torsdag 10 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Myndighet som stödjer utvecklingen av Sverige
    2016-04-06 12:54

    Detta hände på Tillväxtverket 2015

    Undrar du vad Tillväxtverket har gjort för besöksnäringen under 2015? Här får du svaren!

    Huvuduppgiften

    Myndigheten skall skapa förutsättningar för alla typer av företag att starta, växa och bli konkurrenskraftiga.

    Under 2015 fokuserade Tillväxtverket på insatser inom internationalisering, digitalisering, tillgång till rätt kompetens och utveckling av affärsmöjligheter.

    Besöksnäringen – hetast men också med många utmaningar

    Efter att ha summerat 2015 så konstaterar Tillväxtverket att besöksnäringen är den bransch som har störst tillväxtpotential. Man ser en stor potential för Sverige att kunna locka hit fler besökare.

    Men det behövs många insatser i form av samordning, samverkan och kunskaps- och kvalitetsutveckling.

    Leder strategisk myndighetsgrupp

    Tillväxtverket leder en strategisk myndighetsgrupp för dialog och samordning i besöksnäringsfrågor.

    I gruppen deltar följande myndigheter och statliga bolag: Business Sweden, Statens fastighetsverk, Jordbruksverket, Naturvårdsverket, Riksantikvarieämbetet, Sjöfartsverket, Skogsstyrelsen, Swedavia, Vinnova, Visit Sweden, Trafikverket och Tillväxtanalys.

    Under 2015 hade myndighetsgruppen fyra gemensamma möten inklusive en längre workshop. Tillväxtverket hade också tvåpartsdialoger eller djupintervjuer med samtliga aktörer i gruppen. Allt i syfte att utforma en stabil grund för fortsatt arbete och utveckla gemensamma insatser.

    Arbetet resulterade i en strategisk plattform med gemensamma mål och prioriterade utvecklingsområden. I december togs även beslut om tre pilotprojekt, där olika myndigheter har den drivande rollen i arbetet. Tillväxtverket ansvarar för ett av dessa projekt: Kartläggning av besöks- näringen och kompetensförsörjning.

    Regional besöksnäringsturné

    Under 2015 genomförde Tillväxtverket en besöksnäringsturné tillsammans med Svensk Turism, Svensk Handel, Visita, Visit Sweden och Arena för Tillväxt i samarbete med regionala turismverksamheter. Syftet var att bidra till ökade kunskaper om näringens utvecklingsmöjligheter och behov, att bidra till ökad dialog mellan olika aktörer regionalt samt att fånga upp vilka utmaningar som finns över landet.

    Turnén besökte 11 platser under året och 6 möten är inbokade under 2016. I genomsnitt har drygt 100 personer deltagit vid varje möte: lokala och regionala politiker, tjänstemän, finansiärer och företagare. När turnén är klar kommer vi att ta initiativ till dialogmöten i några regioner kring de viktigaste utmaningarna för utveckling av besöksnäringen.

    Statistik – ett nödvändigt underlag

    En av de viktigaste insatserna för att främja turismföretagande och entreprenörskap är att bidra med relevanta beslutsunderlag och marknadsfakta i form av turismstatistik och undersökningar.

    Tillväxtverket har ett särskilt ansvar för den officiella inkvarteringsstatistiken. Statistiken levereras varje månad till de boendeanläggningar som rapporterar data, men finns också tillgänglig i en öppen statistikdatabas. Tillväxtverket publicerar även års- och säsongsvisa sammanställningar baserade på inkvarteringsstatistiken.

    Öka kunskapen om de utländska besökarna

    För att öka kunskapen om de utländska besökarna genomförde Tillväxtverket en gränsundersökning under 2011–2014 som kallades Inkommande besökare i Sverige (IBIS). Det skedde i form av cirka
    20.000 personliga intervjuer årligen vid utresetillfället. Resultatet presenterades under ett seminarium i maj 2015 samt i en rapport.

    Tillväxtverket gör årligen en sammanställning av viktiga data om turismen i Sverige i publikationen Fakta om svensk turism. Den innehåller bland annat information om den inhemska och den inkommande turismen i Sverige och presenteras i slutet av juni varje år, så även 2015. Under 2015 rapporterades även statistik till EU (Eurostat), United Nations World Tourism Organisation (UNWTO), OECD och European Travel Commission (ETC).

    Stora Turismpriset 2015

    Tillväxtverket är huvudman för Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism med syfte att främja utvecklingen av kunskap inom svensk turism. Stiftelsen erbjöd varje län att nominera till Stora Turismpriset 2015. Den 20 oktober arrangerades prisceremonin med 15 nominerade länskandidater som belönades med 10.000 kronor var.

