-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat några invändningar mot Sveriges förslag på införande av gårdsförsäljning. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning av alkoholdrycker börja gälla från och med den 1 juni 2025.
”De skånska mikrobryggerier, likt den vi besökte i Vittsjö är perfekta exempel på vad vi vill uppnå. Besökare får inte bara en fantastisk matupplevelse utan även möjligheten att köpa med sig en bit av Skåne hem.” Säger Martin Hallander (KD) som besökte Vittsjö Vingård i somras.
Öppnar nya möjligheter för småskaliga producenter
EU-kommissionen, som övervakar att EU:s gemensamma regler efterlevs, har inte lämnat några synpunkter på regeringens förslag. Därmed kan regeringen gå vidare med sina planer för gårdsförsäljning. Socialminister Jakob Forssmed uppger att regeringen kommer lämna sin proposition till riksdagen för behandling den 21 januari.
Enligt Sara Sundquist, näringspolitisk expert på Livsmedelsföretagen, är det här ett historiskt besked som kommer att stärka den svenska dryckesbranschen och öppna nya möjligheter för landets småskaliga producenter av sprit, öl, vin, cider och andra hantverksdrycker.
”Det här är en milstolpe för dryckesbranschen och för svensk livsmedelsproduktion. Gårdsförsäljning kommer inte bara gynna producenterna utan också bidra till ökad turism, landsbygdsutveckling och fler arbetstillfällen. Nu kan våra medlemmar som omfattas av gårdsförsäljning äntligen börja förbereda sig på riktigt.” Säger Sara Sundquist.
Fokuset ligger på att stärka upplevelser och turism
Med den nya lagstiftningen kan svenska producenter sälja sina produkter direkt till konsumenter i anslutning till sina produktionsanläggningar, under förutsättning att det sker vid ett arrangerat besök. Detta knyter gårdsförsäljningen till besöksnäringen och innebär att fokus ligger på att stärka upplevelser och turism.
”Regeringens förslag om gårdsförsäljning innehåller en hel del onödiga begränsningar, inte minst vad gäller produktionsvolymer. Men det är ändå ett glädjande och efterlängtat steg som nu tas. Besökare ska självklart kunna ta med sig en souvenir hem från producentbesöket. Samtidigt som producenterna kan stärka sina varumärken och utveckla sin verksamhet. Från och med den 1 juni blir Sverige lite friare, lite roligare och lite mer som övriga Europa.” Avslutar Sara Sundquist.
Fakta om gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker
Regeringen vill att småskalig försäljning av alkoholhaltiga drycker införs den 1 juni.
◆ Vid varje enskilt tillfälle ska en kund få köpa upp till 0,7 liter sprit samt tre liter vardera av vin, starköl och andra jästa drycker.
◆ Runt 600 bryggerier, destillerier och vingårdar berörs av förslaget.
◆ Villkoret för att kunna sälja är att tillverkarens årsproduktion inte överstiger 75 000 liter spritdrycker, 400 000 liter jästa alkoholdrycker med upp till 10 volymprocent alkohol och 200 000 liter jästa alkoholdrycker med mer än 10 volymprocent alkohol.
◆ För vintillverkare gäller dessutom att vinet måste framställas av druvor från gårdens egna odlingar.
- Text: Livsmedelsföretagen & Kristdemokraterna Region Skåne
- Foto: Livsmedelsföretagen
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-