-
Elbilsladdning som tjänst och erbjudande – ny intäkt för besöksnäringen
I takt med att elbilarna ökar snabbt i Sverige behöver många företag se över sin tillgänglighet för de laddbara fordonen. I december var elbilsandelen uppe på 40% vilket säger en del om vart elbilsparken är på väg. Behovet av tillgång till laddning ökar och under semestern kommer sannolikt många att få känna på köer till allt för få laddstationer. För företag inom besöksnäringen som tänker långsiktigt kan laddsystemet ge trippel positiv effekt.
En ny sanning kommer att uppdagas för besöksnäringen, nämligen att gäster som anländer med elbil kommer att behöva tillgång till laddning. Detta gäller oavsett om det är en camping, skidbacke, nöjespark eller ett hotell. Men det handlar inte bara om tillgång till laddning. I takt med att antalet elbilar växer, ökar också nyttjandegraden av laddstationerna. För att inte riskera att bli stående utan laddning, eller behöva stå i laddkö, vill elbilsägaren gärna ha möjlighet att boka laddning redan innan besöket. Aktörer inom besöksnäringen som campingplatser, nöjesfält och stora svenska fjällanläggningar har mycket att vinna på att erbjuda reservation av laddstationer redan vid bokningen av sitt rum eller besök. Genom att se laddning som en del av totalupplevelsen, kan besöksnäringen inte bara tillhandahålla en nödvändig tjänst utan dessutom få nöjdare gäster och en ytterligare intäkt.
– Att åka till fjällen eller campingen utan att veta om det går att ladda sitt fordon kommer att begränsa elbilsbesökarna. Kommer jag kunna ladda min bil när jag kommer till anläggningen och kan jag ta mig därifrån? I fjällvärlden har vi också ytterligare en parameter, eftersom batterierna snabbare dräneras i låga temperaturer. Det innebär tätare laddningsintervall och således högre tryck på laddanläggningen, berättar Jon Faglöv, Sales & market director för e-mobility på DEFA.
Besöksnäringsföretagen behöver se över hur de kan integrera elbilsladdning i sitt koncept och på så sätt tillfredsställa den allt större skaran elbilsförare. Då räcker det inte med att placera ut en laddstation utan man behöver långsiktigt fundera hur laddanläggningen kan bli en del av upplevelsen och hur investeringen kan finansieras.
Exempelvis kan det handla om att gästen kan reservera sin laddning i samband med att bokningen sker och då få förmånliga erbjudanden. Rikstäckande kedjor kan knyta kunder närmare genom att erbjuda fördelaktiga laddpaket i anslutning till sina anläggningar över hela landet, och erbjuda förmånlig laddning för gästerna på vägen till resmålet. Större besöksmål kan erbjuda attraktiva resepaket där laddning ingår både i boendemiljön och i upplevelseanläggningarna. På campingen räcker det inte enbart med el till husvagnen utan nu måste även elbilen laddas. Detta är helt grundläggande för att elbilsföraren ska kunna besöka campingen.
För att kunna erbjuda laddning som en fördelaktig tjänst och som en förmån, måste hanteringen och betalningen vara enkel utan resurskrävande administration. Både för anläggningsägaren och för elbilsägaren.
– Vi har en lösning i administrationssystemet CloudCharge som är öppen, skalbar och kan hjälpa företag inom besöksnäring att få ett extra intäktsflöde samtidigt som de får en större kundnöjdhet. Alla företag som har tillgång till parkeringsplatser och en kundgrupp som har bil kan bygga en laddanläggning med möjlighet att tjäna pengar samtidigt som det genererar ett stort mervärde för besökaren. Våra kunder kan bygga sin egen “bensinmack” där kundförmåner, erbjudanden och andra fördelar byggs in, och kunder kan med tillförsikt ta elbilen till besöksmålet, säger Jon Faglöv. Elbilsägare kan enkelt hantera all sin laddning via en smidig app.
Elbilsladdning bör ses som ett nytt affärsområde som snabbt kan generera betydande förtjänst samtidigt som det ger ökad kundnöjdhet.
– Ett exempel är ett känt hotell i Norge som investerade i ett antal av våra laddstationer. Innan investeringen hade de en parkeringsplats som genererade noll i intäkt. Vi gjorde en mätning på den laddpunkt som hade den högsta intäkten under året och kunde se att enbart den laddpunkten generade en årlig intäkt på närmare 40 000 kronor, berättar Jon Faglöv.
Satsningen på elbilsladdning är också i linje med många svenska företags ökade fokus på hållbarhets- och miljöfrågor. Att erbjuda elbilsladdning är en enkel åtgärd, som bidrar till att minska den miljöbelastning som besöksnäringen bidrar till. Om företag i besöksnäringen planerar elbilsladdning som en del av sitt erbjudande, får man trippel positiv effekt; ökad förtjänst, nöjdare kunder och en bättre närmiljö.
DEFA erbjuder kompletta system för elbilsladdning, med laddstationer, laddkablar, lastbalanseringslösningar samt betal- och administrationssystem. Vi planerar, projekterar och skräddarsyr ditt laddsystem tillsammans med dig, efter ditt behov.
- Text: DEFA
- Foto: DEFA
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-