-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat några invändningar mot Sveriges förslag på införande av gårdsförsäljning. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning av alkoholdrycker börja gälla från och med den 1 juni 2025.
”De skånska mikrobryggerier, likt den vi besökte i Vittsjö är perfekta exempel på vad vi vill uppnå. Besökare får inte bara en fantastisk matupplevelse utan även möjligheten att köpa med sig en bit av Skåne hem.” Säger Martin Hallander (KD) som besökte Vittsjö Vingård i somras.
Öppnar nya möjligheter för småskaliga producenter
EU-kommissionen, som övervakar att EU:s gemensamma regler efterlevs, har inte lämnat några synpunkter på regeringens förslag. Därmed kan regeringen gå vidare med sina planer för gårdsförsäljning. Socialminister Jakob Forssmed uppger att regeringen kommer lämna sin proposition till riksdagen för behandling den 21 januari.
Enligt Sara Sundquist, näringspolitisk expert på Livsmedelsföretagen, är det här ett historiskt besked som kommer att stärka den svenska dryckesbranschen och öppna nya möjligheter för landets småskaliga producenter av sprit, öl, vin, cider och andra hantverksdrycker.
”Det här är en milstolpe för dryckesbranschen och för svensk livsmedelsproduktion. Gårdsförsäljning kommer inte bara gynna producenterna utan också bidra till ökad turism, landsbygdsutveckling och fler arbetstillfällen. Nu kan våra medlemmar som omfattas av gårdsförsäljning äntligen börja förbereda sig på riktigt.” Säger Sara Sundquist.
Fokuset ligger på att stärka upplevelser och turism
Med den nya lagstiftningen kan svenska producenter sälja sina produkter direkt till konsumenter i anslutning till sina produktionsanläggningar, under förutsättning att det sker vid ett arrangerat besök. Detta knyter gårdsförsäljningen till besöksnäringen och innebär att fokus ligger på att stärka upplevelser och turism.
”Regeringens förslag om gårdsförsäljning innehåller en hel del onödiga begränsningar, inte minst vad gäller produktionsvolymer. Men det är ändå ett glädjande och efterlängtat steg som nu tas. Besökare ska självklart kunna ta med sig en souvenir hem från producentbesöket. Samtidigt som producenterna kan stärka sina varumärken och utveckla sin verksamhet. Från och med den 1 juni blir Sverige lite friare, lite roligare och lite mer som övriga Europa.” Avslutar Sara Sundquist.
Fakta om gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker
Regeringen vill att småskalig försäljning av alkoholhaltiga drycker införs den 1 juni.
◆ Vid varje enskilt tillfälle ska en kund få köpa upp till 0,7 liter sprit samt tre liter vardera av vin, starköl och andra jästa drycker.
◆ Runt 600 bryggerier, destillerier och vingårdar berörs av förslaget.
◆ Villkoret för att kunna sälja är att tillverkarens årsproduktion inte överstiger 75 000 liter spritdrycker, 400 000 liter jästa alkoholdrycker med upp till 10 volymprocent alkohol och 200 000 liter jästa alkoholdrycker med mer än 10 volymprocent alkohol.
◆ För vintillverkare gäller dessutom att vinet måste framställas av druvor från gårdens egna odlingar.
- Text: Livsmedelsföretagen & Kristdemokraterna Region Skåne
- Foto: Livsmedelsföretagen
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
Mest under Destination och Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Evenemang, men även Museer/Utställningar, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
Förutsättningarna när gårdsförsäljning av alkoholdrycker är på plats
Visita listar de ganska tuffa villkoren för att man ska få bedriva gårdsförsäljning av alkohol från 1 juni
-
Swedish Lapland söker två stjärnor till spännande tjänster
Swedish Lapland söker en Content Production Officer och en Online Communications Officer
-
Marcus Ståhl: Vad skapar en attraktiv plats att bo på och besöka?
Ett nytt blogginlägg från Turismnytts flitigaste bloggare Marcus Ståhl
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde JHT och Handelskammaren Mittsverige Möteslänken. Ett tillfälle för studenter att möta aktörer från besöksnäringen.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – januari 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys om besöksnäringen i regionen baserad på preliminär data.
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2025 – framtidens turism möts här
Järvsö Sustainable Tourism Summit är tillbaka! Mellan den 27 och 29 augusti samlas besöksnäringen i hjärtat av Hälsingland.
-
SAS har lanserat flyglinjer till Kalmar och Halmstad
SAS tar ännu ett steg i sin expansion av inrikestrafiken. Den 27 januari började de att trafikera Arlanda – Kalmar och Arlanda – Halmstad.
-
Bothnian Coastal Route inleder samarbete med Best of Scandinavia
Bothnian Coastal Route presenterar stolt sitt senaste samarbete med Umeå-baserade företaget Best of Scandinavia.
-
Cityindex – mat och hotell lyfter Östersund till nya höjder
Nyligen presenterades Cityindex rapporten för Östersund. Omsättningen för stadskärnan ökade med 4 procent under 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde Jämtland Härjedalen Turism (JHT) tillsammans med Handelskammar...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 5 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Mat/Dryck, men äv...
-
Grand Travel Award – Ekoturismpriset samt pris till hotell och transportörer
Den 13 februari 2025 arrangeras Grand Travel Award för 33 gången. Reseindustrins egen Oscarsgala går som vanligt ...
-
Sylvia Nylin lämnar Destination Kalmar för nytt uppdrag i Sigtuna
I september 2022 började Sylvia Nylin som VD för Destination Kalmar med uppdraget att ta fram en...
-
-
Gästbloggare
-