-
ESS Groups kommande destination JIMMY’Z blir JACY’Z Hotel & Resort
I november slår Ess Group upp sin 11:e hotelldestination JIMMYZ i Göteborg. Nu byter destinationen namn och blir istället JACY’Z.
Har hotellets VD Jimmy Olsson bytt namn till Jacy? Var JIMMY’Z bara ett arbetsnamn? Rör det sig helt enkelt om en raffinerad PR-kupp för att få uppmärksamhet? Inget av det. Svaret är mycket mer odramatiskt än så.
”Vi blev nyligen kontaktade av ett företag utomlands som uppmärksammat oss på att de har varumärkesskyddat namnet JIMMY’Z. Vi har fört en vänlig dialog med dem och försökt hitta ett sätt att samexistera, men vi kommer inte i mål. Deras önskan är att vi byter namn, något vi förstår och respekterar.” Säger Jimmy Olsson, VD på Jacy’z Hotel & Resort.
Innehållet ska vara i fokus, inte namnet
Processen med att byta namn till Jacy’z har redan startat och teamet arbetar nu för fullt med att meddela alla företag som valt att lägga sina möten här, alla medarbetare och privatgästerna som förväntansfullt väntar på att få uppleva hotellet.
Konceptet som Jacy’z erbjuder är helt oförändrat. 233 rum som bjuder på flera olika restaurang- och barkoncept, en pool club 100 meter upp i luften, en stor mötesanläggning, takterrass och en massa aktiviteter såsom biljardbord, pingpong, blomsterbutiker och golfsimulatorer.
”Ett bra namn är så klart viktigt och det var smickrande för mig att ägarna tyckte att mitt namn var passande för en sådan här spektakulär destination. Men det är ju erbjudandet och innehållet som ska vara i fokus, inte namnet.” Fortsätter Jimmy Olsson.
Upplevelsen på destinationen är oförändrad
Destinationen tar plats i den 28 våningar höga skyskrapa som byggs mitt i Göteborg. 14 av våningarna kommer att bli Jacy’z Hotel & Resort, resterande våningar blir kontor. Byggnaden har fått mycket uppmärksamhet för sin design och beskrivs redan i dag som ett nytt landmärke för staden Göteborg.
”Fokus för oss just nu är att kommunicera nyheten till alla de gäster som redan bokat. Upplevelsen på destinationen är helt oförändrad, bara namnet är nytt, men vi känner ändå att vi behöver höra av oss och berätta det. Det blir en hel del samtal att ringa då vi redan nu, främst på mötes- och eventsidan, har bra beläggning. Vi är väldigt glada att så många redan valt oss, så att ringa ett extra samtal känns nästan bara roligt.”
Jacy’z Hotel & Resort i Göteborg öppnar den 1:a november och är en upplevelsefokuserad destination.
”Vi får väl se om jag byter namn till Jacy nu, trots allt lite mer internationellt gångbart.” Avslutar Jimmy Olsson med ett leende på läpparna.
- Text: ESS Group
- Foto: ESS Group
-
Sveriges Landskapsmåltider gästspelar under Nationaldagen på Skansen
Sju kockar från olika landskap kommer till Skansen för att tillaga och servera smakprov av Sveriges Landskapsmåltider
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 22 2023
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 22 med mest under rubrikerna Destination, Boende, Evenemang och Hållbarhet
-
Ny efterfrågad utbildning för gastronomiledare startas på YrkesAkademin
Efter analys av vad branschen behöver startas "Gastronomiledare – framtidens mat & protein" på YrkesAkademin Yrkeshögskola.
-
Pandemieffekten i skärgården utraderad men uthålliga satsningar lönar sig
Siffrorna för 2022 visar en nedgång i antalet besökare i skärgården. Dock ser man en ökning för de som satsat på aktiviteter året runt.
-
Tillväxtverket – arbetsmarknadskunskap ska locka fler till besöksnäringen
Besöksnäringen behöver bli bättre på att attrahera personal. Arbetsmarknadskunskap i skolan ska hjälpa kompetensförsörjningen.
-
Lyckad insats för projektet Hållbar besöksnäring i Örebro län
Region Örebro län har arbetat med besöksnäringen för att belysa olika behov. Nu har resultatet av projektet presenterats.
-
Trollhättan nominerades som ”City of Film” i Cannes
Trollhättan är en av fyra städer i världen som blev nominerade att ta hem utmärkelsen ”City of Film” under filmfestivalen i Cannes.
-
Stockholm flörtar med Finland – ny kampanj ska locka fler finländare
Nu lanseras "Fall in Love With Stockholm (Again)". Kampanjen ska inspirera finländare att upptäcka den svenska huvudstaden.
-
Nature’s Best Sweden – nu del av globalt erkänd kvalitetsmärkning
Nature's Best Sweden har erkänts enligt GSTC standard för natur- och kulturupplevelser enligt internationella kriterier för hållbar turism.
-
Nordic Choice Hotels blir Strawberry och intar reselivsbranschen
Nu har Strawberry lanserats. Nordic Choice Hotels byter namn och positionerar sig som en utmanare och rebell inom reselivsbranschen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
-
Senaste nyhetsbrevet, 16 maj 2023
-
Lyssna på det inspelade webbinariet: Hållbar tillväxt genom samverkan och partnerskap (56 minuter)
-
Följ med och träffa kvalitetssäkrade internationella researrangörer i Storbritannien!
-
Följ med och träffa kvalitetssäkrade internationella researrangörer i Kina och Indien!
-
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring med mest om Destination, Boende och Evenemang. Destination N...
-
Nordic Choice Hotels blir Strawberry och intar reselivsbranschen
Nu har Strawberry lanserats. Nordens främsta hotellkoncern, Nordic Choice Hotels, byter namn och...
-
Så kan du nyttja Telia Crowd Insights för att skapa databaserade insikter
Som ni vet vid det här laget så är jag ett stort fan av mätbara resultat och databaserade insikter:) Jag har unde...
-
Friends of Fridays – ny akademi med fokus på micro learning
Vill du utvecklas och växa både som person och företagare? Behöver du stöttning i olika frågor? Är du i behov av ...
-
-
Gästbloggare
-