-
Destination Vemdalen inför en frivillig gästskatt
En stark besöksnäring innebär en enorm möjlighet för glesbygdsområden runt om i Sverige och inte minst i Destination Vemdalen. Tidigare utredning visar att så mycket som 78% av den totala omsättningen i området kan härledas till besöksnäringen direkt eller indirekt.
Men en stark besöksnäring har också sina utmaningar för lokalsamhället. Det kräver investeringar som innebär stora kostnader som dessutom är svåra att finansiera. Därför väljer nu Destination Vemdalen att införa en frivillig gästskatt.
Internationell modell
Destination Vemdalen har sett en fantastisk utveckling de senaste åren och det har naturligtvis lett till ökat slitage på naturen i området. En återkommande utmaning är att hitta finansiering för det som alla vill ha men ingen är beredd att betala för.
”Jag tänker exempelvis på underhåll av vandringsleder och stugor, skyltning och allmänt puts och studs på fjället och i andra öppna miljöer.” Säger Marcus Ståhl som är initiativtagare och VD för Destination Vemdalen.
I många andra länder tas det ut en ”bäddpeng” eller ”gästskatt” som man som gäst får betala för varje övernattning. Hur stor den är brukar variera, mellan 10-30 kr per gäst och dygn är inte ovanligt. I Sverige har vi ingen liknande modell (än) men behovet finns här också. Med Destination Vemdalens frivilliga gästskattsmodell ges nu alla som älskar destination Vemdalen möjlighet att bidra till lokal utveckling.
Det saknas en långsiktig lösning
På andra håll i fjällvärlden äger bland annat staten mycket mark och då är det Länsstyrelsen som ansvarar för fjällsäkerhet och underhåll av leder, informationstavlor, grillplatser med mera. Destination Vemdalen har hundratals privata markägare som inte har resurser att sköta om allting. Företagen i området mäktar inte heller med.
”Vi får just nu ett tillfälligt stöd från kommunerna men det saknas en långsiktig lösning, detta hoppas vi ska kunna vara en pusselbit.” Säger Marcus Ståhl. ”Vi är många som älskar fjällen och som har förmånen att nyttja denna fantastiska miljö för lek, rekreation, motion, adrenalinkickar och mängder av familjeaktiviteter. Nu hoppas vi att fler vill bidra till att bevara och utveckla områdets vackra naturtillgångar.”
Hur går det till?
Alla pengar som samlas in kommer investeras i lokal utveckling. På vemdalens hemsida här kan man välja på några olika paket. Det erbjuds bland annat att bli en årlig prenumerant på ett ledkryss. Vill man hellre stötta med ett engångsbelopp går det också bra.
Destination Vemdalen AB är ett icke vinstdrivande bolag som ägs av den lokala näringen. Företaget har i uppdrag att arbeta med destinationsutveckling och marknadsföring av området för att attrahera nya och återkommande gäster.
- Text: Destination Vemdalen
- Foto: Destination Vemdalen
-
Parks and Resorts gör gemensam satsning med First Camp på Skara Sommarland
First Camp förvärvar campingverksamheten på Skara Sommarland och ingår ett långsiktigt samarbete med Parks and Resorts.
-
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt går mot strömmen – kan inte ses på mobilen
Swedish Lapland Visitors Boards valde att bara göra sin nya sajt Care for the Arctic tillgänglig om du använder webbläsaren på en dator.
-
Varberg möter framtidens besökare digitalt och stänger turistinformationen
Besöken till turistinformationen i Brunnsparken har minskat med omkring 80% de senaste 10 åren. En förflyttning görs till en starkare digital närvaro.
-
Skapa inspirerande bilder och illustrationer med AI-verktyget Midjourney
Upptäck kraften i det bildgenererande AI-verktyget Midjourney med Bianca Brandon-Cox i hennes nya blogginlägg för Turismnytt.
-
Liseberg vinner pris vid nöjesparkernas Oscar – THEA Classic Award
Vid en prisceremoni den 16:e Mars fick Liseberg ta emot en THEA Classic Award. Det är tredje gången i prisets 30-åriga historia.
-
Gigantisk donation till Rörstrand Museum i Lidköping
Rörstrand Museum har fått ett erbjudande om att ta emot en gåva som kommer komplettera en del i Lidköpings historia som porslinsstad.
-
Peab planerar en ny satsning i Bara tillsammans med Ästad Vingård och The National
Peab, Ästad Vingård och The National ingår ett gemensamt utvecklingsbolag med planer att utveckla en destination i Bara.
-
Scandic – vinnaren i svenska sömnmästerskapet har korats
Sveriges första rikstäckande sömnmästerskap som arrangerats av Scandic har lockat deltagare från hela landet. Vinnaren har nu korats.
-
Granö Beckasin blir en del av Svenska Turistföreningen
Nu ansluter Granö Beckasin, en framstående aktör inom ekoturism längs Umeälven, sig till Svenska Turistföreningen.
-
Nu inleds rivning- och saneringsarbeten på Liseberg Oceana
Nyligen färdigställde parken och NCC en plan för rivnings- och saneringsarbete på Liseberg Oceana efter branden.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Detta kan besöksnäringen lära sig från Kosta
Härom veckan fick jag (Marcus Ståhl) äran att föreläsa i Kosta på uppdrag av Smålands Turismnäring med Småland Tu...
-
Nya nöjeskryssaren Birka Gotland är helt rätt i tiden
Pandemi, inflation och en orolig omvärld är några exempel på faktorer som påverkat svenskarnas sätt att resa. Nu ...
-
En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home
Föreställ dig världens bästa plats. Tänk dig sedan att den är hotad Här, i den arktiska delen av Sverige, går kli...
-
Vad är på gång hos Kairos Future och hur kan det hjälpa er?
Vi på Turismnytt har frågat Kairos Future hur de kan hjälpa företag, organisationer och destinationer i besöksnär...
-
-
Gästbloggare
-