-
Detta hände på Tillväxtverket 2015
Undrar du vad Tillväxtverket har gjort för besöksnäringen under 2015? Här får du svaren!
Huvuduppgiften
Myndigheten skall skapa förutsättningar för alla typer av företag att starta, växa och bli konkurrenskraftiga.
Under 2015 fokuserade Tillväxtverket på insatser inom internationalisering, digitalisering, tillgång till rätt kompetens och utveckling av affärsmöjligheter.
Besöksnäringen – hetast men också med många utmaningar
Efter att ha summerat 2015 så konstaterar Tillväxtverket att besöksnäringen är den bransch som har störst tillväxtpotential. Man ser en stor potential för Sverige att kunna locka hit fler besökare.
Men det behövs många insatser i form av samordning, samverkan och kunskaps- och kvalitetsutveckling.
Leder strategisk myndighetsgrupp
Tillväxtverket leder en strategisk myndighetsgrupp för dialog och samordning i besöksnäringsfrågor.
I gruppen deltar följande myndigheter och statliga bolag: Business Sweden, Statens fastighetsverk, Jordbruksverket, Naturvårdsverket, Riksantikvarieämbetet, Sjöfartsverket, Skogsstyrelsen, Swedavia, Vinnova, Visit Sweden, Trafikverket och Tillväxtanalys.
Under 2015 hade myndighetsgruppen fyra gemensamma möten inklusive en längre workshop. Tillväxtverket hade också tvåpartsdialoger eller djupintervjuer med samtliga aktörer i gruppen. Allt i syfte att utforma en stabil grund för fortsatt arbete och utveckla gemensamma insatser.
Arbetet resulterade i en strategisk plattform med gemensamma mål och prioriterade utvecklingsområden. I december togs även beslut om tre pilotprojekt, där olika myndigheter har den drivande rollen i arbetet. Tillväxtverket ansvarar för ett av dessa projekt: Kartläggning av besöks- näringen och kompetensförsörjning.
Regional besöksnäringsturné
Under 2015 genomförde Tillväxtverket en besöksnäringsturné tillsammans med Svensk Turism, Svensk Handel, Visita, Visit Sweden och Arena för Tillväxt i samarbete med regionala turismverksamheter. Syftet var att bidra till ökade kunskaper om näringens utvecklingsmöjligheter och behov, att bidra till ökad dialog mellan olika aktörer regionalt samt att fånga upp vilka utmaningar som finns över landet.
Turnén besökte 11 platser under året och 6 möten är inbokade under 2016. I genomsnitt har drygt 100 personer deltagit vid varje möte: lokala och regionala politiker, tjänstemän, finansiärer och företagare. När turnén är klar kommer vi att ta initiativ till dialogmöten i några regioner kring de viktigaste utmaningarna för utveckling av besöksnäringen.
Statistik – ett nödvändigt underlag
En av de viktigaste insatserna för att främja turismföretagande och entreprenörskap är att bidra med relevanta beslutsunderlag och marknadsfakta i form av turismstatistik och undersökningar.
Tillväxtverket har ett särskilt ansvar för den officiella inkvarteringsstatistiken. Statistiken levereras varje månad till de boendeanläggningar som rapporterar data, men finns också tillgänglig i en öppen statistikdatabas. Tillväxtverket publicerar även års- och säsongsvisa sammanställningar baserade på inkvarteringsstatistiken.
Öka kunskapen om de utländska besökarna
För att öka kunskapen om de utländska besökarna genomförde Tillväxtverket en gränsundersökning under 2011–2014 som kallades Inkommande besökare i Sverige (IBIS). Det skedde i form av cirka
20.000 personliga intervjuer årligen vid utresetillfället. Resultatet presenterades under ett seminarium i maj 2015 samt i en rapport.Tillväxtverket gör årligen en sammanställning av viktiga data om turismen i Sverige i publikationen Fakta om svensk turism. Den innehåller bland annat information om den inhemska och den inkommande turismen i Sverige och presenteras i slutet av juni varje år, så även 2015. Under 2015 rapporterades även statistik till EU (Eurostat), United Nations World Tourism Organisation (UNWTO), OECD och European Travel Commission (ETC).
Stora Turismpriset 2015
Tillväxtverket är huvudman för Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism med syfte att främja utvecklingen av kunskap inom svensk turism. Stiftelsen erbjöd varje län att nominera till Stora Turismpriset 2015. Den 20 oktober arrangerades prisceremonin med 15 nominerade länskandidater som belönades med 10.000 kronor var.
WildSweden, som anordnar guidade turer i den svenska naturen, vann och fick 100 000 kronor att användas till kompetenshöjande insatser. Juryns motivering löd: ”Vinnaren är ett föredöme för svensk turismutveckling genom att visa vägen för hur man med små resurser kan samproducera och paketera kunskapsintensiva naturupplevelser. Företaget har nått en hög internationaliseringsgrad med framgångsrika metoder för export. WildSweden bedriver ekoturism hela året i stora delar av landet.”
Priset, stiftelsen och pristagaren uppmärksammades brett och fick stort genomslag i media 2015.
Insatser för landsbygdsutveckling
Under 2015 har Tillväxtverkets insatser inom besöksnäring haft ett ökat fokus på regional tillväxt och landsbygdsutveckling. De medverkade bland annat i flera nationella nätverk, konferenser, mötes- platser och arbetsgrupper kring dessa frågor.
Tillsammans med Naturvårdsverket medfinansierade de ett pilot- projekt i Kosterhavets nationalpark, som syftade till att utveckla och testa en modell för samverkan mellan förvaltare och turism. Projektet drevs av Ekoturismföreningen i samarbete med Kosterhavets nationalpark.
Tillväxtverket har medverkat i uppföljningen av ett av friluftslivsmålen, med Naturvårdsverket som samordnare. Uppföljningen redovisades i en samlad rapport.
Resultatredovisning projekt
2015 var det sista året för projektet Hållbar destinationsutveckling som startade 2012. I det deltog 5 pilotprojekt som alla syftade till hållbar tillväxt för destinationer och utveckling i små och medelstora företag, samt till utveckling av kunskap och modeller som ska kunna tillämpas av andra destinationer. I mars 2015 publicerades rapporten Utveckling av hållbara turistdestinationer, som med pilotprojektet som utgångspunkt analyserar förutsättningarna för destinationsutveckling. Rapporten presenterades för olika målgrupper i många sammanhang under året.Inom ramen för projektet Hållbar destinationsutveckling gjordes en särskild hållbarhetsinsats 2014–2015, för att inspirera till mer konkreta insatser för att stärka kvalitets- och hållbarhetsarbetet i små och med- elstora turism- och upplevelseföretag – i kombination med insatser till destinationerna som helhet. Projektet Hållbar destinationsutveckling avslutas under första kvartalet 2016, med en konferens, en slutrapport till regeringen och en sammanfattning med exempel till besöksnäringen.
Projekt som godkändes för finansiering
Inom det regionala strukturfondsprogrammet Övre Norrland beviljades medel till flera projekt som främjar entreprenörers tillväxtvilja inom digitalisering och grön tillväxt. Ett exempel är projektet Destination Capacity Building Swedish Lapland.
Källa: Tillväxtverket
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Tillväxtverket
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg och positivt omdöme som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekon...
-
-
Gästbloggare
-