter Mikael.
Krisen har konverterats till möjlighet
Företagen och det offentliga har, under tiden som pandemin har hållit ett hårt grepp om besöksnäringen, stärkt sitt destinationsövergripande samarbete och samverkat kring 7 olika stödprogram som har möjliggjort kompetensutveckling, produktutveckling och färre varsel. ”Det har putsats och fejats i destinationens alla hörn inför att vi återigen ska kunna hälsa besökare varmt välkomna. Vi har nyttjat tiden till att vässa vårt värdskap och utvecklat vårt erbjudande till marknaden.” konstaterar Mia Karlsson, VD för Höga Kusten Destinationsutveckling.
Fler produkter på hyllan sommaren 2020
En produktutvecklingscheck har under våren lett till ett 70 tal nya produkter på hyllan. Tack vare denna innovativa stödform kommer besökarna att få vandra på nya vandringleder, kunna beställa en lokalt packad ryggsäck, ha möjlighet till bäversafari och mycket mer. Det kommer även växa fram pop-up- restauranger i anslutning till populära besöksmål och det lockas även med kulturupplevelser längs Ångermanälven.
Destinationen välkomnar nu till en trygg sommar i Höga Kusten
”Företagens omfattande förberedelser och anpassningar till myndigheternas rekommendationer gör att vi känner oss redo att återuppta kommunikationen kring vår unika destination.” säger Mia Karlsson som också påpekar ”Vi har ett stort ansvar att med omsorg locka till ett besök i Höga Kusten, men samtidigt också påminna om allas vår skyldighet att förhindra smittspridningen.”
Ett destinationsövergripande informationsmaterial ställs till företagens förfogande som ska stötta dem i sommarens möte med besökare från både när och fjärran. Här tydliggörs hur resenärer kan få personlig service på plats samtidigt som det påminns om att hålla ett hjärtligt avstånd och ta ansvar för varandra och naturen. ”Höga Kusten är en säker destination att besöka då våra företag tar stort ansvar och vi har ansenliga ytor att dela med oss av, men vi vill vara tydliga med att vi också ställer krav på våra besökare att ta ansvar gentemot andra turister, men också oss som bor och verkar på denna världsunika plats.” säger Mikael Englund.
Solstolen från varmare breddgrader byts i år mot en solstol i Höga Kusten
Många tänker nytt kring semesterresan i år. Det vill Höga Kusten möta upp kring och startar nu en kampanj som ska addera en nivå av nyfikenhet hos de målgrupper som i vanliga fall inte söker sig till destinationens utbud. Här kan en solstol i Höga Kusten vara en ögonöppnare och visa ett annorlunda uttryck för en annorlunda sommar. ”Vi är redan positionerade som ett attraktivt resmål för de aktiva naturälskarna med vårt starka utbud. Nu adderar vi nya målgrupper och lockar fler nyfikna.” berättar Mia Karlsson. Kampanjen vänder sig med olika för målgruppen anpassade budskap till bland annat soldyrkarna, husbilsresenären och kulturentusiaster. Även destinationens företag kommer kunna sprida bilden av en annorlunda sommar, där den traditionella solstolen utomlands i år är utbytt mot en annan variant – lika avkopplande men med andra upplevelser, nya upplevelser, trygga upplevelser!
Mer om Höga Kusten på Turismnytt
- Text: Turismnytt/Höga Kusten Destinationsutveckling
- Foto: Höga Kusten
-
Mikaela Håkansson från Färna Herrgård vann Copper Skillet 2024
Färna Herrgård är stolta över att meddela att deras sous chef, Mikaela Håkansson, vann den prestigefyllda tävlingen Copper Skillet.
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
150 anmälda till Swedish Workshop Online för utländska reseföretag intresserade av Sverige
Visit Swedens digitala mötesevenemang Swedish Workshop Online, för att sälja och marknadsföra de...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Konstate...
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av det nyligen presenterade partnerskapet med BRA har SAS gläd...
-
-
Gästbloggare
-