    WildSweden, som anordnar guidade turer i den svenska naturen, vann och fick 100 000 kronor att användas till kompetenshöjande insatser. Juryns motivering löd: ”Vinnaren är ett föredöme för svensk turismutveckling genom att visa vägen för hur man med små resurser kan samproducera och paketera kunskapsintensiva naturupplevelser. Företaget har nått en hög internationaliseringsgrad med framgångsrika metoder för export. WildSweden bedriver ekoturism hela året i stora delar av landet.”

    Priset, stiftelsen och pristagaren uppmärksammades brett och fick stort genomslag i media 2015.

    Insatser för landsbygdsutveckling

    Under 2015 har Tillväxtverkets insatser inom besöksnäring haft ett ökat fokus på regional tillväxt och landsbygdsutveckling. De medverkade bland annat i flera nationella nätverk, konferenser, mötes- platser och arbetsgrupper kring dessa frågor.

    Tillsammans med Naturvårdsverket medfinansierade de ett pilot- projekt i Kosterhavets nationalpark, som syftade till att utveckla och testa en modell för samverkan mellan förvaltare och turism. Projektet drevs av Ekoturismföreningen i samarbete med Kosterhavets nationalpark.

    Tillväxtverket har medverkat i uppföljningen av ett av friluftslivsmålen, med Naturvårdsverket som samordnare. Uppföljningen redovisades i en samlad rapport.

    Resultatredovisning projekt

    2015 var det sista året för projektet Hållbar destinationsutveckling som startade 2012. I det deltog 5 pilotprojekt som alla syftade till hållbar tillväxt för destinationer och utveckling i små och medelstora företag, samt till utveckling av kunskap och modeller som ska kunna tillämpas av andra destinationer. I mars 2015 publicerades rapporten Utveckling av hållbara turistdestinationer, som med pilotprojektet som utgångspunkt analyserar förutsättningarna för destinationsutveckling. Rapporten presenterades för olika målgrupper i många sammanhang under året.

    Inom ramen för projektet Hållbar destinationsutveckling gjordes en särskild hållbarhetsinsats 2014–2015, för att inspirera till mer konkreta insatser för att stärka kvalitets- och hållbarhetsarbetet i små och med- elstora turism- och upplevelseföretag – i kombination med insatser till destinationerna som helhet. Projektet Hållbar destinationsutveckling avslutas under första kvartalet 2016, med en konferens, en slutrapport till regeringen och en sammanfattning med exempel till besöksnäringen.

    Projekt som godkändes för finansiering

    Inom det regionala strukturfondsprogrammet Övre Norrland beviljades medel till flera projekt som främjar entreprenörers tillväxtvilja inom digitalisering och grön tillväxt. Ett exempel är projektet Destination Capacity Building Swedish Lapland.

     

    Källa: Tillväxtverket

     

    • Text: Maria Lindqvist
    • Foto: Tillväxtverket
    Tweet
  • Off Grid Fine Dining
    2025-07-07 05:48

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

    Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet

  • Almedalen 2025 - Donners plats
    2025-07-07 05:05

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2

    Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...

  • Nu söker Destination Läckö-Kinnekulle två nya kollegor - en operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
    2025-07-07 00:58

    Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare

    Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.

  • Projektet Norrbottniska smakvägar – för en stärkt matdestination.
    2025-07-07 00:49

    Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer

    Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.

  • Genom bilder på boendemöjligheter vill kampanjen få fler att upptäcka livet i Katrineholm.
    2025-07-07 00:44

    Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen

    I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.

  • Stockholm får ett mycket positivt omdöme som värdstad för Ishockey-VM.
    2025-07-05 01:50

    Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm

    Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.

  • Kollage för reseguider Hitta ditt Järvsö.
    2025-07-05 01:44

    Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö

    Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.

  • The Crane Hotel kommer att ligga intill Aktivitetsfabriken i Hudiksvall.
    2025-07-05 01:39

    The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall

    Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.

  • Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan. Bakom utbildningen står YH Akademin.
    2025-07-05 01:33

    Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus

    Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.

  • Var idén om ett OS i Göteborg det som startade utvecklingen mot den evenemangsstad vi ser idag?
    2025-07-05 01:13

    Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden

    Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag

  • Veckans profil

    Madelaine Pettersson, Spritmuseum

    Madelaine Pettersson

    Spritmuseums kommersiella chef

    Om produktutveckling och att skapa ett levande museum

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-07-02 23:45

      Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara

      I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...

    • 2025-07-05 01:33

      Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus

      Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...

    • 2025-07-05 01:39

      The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall

      Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...

    • 2025-07-05 01:50

      Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm

      Stockholm får högt betyg och positivt omdöme som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekon...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet