-
Digitalisering och trygghet fokus på ITB Berlin 2017
Den stora resemässan ITB i Berlin är över för i år. På ITB, den 8 till 12 mars, möttes 10.000 utställare från nästan alla världens länder med reseköpare. Förra året gjordes affärer för 7 miljarder EUR under mässan, i år väntas siffran bli ännu högre, uppger man från arrangörens håll.
I fokus var trygghet, digitalisering och artificiell intelligens (AI).
Visit Stockholm satsar på trygghet och säkerhet
På Visit Stockholm håller man på att ta fram en planering för projekt inom trygghet och säkerhet. Man har träffat andra besöksnäringschefer i Europa och i New York för att ta del av både kunskap och erfarenhet.När det gäller digitalisering har Visit Stockholm tillsammans med andra aktörer inom besöksnäringen startat ett projekt som har till syfte att förbättra besökarens digitala upplevelse av Stockholm. Projektet är i startgroparna och kommer att pågå i två år.
Forskarna är viktiga när det gäller artificiell intelligens. Utan de kommer inte besöksnäringen att lyckas med sin utveckling anser Visit Stockholm.
Swedish Lapland lanserade livsstilsmagasin på tyska
Under ITB Berlin lanserade Swedish Lapland sitt första livsstilsmagasin på tyska.Anna Andersson, som är ansvarig för tysktalande marknad för Swedish Lapland Visitors Board, berättar om intresset som magasinet och Swedish Lapland skapar:
”- I går blev jag intervjuad om magasinet av Clemens Glade för mässans egen tv-kanal. De researrangörer jag träffar här är alla imponerade. En turoperatör jag träffade beställde magasinet för att skicka ut till alla sina kunder som bokat resor till Sverige. Man tycker att vi har skapat ett magasin som inspirerar och väcker intresse”.
I magasinet samsas berättelser från Sorsele till Riksgränsen, från världsarvet Gammelstad till världsarvet Laponia, från adrenalinstinna äventyr till mathantverk – från Swedish Laplands alla årstider. Magasinet kommer att skickas hem till 5.000 NORR-prenumeranter (en tysk livsstilstidning som är nischad på Skandinavien), vara tillgängligt på resebyråer och sportaffärer i Tyskland. Magasinet skapas i samarbete mellan lokala och regionala kommunikatörer i syfte att marknadsföra destinationen Swedish Lapland och dess små och medelstora besöksnäringsföretag.
Med sig på mässan hade Anna också lokala destinationer och företag.
”- Många första kontakter mellan researrangörer och företagare i Swedish Lapland etableras genom bokade möten under ITB. Genom samverkan gör vi det möjligt för fler företag att delta, och de som inte själva kan vara här får draghjälp av oss på plats”, avslutar Anna.
Deltagandet på mässan och arbetet med magasinet The Arctic Lifestyle Magazine är en del av projektet Destination Capacity Building in Swedish Lapland.
Källa: Visit Stockholm, Swedish Lapland
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Swedish Lapland
-
Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?
Från årsskiftet införs nya regler - Om du undrar om och hur du påverkas finns svaren här
-
Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare
Trots alla positiva effekter som svensk camping ger ser Camping nätverket i Riksdagen, HRF, SCR och First Camp hinder som skapats i onödan.
-
Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige
Festivalen går nu in på sitt femte år på Djurgården i Stockholm och tar samtidigt ett strategiskt kliv framåt
-
Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar
Nu gör Stena Line, SkiStar och Sembo det lättare för danskar att resa till Sverige under vintern genom att lansera skidsemesterlösningar.
-
Supersatsningen mitt under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl
Mitt i pandemin valde ledningen för Hotel Kung Carl att expandera genom att överta hörnlokalen mot Stureplan
-
Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott
Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig har visats i Sverige ”Modern Guru and the Path to Artificial Happiness"
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse
-
Destination Jönköping lanserar julkalender som berättar historia
Den 1 december lanserar Destination Jönköping julkalendern ”24 Ping till jul”, en micropodd med historiska berättelser om Jönköping.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Nöjesparker och upplevelseföretag/skidanläggningar
-
Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas
Den 26 november samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på Länsresidenset.
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sänkt moms på livsmedel – Hur hanterar och redovisar man det
En tillfällig sänkning livsmedelsmomsen påverkar både prissättning och erbjudanden Regeringen fö...
-
Norrköping blir Vinterköping igen – här är årets program
Snart är det första advent och Industrilandskapet i Norrköping kommer återigen vinterpyntas och fyllas med roliga...
-
Öresundslinjen vill skapa en grön korridor
Med konverteringen av den tredje färjan till batteridrift fortsätter Öresundslinjen sin ambition att skapa en grö...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Evene...
-
-
Gästbloggare
-

