-
Vad kommer efter InfoPoints – Framtidens besöksservice
Runt om i Sverige har vi nu ett stort antal InfoPoints och frågan är om vi någonsin tidigare haft så många dedikerade instanser där gäster kan få information om lokalt utbud?
Men, om man tänker framåt. Hur kommer Sveriges värdskap att se ut?
Sveriges värdskap – ett personligt värdskap
Turistinformation centers i Sverige tillsammans med InfoPoints är en stor del av Sveriges värdskap. Våra gäster kan idag få en stor del av sitt informationsbehov från nätet – men det kommer alltid att finnas ett behov av en ”mänsklig utväg” för de frågor som inte finns besvarade/går att besvara via nätet.
I takt med ökad digitalisering blir det personliga mötet något exklusivt och mer lyxigt. Kanske så lyxigt att framtidens besökare är beredda att betala för det.
Greeters är en form för personligt värdskap där lokalbefolkning informerar och även tar med besökare för att visa upp sin hemort för en personlig upplevelse.
Det digitala är inte gratis
Det kan kännas lockande för kommuner i Sverige att tro att de gör besparingar med att digitalisera sin besöksservice. I själva verket kostar en bra digitaliserad besöksservice minst lika mycket som en fysisk. Då den behöver täcka upp större delar av informationsbehovet och kompletteras med en chat eller annan online svarsservice.
InfoPoints behöver stöttning för att fungera på bästa sätt och kommuner som stänger sina fysiska turistinformation centers behöver ha en dedikerad coach (eller flera) för sina InfoPoints för att få bästa effekt.
AI är ett alternativ för att svara på vanligt förekommande frågor. I dagsläget är dock en bra AI-tjänst uppbyggd för självuppgradering av svar för kostsamt för de flesta kommuner i Sverige.
Ökad specialisering
Alternativet kan vara att stora aktörer istället tar över Sveriges besöksservice med styrd information till egna produkter och tjänster.
En ökad specialisering ses i framtiden bland landets kommuner. Alla kommuner i Sverige behöver inte vara inriktade mot besöksnäring. Men det finns olika sätt att lösa det personliga värdskapet på. Huvudsaken är att värdskapet tas på allvar. Alla förutsättningar bör utredas innan beslutet tas kring vilken typ av besöksservice kommunen ska ha.
För en kommun fungerar den traditionella turistinformationen väl och för en annan är bästa lösningen att använda enbart InfoPoints och ett team som ser till att medarbetarna känner trygghet i sin roll. För en tredje kommun är ett Visitor Center med utställningar som visar kommunens utbud en bättre idé.
Exempel på besöksservice
Läs exempel på lösningar kring besöksservice via studieresor inom Jämtland Härjedalen Turism och projektet Framtidens besöksservice.
Från gårdagens turistbyrå – Sveriges besöksservice specialiseras. Läs här
Sundsvalls turistcenter / Visitor Center Stenstan & Södertäljebyrån TI. Läs här
Besöksservice i Destination Höga Kusten. Läs här
Besöksservice längs Vildmarksvägen i Jämtland. Läs här
- Text: Anne Adsten/Jämtland Härjedalen Turism
- Foto: Kenneth Grym
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
-
Gästbloggare
-