-
Vad kommer efter InfoPoints – Framtidens besöksservice
Runt om i Sverige har vi nu ett stort antal InfoPoints och frågan är om vi någonsin tidigare haft så många dedikerade instanser där gäster kan få information om lokalt utbud?
Men, om man tänker framåt. Hur kommer Sveriges värdskap att se ut?
Sveriges värdskap – ett personligt värdskap
Turistinformation centers i Sverige tillsammans med InfoPoints är en stor del av Sveriges värdskap. Våra gäster kan idag få en stor del av sitt informationsbehov från nätet – men det kommer alltid att finnas ett behov av en ”mänsklig utväg” för de frågor som inte finns besvarade/går att besvara via nätet.
I takt med ökad digitalisering blir det personliga mötet något exklusivt och mer lyxigt. Kanske så lyxigt att framtidens besökare är beredda att betala för det.
Greeters är en form för personligt värdskap där lokalbefolkning informerar och även tar med besökare för att visa upp sin hemort för en personlig upplevelse.
Det digitala är inte gratis
Det kan kännas lockande för kommuner i Sverige att tro att de gör besparingar med att digitalisera sin besöksservice. I själva verket kostar en bra digitaliserad besöksservice minst lika mycket som en fysisk. Då den behöver täcka upp större delar av informationsbehovet och kompletteras med en chat eller annan online svarsservice.
InfoPoints behöver stöttning för att fungera på bästa sätt och kommuner som stänger sina fysiska turistinformation centers behöver ha en dedikerad coach (eller flera) för sina InfoPoints för att få bästa effekt.
AI är ett alternativ för att svara på vanligt förekommande frågor. I dagsläget är dock en bra AI-tjänst uppbyggd för självuppgradering av svar för kostsamt för de flesta kommuner i Sverige.
Ökad specialisering
Alternativet kan vara att stora aktörer istället tar över Sveriges besöksservice med styrd information till egna produkter och tjänster.
En ökad specialisering ses i framtiden bland landets kommuner. Alla kommuner i Sverige behöver inte vara inriktade mot besöksnäring. Men det finns olika sätt att lösa det personliga värdskapet på. Huvudsaken är att värdskapet tas på allvar. Alla förutsättningar bör utredas innan beslutet tas kring vilken typ av besöksservice kommunen ska ha.
För en kommun fungerar den traditionella turistinformationen väl och för en annan är bästa lösningen att använda enbart InfoPoints och ett team som ser till att medarbetarna känner trygghet i sin roll. För en tredje kommun är ett Visitor Center med utställningar som visar kommunens utbud en bättre idé.
Exempel på besöksservice
Läs exempel på lösningar kring besöksservice via studieresor inom Jämtland Härjedalen Turism och projektet Framtidens besöksservice.
Från gårdagens turistbyrå – Sveriges besöksservice specialiseras. Läs här
Sundsvalls turistcenter / Visitor Center Stenstan & Södertäljebyrån TI. Läs här
Besöksservice i Destination Höga Kusten. Läs här
Besöksservice längs Vildmarksvägen i Jämtland. Läs här
- Text: Anne Adsten/Jämtland Härjedalen Turism
- Foto: Kenneth Grym
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
-
Gästbloggare
-