-
Europeisk reseundersökning: 78% vill fortsätta att resa trots COVID-19
Färjerederiet Stena Line har frågat kunder i hela Europa om deras attityder till resande och val av färdsätt i kölvattnet av COVID-19. Med 84,309 svar från 11 länder är trenden är tydlig. 78% vill fortsätta resa lika mycket som tidigare, eller mer, trots COVID-19. Samma siffra gäller för de 17 972 svenska respondenterna.
Säkerhet hamnar högt
Efter en vår av reserestriktioner har stora delar av Europa nu börjat öppnat upp sina gränser. Rederiet Stena Line med 18 färjelinjer i Europa har därför tagit temperaturen på sina kunder i hela Europa för att se om attityder till resande och färdsätt förändrats.
”Vi ser att det finns en stor vilja att resa i såväl resten av Europa som i Sverige. Men det är också tydligt att pandemin påverkat hur långt man vill resa och att frågor kopplade till den egna säkerheten hamnar högt på agendan.” Säger Carl Mårtensson, Presschef på Stena Line.
Resultat
♦ Viljan att resa är fortsatt stark och 78% av respondenterna svarar att de vill resa lika mycket som tidigare, eller mer, trots COVID-19. Samma siffra gäller för hela Europa som i Sverige.
♦ Trenden visar att man vill resa inom Europa (44%) eller till ett grannland (42%). Endast 1% uppger att de inte vill resa alls i nuläget.
♦ De mest populära destinationerna för svenskar är Tyskland (34%), Danmark (22%) och Polen (14%). Även Spanien, Portugal och södra Europa lockar. Sverige som destination toppar också listan för bland annat danska, tyska och polska turister.
♦ När man väljer färdsätt föredrar fler färja och bil före flyg, buss och tåg. Hela 63% av de svenska respondenterna säger att de föredrar färja framför flyg i kölvattnet av COVID-19.
♦ Den pågående pandemin har också påverkat svenskarnas syn på den egna säkerheten. Möjligheten att andas frisk luft både inomhus och utomhus (84%) och att röra sig fritt och socialt distansera sig (81%) rankas högt. Tydlig information om hur företaget hanterar säkerheten kring COVID-19 är viktigt enligt 7 av 10 respondenter.
♦ Semesterresor står för majoriteten av resorna just nu, men att hälsa på familj och vänner är också en viktig reseanledning för många efter månader av reserestriktioner.
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes genom en e-postenkät som skickades till fler än 1 miljon av Stena Lines kunder i 11 europeiska länder under slutet av juni 2020. Totalt svarade 84 309 respondenter varav 17 972 var från Sverige. En respondent i varje land belönades med en resecheck på 5 000 SEK/500 EUR.
Undersökningens material finns att läsa här.
- Text: Stena Line
- Foto: Stena Line/Oddway
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
-
Gästbloggare
-