-
Så var hästsportmässan Eurohorse i år
Hästsportmässan Eurohorse i Göteborg har än en gång genomförts. Evenemanget är en av Europas största mötesplatser för hästintresserade.
På plats var 220 utställare. 60 uppvisningar, Hästar ett 60-tal i 32 olika raser.
Detta bjöds besökarna på
Besökarna var många men de grupper som ökar mest är barn och ungdomar.I år hade man satsat på fler hästuppvisningar än tidigare, allt från Polisrytteriet med Shirehästen – världen största häst, Western, Islandshästar till Sveriges Shetlandssällskap som bjuder på fartfyllda hästuppvisningar. För de yngsta var det populärt att hälsa och klappa hästarna (ett 60-tal hästar i 32 olika raser). Mediefenomenet Vinnie, den lilla ponnyn i ATG-reklamen, var också på EuroHorse och var mycket omtyckt bland besökarna.
För besökarna som ville lära sig mer om hästar så bjöds det på ett brett seminarieprogram och många produkter att välja bland.
Man hade också Sverigepremiär för en av världens mest avancerade rid-simulatorer.
”– Vi är måna om att EuroHorse skall erbjuda en egen hästupplevelse för våra besökare och att vi tilltalar alla hästintresserade, även de som inte börjat rida än. Vi är extra glada över att våra satsningar på den lite yngre målgruppen ger effekt och att se att många familjer väljer att besöka EuroHorse”, säger Klas Pettersson, affärsansvarig för EuroHorse på Svenska Mässan.
Funktionärer – en förutsättning
Som i alla evenemang så är det viktigt att få hjälp av frivilliga.Frida Andersson och Pernilla Oscarsson arbetad frivilligt under Eurohorse. Deras uppgift vara att bygga banor.
”- Vi är uppdelade i 4-5 grupper som leds av varsin gruppledare, förklarar Frida. Hon fortsätter:
”- Gruppledaren väljer ut ett hinder åt oss och bestämmer vilken sorts blommor som hindret ska dekoreras med. Vi får sedan en skiss med ett visst antal blommor. Därefter får vi sätta oss och fundera på hur vi ska arrangera krukorna – vi får använda vår fantasi fritt”.Frida och Pernilla är insatta eftersom de håller på med hästar på fritiden, Frida med hoppning och Pernilla med körning. Båda tjejerna har fastnat för Gothenburg Horse show och de kommer att återvända som funktionärer även nästa år.
Dagarna är långa – från cirka 7.30 på morgonen fram till 23.30 på kvällen.
– Man får träningsvärk, skrattar Pernilla. – Och det går åt mycket vatten! Äter gör vi hela tiden! Samtidigt är det lugnt mellan passen, så vi får stunder till återhämtning med jämna mellanrum. Men sen när pausmusiken går igång och publiken börjar applådera får vi nya krafter igen!
Källor: EuroHorse, skribenten Anna Hammarbäck
EuroHorse i korthet:
Arrangeras varje år av Svenska Mässan i anslutning till Gothenburg Horse Show.
Startade 1992.
2016 var EuroHorse en av världens största hästmässor.
20.000 kvadratmeter stor mässyta, det vill säga två hektar, ungefär som en mindre hästgård.
Ca 220 utställare.
Publikrekord – 98 000 besökare 2013.
Snittbesökaren är en 38-årig kvinna som äger en häst och handlar för 2 500 kr.- Text: Maria Lindqvist
- Foto: EuroHorse
-
Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?
Från årsskiftet införs nya regler - Om du undrar om och hur du påverkas finns svaren här
-
Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare
Trots alla positiva effekter som svensk camping ger ser Camping nätverket i Riksdagen, HRF, SCR och First Camp hinder som skapats i onödan.
-
Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige
Festivalen går nu in på sitt femte år på Djurgården i Stockholm och tar samtidigt ett strategiskt kliv framåt
-
Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar
Nu gör Stena Line, SkiStar och Sembo det lättare för danskar att resa till Sverige under vintern genom att lansera skidsemesterlösningar.
-
Supersatsningen mitt under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl
Mitt i pandemin valde ledningen för Hotel Kung Carl att expandera genom att överta hörnlokalen mot Stureplan
-
Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott
Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig har visats i Sverige ”Modern Guru and the Path to Artificial Happiness"
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse
-
Destination Jönköping lanserar julkalender som berättar historia
Den 1 december lanserar Destination Jönköping julkalendern ”24 Ping till jul”, en micropodd med historiska berättelser om Jönköping.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Nöjesparker och upplevelseföretag/skidanläggningar
-
Destination Jönköping – ambassadörer för möten och evenemang hyllas
Den 26 november samlade Destination Jönköping lokala mötes- och evenemangsambassadörer på Länsresidenset.
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sänkt moms på livsmedel – Hur hanterar och redovisar man det
En tillfällig sänkning livsmedelsmomsen påverkar både prissättning och erbjudanden Regeringen fö...
-
Norrköping blir Vinterköping igen – här är årets program
Snart är det första advent och Industrilandskapet i Norrköping kommer återigen vinterpyntas och fyllas med roliga...
-
Öresundslinjen vill skapa en grön korridor
Med konverteringen av den tredje färjan till batteridrift fortsätter Öresundslinjen sin ambition att skapa en grö...
-
Städer och kustområden lockar mest – Kalmar har det viktigaste för semesterresan
Städer och kustområden är det som lockar mest när svenskarna planerar en semester i hemlandet. Kalmar ha...
-
-
Gästbloggare
-